با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگر دوچرخه‌سوار جانباز، از سازه محافظ کاوش‌های هگمتانه رونمایی و فاز جدید کاوش در هگمتانه آغاز شد.
کد خبر: ۹۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲ 09 September 2015
با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگر دوچرخه‌سوار جانباز، از سازه محافظ کاوش‌های هگمتانه رونمایی و فاز جدید کاوش در هگمتانه آغاز شد.

به گزارش فارس؛با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگر دوچرخه‌سوار جانباز، از سازه محافظ کاوش‌های هگمتانه رونمایی و فاز جدید کاوش در هگمتانه آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان به مناسبت ورود سایتل توریست جانباز به تپه باستانی هگمتانه از احداث سازه جدید محافظ کاوش‌های هگمتانه خبر داد و اظهار کرد:‌ مدت‌ها به دنبال طراحی و ایجاد محافظی برای کاوش‌های به‌دست آمده در هگمتانه بودیم تا ضمن جریان داشتن هوا و باد از این دستاوردها محافظت کند.

ریحان سروش‌مقدم با بیان اینکه کارشناسان میراث فرهنگی از این سازه استقبال کردند و بدون تردید شاهد سازه‌های مشابه در سایر نقاط کشور هم خواهیم بود، اظهار کرد: در حال حاضر تنها در 7 هزار و 500 متر و به عبارتی تنها پنج درصد منطقه هگمتانه کاوش انجام شده و بقیه آن هنوز دست‌نخورده باقی‌مانده است.

وی با بیان اینکه برای ثبت جهانی هگمتانه شروطی وجود دارد که به صورت مکتوب به استان اعلام خواهد شد، افزود: به هیچ‌وجه نهاد و یا فردی نمی‌خواهد مانع از توسعه شهر شود اما باید نما و سازه‌های اطراف هگمتانه هارمونی مناسب را با این منطقه تاریخی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با تأکید بر اینکه هفته دوم مهرماه کمیته حرائم سازمان میراث فرهنگ کشور در همدان برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این جلسه حریم هگمتانه مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید حداقل‌هایی برای ثبت جهانی هگمتانه رعایت شود، ادامه داد:‌ پلن مدیریتی برای هگمتانه تعریف خواهد شد و برخی از بناهای موجود چون درهای باقی‌مانده نیز حفظ خواهد شد.

سروش‌مقدم در خصوص اهمیت سایتل توریسم و یا دوچرخه‌سواری گردشگری، تصریح کرد:‌ با این اتفاق بستری مهیا می‌شود که فرهنگ و اندیشه ما به جهان معرفی و برای نسل‌های آینده حفظ شود.

وی با بیان اینکه تبلیغ و شناسایی میراث فرهنگی ما ارزشمند است، ادامه داد: بسیاری از مفاخر و میراث ما ناشناخته باقی مانده‌اند که با این رویدادها بهتر معرفی می‌شوند.

سفر بعدی‌ام را به نام هگمتانه رکاب می‌زنم

این جانباز که امروز وارد هگمتانه شده است، در جمع خبرنگاران گفت: از سال 82، رکاب‌زنی را برای معرفی آثار تاریخی و میراث فرهنگی ایران آغاز کردم.

سیدمسعود طباطبایی هدف از این اقدام خود را معرفی بهتر فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی خواند و افزود: این سومین سفری است که به استان همدان داشتم و پیش از این نیز به نیت همدردی با کودکانی که به خاطر معلم ورزش خود موهایشان را تراشیدند، به سوی همدان رکاب زدم.

وی با بیان اینکه در هر شهر یا منطقه که وارد می‌شویم یک درخت هم در مزار شهدای گمنام کاشته می‌شود، تصریح کرد: مسئولان هر استان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

این دوچرخه‌سوار هدف از این سفر را که از توس آغاز شده و تا شلمچه ادامه دارد؛ بزرگداشت هفته دفاع مقدس دانست و ادامه داد: سفر بعدی‎ام که از شلمچه آغاز و به پاسارگارد ختم می‌شود، را با نام هگمتانه رکاب خواهیم زد تا به زودی شاهد ثبت جهانی این اثر باشیم.

در پایان این مراسم یک درخت توسط این جانباز در هگمتانه کاشته شد و از همکاری نکردن مسئولان استان برای کاشت درخت در مزار شهدای گمنام نیز انتقاد کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار