تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد:
ظرف دو روز گذشته اتفاقاتی افتاد که وضعیت این دانشگاه را در حساس ترین زمان به حاشیه برد تا مصداق این جمله شود که آیا کهگیلویه و بویراحمد "چشم خورده یا از چشم افتاد!؟"
کد خبر: ۸۳۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ 14 April 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، با همه انتقاداتی که گاه و بی گاه از برخی اقدامات و عملکرد سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد و برخی معاونین وی صورت می گیرد اما نباید عملکرد خوب آن ها خصوصا در بحث شفاف سازی اطلاعات و اخبار و همچنین عملکرد نسبتا خوب آن ها در مدیریت کرونا و البته زیر مجموعه آن ها در برخی شهرستان ها غافل بود.
ظرف دو روز گذشته اتفاقاتی افتاد که وضعیت این دانشگاه را در حساس ترین زمان به حاشیه برد تا مصداق این جمله شود که آیا کهگیلویه و بویراحمد "چشم خورده یا از چشم افتاد!؟"
افزایش بی سابقه مبتلایان در یک روز!
ماجرای حاشیه های دانشگاه علوم پزشکی از زمان اعلام یک خبر رخ داد! زمانی که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی در روز 24 فروردین آمار مبتلایان کهگیلویه و بویراحمد که معمولا روزانه عددی 1 رقمی بود را به ناگاه 50 نفر اعلام کرد! خبری که کل استان را به هم ریخت و باعث ایجاد فضای انتقادی ، یاس و نامیدی همراه با ترس از شیوع بیشتر ویروس کرونا شد!
دکتر پرویز یزدان پناه گفت: از 248 نمونه ارسال شده به آزمایشگاه پارس شیراز و آزمایشگاه تشخیص مولکولی یاسوج 50 نمونه مثبت جدید شناسایی شد.
وی به پراکنش جغرافیایی بیماران مبتلا اشاره نمود و گفت: 24 بیمار در شهرستان باشت، 5 بیمار در شهرستان لنده، 1 بیمار در شهرستان چرام و 13 بیمار در شهرستان کهگیلویه مثبت شده که این تعداد از نمونه های گرفته شده طی 3 روز متوالی از بیماران مشکوک و ارسال به آزمایشگاه پارس شیراز بدست آمده است، همچنین 7 بیمار جدید شهرستان بویراحمد نیز در آزمایشگاه ویروس شناسی یاسوج شناسایی شده است.
هر چند دکتر یزدانپناه سعی کرد به نوعی این آمار را نتیجه بیمار یابی فعال در استان اعلام کند اما کاملا مشخص بود که جایی از کار اشکال دارد و مشکلی رخ داده است!
کهگیلویه و بویراحمد ، چشم خورد یا از چشم افتاد!؟
 
واقعیت آمار 24 فروردین چه بود؟
افزایش چند صد درصدی آمار روزانه مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد در یک روز باعث ایجاد حساسیت های زیاد در سطح رسانه ها و محافل عمومی شد تا جایی که نهایتا جزئیات مشخص شد!
ابتدا برخی رسانه ها اعلام کردند که یک آزمایشگاه بخش خصوصی در شیراز به دلیل عدم پرداخت هزینه توسط دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ، جواب تست ها را به موقع ارسال نکرده است و وقفه ای احتمالا بیش از 10 روز را باعث شده است!
اما دانشگاه علوم پزشکی سریعا به این موضوع واکنش نشان داد و ضمن رد این موضوع با انتشار سند پرداخت هزینه آزمایشگاه بخش خصوصی مستقر در شیراز اعلام کرد که از رسانه منتشر کننده چنین خبر کذبی شکایت خواهد کرد.
توضیحات رئیس علوم پزشکی فارس
فرضیه عدم پرداخت به موقع هزینه تست ها از طرف مسئول آزمایشگاه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی فارس هم طی مصاحبه ای رسمی رد شد!
مهرزاد لطفی درگفت وگو با ابتکارجنوب ضمن رد ادعای مالی برای تاخیر درجوابدهی آزمایشات یاسوج گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع کرونا تا کنون کمک هایی رابه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ارائه داده و حتی برای بررسی وانجام آزمایشات کهگیلویه وبویراحمد خودم شخصا پیگیر انجام این کار بودم.
وی ادامه داد:بعد از راه اندازی آزمایشگاه یاسوج اعلام کردیم که آزمایشات کهگیلویه وبویراحمد در آزمایشگاه یاسوج بررسی شود ولی نگفتیم که دیگر آزمایشی به شیراز فرستاده نشود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه آزمایشگاه این روزها با حجم بسیار زیادی از آزمایشات مواجه است چون درصد شیوع ویروس افزایش یافته تصریح کرد: باید کانونهای خطر شناسایی وتشخیص داده شوند آن هم در شرایطی که تعداد قابل توجهی آزمایش درمقابل تعداد محدودتری از آزمایشگاهها قرار دارد.
وی ادامه داد:در روزهای ابتدایی که آزمایشات یاسوج به شیراز ارسال می شد عصرهمان روز نیز نتایج ارسال می شد چون حجم کاری وتعداد آزمایشات کمتر بود ولی اکنون به دلیل شرایط موجود این فرآیند بیشترطول می کشد.
ادعای جهانپور : ضعف دانشگاه در پیگیری!
 ماجرا وقتی حاشیه ای تر شد که سخنگوی وزارت بهداشت در یک مصاحبه رسمی اعلام کرد که مسئولین کهگیلویه و بویراحمد پیگیر جواب آزمایشات خود نبودند!
سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران درباره تاخیر در اعلام نتایج تست کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به دلیل بدهی به آزمایشگاه خصوصی در پاسخ به اینکه آیا بودجه مقابله با کرونا در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته یا خیر، گفت: از جریان این دانشگاه اطلاع دقیقی ندارم این ضعف، ارتباطی با موضوع بدهی ندارد بلکه ضعف در پیگیری از سوی دانشگاه بوده است.
جهانپور افزود: حتی اگر آزمایشگاه نتایج تست این بیماران را اعلام نمی‌کرد باید موضوع به وزارت بهداشت اطلاع داده می شد تا ما آن را پیگیری کنیم و با آزمایشگاه برخورد کنیم.
یزدانپناه : این ادعا کم لطفی است! / اجازه پایمال شدن حق استان را نمی دهیم
اما دکتر یزدانپناه این موضوع را هم رد کرد و به صراحت از حوزه تحت مدیریت خود دفاع کرد و سخنان جهانپور را تکذیب کرد و در خبری که ابتدا یر روی سایت دانشگاه قرار گرفت اما پس از مدتی از خروجی سایت برداشته شد در خصوص اتفاقات رخ داده اخیر و عدم همکاری دانشگاه شیراز در جوابدهی به موقع نمونه‌های گفت: ادعای کم‌کاری دانشگاه علوم پزشکی در مطرح کردن تاخیر پاسخ‌دهی آزمایش شیراز به وزارت بهداشت، کم‌لطفی است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در پی تأخیر جوابدهی آزمایشگاه شیراز و علیرغم مذاکرات صورت گرفته این موضوع را به دکتر علیرضا بیگلری؛ رئیس انستیتو پاستور ایران منتقل کردیم.
وی تصریح کرد: طی تماسی که با دکتر بیگلری داشتیم گفتیم متاسفانه مدیران و معاون درمان شیراز اجازه انجام آزمایشات ما را نداده و نمونه‌ها هنوز در آزمایشگاه است و می‌تواند مشکلات سیاسی و امنیتی ایجاد کند و در صورت ایجاد هرگونه عواقبی، معاون درمان شیراز باید جوابگو باشد و در صورت عدم پاسخگویی مسئله را با دکتر نمکی مطرح می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما در مطلع کردن حوزه آزمایشگاهی وزارت بهداشت کم‌کاری نکردیم و اجازه نمی‌دهیم حق حوزه بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد پایمال شود.
لازم به توضیح است رئیس دانشگاه علوم پزشکی فارس هم در مصاحبه ای گفته بود :سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج طی این ایام مرتب پیگیر آزمایشات ارسالی بود وپیگیری های لازم را انجام داد.
سندی که یزدانپناه منتشر کرد
دکتر پرویز یزدانپناه در دفاع از عملکرد خود و دانشگاه در مورد عدم پرداخت بدهی به آزمایشگاه شیراز سند زیر را منتشر کرد.
کهگیلویه و بویراحمد ، چشم خورد یا از چشم افتاد!؟
 
کهگیلویه و بویراحمد ، چشم خورد یا از چشم افتاد؟!
اتفاقات دو روز گذشته ، کهگیلویه و بویراحمد را که یکی از استان های پیشرو در مقابله با کرونا بوده است و بارها از طرف رئیس جمهور ، معاونین و برخی وزرا از جمله وزارت بهداشت مورد تقدیر قرار گرفته بود ، وارد حاشیه کرد.
استان از همان ابتدا به دلیل کمی آمار مبتلایان با وجود ورود و شناسایی برخی مبتلایان از استان های دیگر به شوخی یا جدی به مقاومت مردم آن در مواجهه با این ویروس مطرح می شد و با وجود استان های همسایه مانند فارس و اصفهان با وضعیت قرمز ، این ضرب المثل را بسیار پرکاربرد می کند که کهگیلویه و بویراحمد " چشم خورد یا از چشم افتاد!؟" چرا که اینگونه تصور می شود یا به قول معروف موفقیت استان چشم خورده است و یا اینکه بر اثر برخی بی مهری های حوزه بهداشت و درمان از چشم افتاده است!
به هر جهت اکنون وضعیت برای مردم و مسئولین کمی سخت تر شده است اما در این خصوص یک نکته لازم است مورد توجه قرار گیرد:
در روزهایی که آمار برخی مناطق مانند بویراحمد ، چرام و کهگیلویه بالا می رفت در برخی شهرستان ها هیچگونه آماری وجود نداشت بارها از طرف مسئولین علوم پزشکی تذکر داده شد که این مناطق می توانند به یکباره دچار آمار افزایشی شوند و از مسئولان این شهرستان ها خواسته شده بود که به بیمار یابی فعال رو بیاورند و مردم را هم از احتمال رخ دادن چنین شرایطی آگاه کنند و از آن ها بخواهند به پروتکل های بهداشتی توجه داشته باشند لذا اکنون احتمال اوج گیری شیوع کرونا در استان محتمل است و بر همه ، چه مردم و چه مسئولان لازم است که به مدیریت اوضاع بپردازند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
firooz
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
حاشيه نريد.
معلومه
كهكليويه وبويراحمد يك استان كاملا" محروم و عاري از تجهيزات اوليه پزشكي است
يك نمونه از اين استان به استانهاي همجوار جهت تست ارسال مي شود وتا جواب برگردد چند روز طول مي كشد.
آمار روزهاي قبلي فقط نمونه هاي تست شده بوده
رامین مشهد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
کاری به کهکیلویه ندارم ولی اگر برای هر صنفی یک پروتکل وجود دارد چطور ممکنه برای تجهیز بیمارستان یاسوج و ازمایشگاههای اون کیت و خلاصه پرتکلی ارسال نشده باشد . مگر به صرف گفتن مسیولین و یا مراجعه نکردن مردم به بیمارستان می شه مطمین بود این ویروس به اونجا نرفته است ؟ یه جای کار لنگ می زنه . حال کجاش ؟ من نمی دونم .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار