با توجه به اخباری که از منابع دست اول در فضای مجازی منتشر شده است به نظر می‌رسد شیوع کرونا در کشور به مرحله بحرانی رسیده است. این مسئله به‌خصوص در استان‌های قم، گیلان، مازندران و تهران بیشتر دیده می‌شود.

در تهران به دلیل تمرکز غلطی که در سال‌های متمادی شکل گرفته است کمبود امکانات درمانی و نیروی انسانی شاید هنوز به مرحله بحرانی نرسیده باشد اما در سه استان دیگر ماجرا متفاوت است. کمبود تخت‌های بیمارستانی که منجر به استقرار بیمارستان سیار توسط نیروهای نظامی شده است و همچنین سرعت رشد آمار مبتلایان و فوتی‌ها در این سه استان گویای وضعیت وخیم این استان‌هاست.

در چنین شرایطی حداقل انتظار از مسئولین امر رسیدگی درست به این بحران است. از ابتدای ورود کرونا به ایران، ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست وزیر بهداشت تشکیل شد. اما تجربه این سه هفته نشان می‌دهد وزیر بهداشت از قدرت کافی برای ریاست این ستاد برخوردار نیست.

مهمترین دلیلی که نشان‌دهنده این مسئله است کمبود اقلام پزشکی مانند ماسک، گان و دستکش در بیمارستان‌های گیلان و قم و مازندران است؛ در حالی‌که هر روز خبر کشف انبارهای میلیونی احتکار این اقلام در رسانه‌ها منتشر می‌شود و علاوه بر آن از تولید میلیونی این لوازم در کشور خبر می‌دهند. امری که وزیر بهداشت را وادار به انتشار نامه عمومی به وزیر صمت کرد.

اتفاقات دیگری مثل تغییر چندباره ساعت کار ادارات و مسدود شدن و باز شدن راه‌های ورودی به استان مازندران هم مثال‌های دیگری است که نشان می‌دهد وزارت بهداشت قدرت کافی برای تصمیم‌گیری در زمینه‌های مختلف این بحران را ندارد.

این اتفاق نشان می‌دهد وزارت بهداشت قادر به تجمیع اراده همه وزارتخانه‌ها ودستگاه‌ها نیست و ریاست ستاد مقابله با کرونا باید به افرادی عالیرتبه واگذار شود.

اکنون ماجرا را از سویی دیگر نگاه کنیم. حسن روحانی، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی است. در سه هفته گذشته روحانی صرفا دوبار در جلسات این ستاد شرکت کرده و با تاسف بیشتر باید گفت سخنانش درباره کرونا نه‌تنها به حل مشکل کمکی نکرده بلکه خودش به مشکلی در کشور تبدیل شده است.

اکنون در شرایطی که وضعیت شیوع این بیماری در برخی از استان‌ها بحرانی شده است و مسئله از یک مسئله صرفا پزشکی به مسئله‌ای امنیتی تبدیل شده است که امنیت جانی میلیون‌ها نفر از مردم را تهدید می‌کند. در این شرایط انتظار می‌رود رئیس‌جمهور به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور و رئیس شورای عالی امنیت ملی مسئولیت خویش را بپذیرد و خود ریاست ستاد مقابله با کرونا را برعهده گیرد.

هیچ‌کس بهتر از رئیس‌جمهور نمی‌تواند نیروی همه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی را در یک راستا تجمیع کند. دستگاه‌های اجرایی که زیرنظر خودش فعالیت می‌کنند و دستگاه‌های حاکمیتی هم به دستور رهبری موظف به همکاری همه‌جانبه شده‌اند.

گفتنی است برخی از نمایندگان مجلس هم در چند روز گذشته بر این مسئله تاکید کرده‌اند که بهتر است رئیس‌جمهور شخصا به میدان بیاید و با پذیرش مسئولیت این ستاد، مقابله با این بیماری را بهتر و سریع‌تر کند. جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در این زمینه به فارس گفت: «وزارت بهداشت و قرارگاه مرکزی مبارزه با کرونا توانایی مدیریت و کنترل بازار را بر عهده نداشته و نمی‌تواند به آنها دستور دهد که به نظر می‌رسد که مدیریت و اعمال‌نظر در بخش‌های مختلف کشور فراتر از یک وزارتخانه است و به همین دلیل از رئیس جمهور به عنوان رئیس هیأت دولت و رئیس شورای عالی امنیت ملی می‌خواهم رأساً مسئولیت مدیریت قرارگاه مرکزی کرونا را بر عهده گرفته تا بتواند دستورات لازم را صادر کند.»

 

برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با رسانه‌ها بر این درخواست تاکید کرده‌اند.