کد خبر: ۸۹۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰ 24 August 2020

هیات‌های مذهبی و مجموعه عزاداران حسینی در محرم 1442 که با دشوارترین شرایط بهداشتی در سراسر جهان همراه شد، آزمون بزرگ پیش رو داشتند که اکنون با گذشت چندین بخش قابل توجهی از ایام دهه نخست محرم می‌توان گفت شاهد عملکرد مودبرانه‌ای بودیم و هیاتی‌ها از این آزمون سربلند بیرون آمدند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از شیوع کرونا، هیات‌های مذهبی نیز برای حفظ سلامت هیاتی‌ها، این برنامه‌ها را تعطیل کردند و برای دوره‌ای شاهد برگزاری مراسم‌ مذهبی با حضور گسترده مومنین نبودیم. پس از آن، ابتکارعمل برگزاری رویدادها از جمله رویدادهای فرهنگی به صورت آنلاین مورد توجه هیاتی‌ها نیز قرار گرفت و اعیاد شعبانیه و اعیاد قربان و غدیر در قالب حسینیه‌های مجازی برپا شد و همانگونه که انتظار می‌رفت هیات‌های آنلاین در پلتفرم‌هایی برای محرم نیز فراهم شدند و بخش قابل توجهی از مردم از این طریق در مجالس امام حسین حضور دارند.

هیاتی‌ها از آزمون بزرگ تدبیر سربلند بیرون آمدند

در عین حال ملاحظات بهداشتی که با توصیه اکید همه بزرگان از جمله مقام معظم رهبری و مراجع عظام مبنی بر اولویت بندی در اجرای مناسک مذهبی همراه شد، برگزاری هیات‌ها را در ایام محرم به عنوان بزرگ‌ترین و طولانی ترین عزاداری جهان تشیع با ملاحظات همراهی نمود که جزئیاتش در آستانه محرم از سوی متولیان امر تعیین و اعلام شد تا آیین های عزاداری سرور و سالار شهیدان با رعایت این ملاحظاتی برپا شود و در این زمینه متولیان امر تاکیدات ویژه بر ضرورت رعایت این ملاحظات داشتند.

با وجود همه این تاکیدات قابل تصور بود که دست‌کم گروهی قابل توجه بدون رعایت این ملاحظات به برپایی هیات‌های عزاداری بپردازند اما اکنون با گذر از بخش قابل توجهی از ایام ماه محرم و تصاویر ثبت شده از طیف وسیعی از هیات‌های مذهبی، می‌توان تاکید کرد که هیات‌ها غالباً با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تاکید وزارت بهداشت برگزار شدند و شیوه متفاوتی در برپایی عزادارای‌ها در این سال سخت در پیش گرفته شد که نشان می‌دهد شور و شعور در این آیین عظیم با هم هم‌قافله شدند.

هیاتی‌ها از آزمون بزرگ تدبیر سربلند بیرون آمدند

بسیاری از هیات‌های مذهبی با حفظ فاصله گذاری در فضاهای باز و با جمعیتی کمتر از سال‌های پیشین برپا شد تا امکان اجرای پروتکل‌های بهداشتی فراهم باشد و در عین حال با اتکاء به ابزارهای نوین چون پخش زنده در اینستاگرام  و دیگر پلتفرم‌ها، امکان حضور دیگران در فضای هیات به ویژه امکان حضور پیرغلامان اهل بیت که ریسک ابتلا و فوت‌شان بر اثر کرونا بیشتر است، در حال و هوای هیات‌ها فراهم‌تر شد و به تعبیری می‌توان گفت وسعت هیات‌ها از دیوارهای حسینیه‌ها فراتر رفت و تمام خیابان‌ها و خانه‌ها را در برگرفت.

هیاتی‌ها از آزمون بزرگ تدبیر سربلند بیرون آمدند

از سویی دیگر برخی مداحان نظیر حاج محمود کریمی که در سال‌های پیشین هیات‌هایی با جمعیت چندده هزار نفر مستمع و عزادار در هر شب برپا می‌کردند، با توجه به آنکه امکان فاصله گذاری برای چنین جمعیتی به سادگی فراهم نبود، دست به ابتکارعمل‌هایی چون عزاداری‌هایی در قالب کوچه گردی زدند و بدین شکل عموم مردم عزادار را در کوی و برزن مهمان مجلس امام حسین (ع) کردند.

این اتفاق مهم نشان داد می‌توان در دشوارترین شرایط نیز با رعایت ملاحظات و تغییراتی، شعائر مذهبی را حفظ نمود. این انتظار و امید وجود دارد که ترتیبات کنونی در سایر ایام عزاداری به ویژه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی که اوج شور حسینی است نیز رعایت شود و عزاداری محرم با شکوه مثال زدنی به نقطه اوج خود برسد و مردم مومن و انقلابی ایران، این اتفاق تاریخی را فرجامی مثال زدنی ببخشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار