کد خبر: ۹۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶ 09 September 2015
یکی از زیباترین تصاویر را در تابلوی نقاشی عصر عاشورا استاد فرشچیان شاهد هستیم که بسیار زیبا واقعه را ترسیم کرده است و به همین لحاظ تلاش کردم که همین اثر را به صورت قلمزنی طراحی و خلق کنم و بر بارگاه امام حسین (ع) در عاشورای امسال نصب کنم.

به گزارش تابناک اصفهان، «سه سال پیش از انقلاب، روز عاشورا، مادرم گفت: برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حساب بشنوی. گفتم: من حالا کاری دارم بعد خواهم رفت. رفتم اتاق، اما خودم ناراحت شدم. حال عجیبی به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلوی «عصر عاشورا» را شروع کردم. قلم را که برداشتم همین تابلو شد که الان هست، بدون هیچ تغییری.

الان که بعد از سی سال به این تابلو نگاه می‌کنم، می‌بینم اگر می‌خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می‌آمد، بدون هیچ تغییری. یک چیزی دارد این تابلو که خود من هم گریه‌ام می‌گیرد.... تفکر حاکم بر تابلو هم همان اصل حاکم برتابلو ضامن آهو است، یعنی تمام خطوط مدور بوده و به وجود مبارک حضرت زینب (س) ختم می‌شد».

این ها حرف های محمود فرشچیان در خلق شاهکاری است که خود آن را برترین اثر هنری خود طی سالها فعالیت هنری خود می داند.

اثری که گویی چون برآمده از دل بوده ناگاه به دل تمام دوستداران هنر و به ویژه حضرت اباعبدالله حسین (ع) هم نشسته است و اینچنین هنوز بعد از گذشت سالها مانند یک روضه مصور از واقعه کربلا برای مردم با رنگ و تصویر نوحه خوانی می کند.

تاکنون آثار هنری زیادی با الهام گیری از این تابلوی استاد فرشچیان خلق شده است که این بار یکی از هنرمندان اصفهانی در عرصه قلمزنی توانسته با الهام از تابلوی عصر عاشورا، این تابلو را با همان ظرافت با چکش و مس روی لوح هنر بیاورد.

بهروز راعی که به گفته خود بیشتر آثارش را از میان تصاویر مذهبی قلمزنی می کند، با تلاش خود بعد از ماه ها توانست ارادت خود به امام حسین (ع) را با یک اقتباس هنری نشان دهد.

متن زیر گفتگوی تابناک با هنرمند اصفهانی در این خصوص است:

بهروز راعی در گفتگو با تابناک در مورد خلق این اثر هنری که برگرفته از شاهکار نگارگری استاد محمود فرشچیان است، اظهار داشت: تابلوی قلمزنی عصر عاشورا پس از ۵ ماه فعالیت پی‌درپی براساس مدل و طرح عصر عاشورای استاد فرشچیان انجام گرفت.

وی بیان داشت: بیشترین آثار هنری قلمزنی را سعی کردم با مضامین مذهبی و ترسیم چهره‌های تاریخی و ایرانی انجام دهم.

هنرمند و خالق اثر قلمزنی عصر عاشورا اضافه کرد: چهره خواجه حافظ شیرازی یکی از آثاری است که در دست طراحی دارم.




هنرمند اثر قلمزنی عصر عاشورا با اشاره به اینکه طی سال های گذشته در ابعاد کوچک این طرح را قلمزنی و امسال برای نخستین بار در این حجم اثر هنری خلق کرده، گفت: هدف از طراحی عصر عاشورا بیشتر به خاطر احساسی درونی است که نسبت به این واقعه و شهید کربلا امام حسین (ع) دارم.

وی اعلام کرد: قلمزنی برجسته که آثار آن بیشتر شبیه مجسمه است حجم کار زیادی می‌طلبد و زیبایی خاص خود را داشته و به لحاظ ارزش جایگاه بالایی دارد.

راعی ادامه داد: یکی از زیباترین تصاویر را در تابلوی نقاشی عصر عاشورا استاد فرشچیان شاهد هستیم که بسیار زیبا واقعه را ترسیم کرده است و به همین لحاظ تلاش کردم که همین اثر را به صورت قلمزنی طراحی و خلق کنم و بر بارگاه امام حسین (ع) در عاشورای امسال نصب کنم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار