کد خبر: ۸۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲ 28 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از پانا،استاندار آذربایجان غربی در اولین همایش نقش زنبور عسل و فرآورده های آن در اقتصاد مقاومتی ،به نقش تاثیرگذار بسیج در اقتصاد مقاومتی اشاره نمود و اظهارکرد : بسیج با توجه به ظرفیت های عظیمی که در اختیار دارد می تواند در توسعه اقتصادی و کمک به معیشت مردم در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی نقش بسزایی داشته باشد .

سعادت افزود : آذربایجان غربی یکی از استانهای کشاورزی محور در کشور به شمار می رود ولی در حال حاضر با کاهش روز افزون منابع آبی، این روند در استان با مشکل مواجه شده است به طوری که خشک شدن دریاچه ارومیه،تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آب سطحی و سفره های زیرزمینی، لزوم استفاده از آبیاری های نوین در آذربایجان غربی را دو چندان می کند .

وی ، اصلاح الگوی كشت و توسعه و ترویج آبیاری های مدرن در اراضی كشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه با هدف صرفه جویی و جلوگیری از هدررفت منابع آبی را از مهمترین برنامه ها در راستای احیای دریاچه ارومیه عنوان كرد و گفت: تحقق برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه بدون مشاركت مردم ممكن نیست و بسیج می تواند در تجمیع ظرفیت های مردمی نقش مهمی داشته باشد .

وی ضمن اشاره به پائین بودن ارزش افزوده محصولات تولیدی استان تاکید کرد: با توسعه کشاورزی علمی و جایگزینی آن با کشاورزی سنتی موجود در استان ، علاوه بر افزایش تولیدات بخش کشاورزی می توانیم کمک زیادی به افزایش سطح در آمد و ارتقای معیشت بهره برداران بخش کشاورزی بنمائیم .

سرهنگ وحیدی معاون فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز در این همایش از اعطای بیش از 40 میلیارد تومان تسهیلات در قالب 15 عرصه برای اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی در سطح استان طی سالهای 92 و 93خبر داد و افزود : پرداخت تسهیلات فقط برای فرآوری و تولیدات مربوط به زنبور عسل نیز در سال جاری در حدود 3 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده که از طریق بانک مهر اقتصاد به متقاضیان پرداخت شده است .

وی میزان اشتغالزایی ایجاد شده از این طریق را برای 8 هزار نفر به صورت مستقیم و 20 هزار نفر به صورت غیر مستقیم عنوان کرد و گفت : عمل به الزامات و سیاستهای اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری توسط مسئولین و مردم به عنوان یک فن و راهکار اساسی در مقابله با تحریم ها و توطئه های ظالمانه دشمن است .

در ادامه حسن زاده دبیر علمی برگزاری این همایش نیز ، کمک به ارتقای فرهنگ مصرف عسل در جامعه، آشنا شدن با شیوه های نوین بسته بندی، تولید عسل ارگانیک، صادرات و بازاریابی، تدوین راهنمای فنی پرورش زنبور عسل ، توسعه اشتغال مولد در حوضه عسل در استان و انتقال آخرین یافته های نوین زنبورداری به تولید کنندگان را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.

این همایش توسط سپاه شهدا استان آذربایجان غربی و با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان ، اداره صنعت، معدن و تجارت ، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان، دانشگاه ارومیه، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و شرکت تعاونی زنبورداران برگزار گردید .

گفتنی است اولین همایش نقش زنبور عسل و فرآورده های آن در اقتصاد مقاومتی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در اجرایی نمودن سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی با حضور استاندار آذربایجان غربی ، رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور ، رئیس گروه عسل وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران، پژوهشگران، کارشناسان و تولیدکنندگان عسل در محل سالن اجتماعات کانون جوانان بسیج ارومیه برگزار شد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار