تابناک/ با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت در طرح های سالم سازی، با پدیده جدیدی مواجه هستیم و آن حضور مردم در نقاط شنا ممنوع و خطرآفرین است. انتقال ویروس کرونا از طریق شنا کردن در آب هنوز ثابت نشده، اما به واسطه ماهیت و سرعت انتقال این ویروس در شرایط همه گیری و شیوع گسترده، بهتر است فاصله گذاری اجتماعی همچنان رعایت شود.
کد خبر: ۸۷۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 21 July 2020

تابناک/ با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت در طرح های سالم سازی، با پدیده جدیدی مواجه هستیم و آن حضور مردم در نقاط شنا ممنوع و خطرآفرین است.

 

انتقال ویروس کرونا از طریق شنا کردن در آب هنوز ثابت نشده، اما به واسطه ماهیت و سرعت انتقال این ویروس در شرایط همه گیری و شیوع گسترده، بهتر است فاصله گذاری اجتماعی همچنان رعایت شود.

امسال گویا نه تنها جمعیت ورودی به سواحل نسبت به سال گذشته کم نشده است، بلکه روند افزایشی را طی می کند و مردم نه تنها هیچیک از پروتکل های بهداشتی را در سواحل جدی نمی گیرند، حتی به مناطق خطرآفرین هجوم بیشتری می برند.

شرایط توپوگرافی دریای خزر به گونه ای است که در همه جای ساحل نمی توان شنا کرد و صحنه های غم انگیز غرق شدن در آب، هشداری برای مردم است.

 

سیاوش غلامی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به حضور هم استانی ها و مسافران در سواحل گیلان علیرغم شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: متاسفانه مردم این بیماری را جدی نگرفته اند و به ویژه در سواحل شاهد خیل عظیم گردشگران هستیم که می تواند مشکلاتی را برای آنان ایجاد کند.

وی جمعیت هلال احمر را یکی از دستگاه های متولی امر امداد و نجات جهت جلوگیری از غرق شدگی و کاهش تلفات انسانی دانست و افزود: مردم هنگام مراجعه به سواحل فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، زیرا سواحل می تواند محلی برای انتقال ویروس کرونا باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان، با اشاره به استقرار نیروهای امداد و نجات در ۹ شهر ساحلی استان، تصریح کرد: جمعیت هلال احمر در طرح های سالم سازی دریا حضور دارد. همچنین دو پایگاه دائم امداد و نجات در انزلی و کلاچای داریم. در حال حاضر نیز ۱۰۰ نجاتگر داوطلب به صورت روزانه در مناطق مذکور هستند و یک فروند بالگرد به صورت آماده باش داریم.

غلامی، تمام طول سواحل گیلان را به غیر از طرح های سالم سازی دریا، نقاط شنا ممنوع و خطرآفرین دانست و عنوان کرد: از ۲۸۰ کیلومتر طول سواحل گیلان، ۲۰۰ کیلومتر شنا ممنوع است لذا در بحث غرق شدگی دقایق اهمیت دارد و مردمی که در این مناطق دچار غرق شدگی می شوند، امکان مراجعه به موقع سرویس های امدادی وجود ندارد و جانشان به خطر می افتد.

وی یادآور شد: متاسفانه طی سال های گذشته صرف نظر از سواحل، غرق شدگی در رودخانه ها افزایش یافته و برخی از هم وطنان بدون توجه به توصیه ها وارد رودخانه می شوند و جان خودشان را از دست می دهند.

مدیرعامل هلال احمر گیلان، کلیه غرق شدگی ها را خارج از طرح دانست و تاکید کرد: مردم از فرصت شیوع کرونا استفاده و شنا کردن را به زمان دیگری موکول کنند.

دکتر پیمان اسدی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه هم اکنون ۵۰۰ نفر در پایگاه های اورژانس استان فعال هستند، تصریح کرد: ۶۴ پایگاه ثابت اورژانس و یک پایگاه هوایی داریم.

وی از استقرار ۲۵ پایگاه اورژانس در طرح امداد ساحلی در قالب کمپ های ساحلی موقت در نقاط خطرآفرین و طرح های سالم سازی دریا خبر داد و خاطرنشان کرد: همه ساله از اواخر خردادماه لغایت اوایل مهرماه اقدام به استقرار این کمپ ها در سواحل می کنیم. خوشبختانه ۵۰ دستگاه آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس استان اضافه شده که به کلیه دستگاه های به روز همچون ونتیلاتور و تنفس مصنوعی و شوک قلبی مجهز است.

رئیس مرکز اورژانس گیلان، با بیان اینکه سال گذشته طی سه ماهه تابستان ۸۶۳ ماموریت در سواحل انجام دادیم، اضافه کرد: از این تعداد، ۱۰۸ مورد غرق شدگی بوده که نسبت به سال ماقبل، ۴۳ درصد افزایش را نشان می دهد. امسال نیز با توجه به شیوع کرونا و نامشخص بودن کامل راه های انتقال این ویروس، بهتر است مردم از شنا کردن در سواحل پرهیز کنند. متاسفانه شاهد غرق شدن برخی از افراد در خارج از طرح ها، یعنی رودخانه ها و مناطق شنا ممنوع هستیم.

مهرداد مهرگان، سرپرست هیئت نجات غریق و غواصی گیلان نیز در ادامه در گفت وگو با ایسنا، مراجعین به سواحل را به دو دسته مردمی محلی و مسافران تقسیم کرد و گفت: هیئت نجات غریق دو ماموریت آگاه سازی مردم و نجات افراد در معرض غرق شدگی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه طی یک ماهه گذشته ۲۰۸ نفر را از آب نجات دادیم، تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در طرح های سالم سازی، با پدیده جدیدی مواجه هستیم و آن حضور مردم در نقاط شنا ممنوع و خطرآفرین است که هیچگونه نجات غریق در آنجا نیست.

سرپرست هیئت نجات غریق گیلان، غرق شدگی در داخل طرح ها را غیر ممکن دانست و یادآور شد: با وجود استقبال مردم از نقاط شنا ممنوع در ایام شیوع کرونا و محدودیت فضا در طرح های سالم سازی به جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شاهد کاهش ۳۰۰ درصدی غرق شدگی نسبت به سال گذشته هستیم.

مهرگان، با بیان اینکه حضور در سواحل بعد از ساعت ۱۲ شب عملکرد ناجیان غریق را بی اثر می کند، افزود: به واسطه شیوع کرونا و جلوگیری از انتقال ویروس در حین نجات غریق، تنفس دهان به دهان را حذف کردیم و از دستگاه آمبوبگ استفاده می کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار