تابناک: گرچه بنا بر برخی روایات تاریخی مدفن وی در شهر همدان واقع است و مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است اما روایات متعددی هم از مدفون بودن ابوعلی سینا در محله دردشت اصفهان وجود دارد.
کد خبر: ۸۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶ 24 August 2015
به گزارش تابناک اصفهان، یکم شهریور هر سال به نام روز پزشک همزمان با زادروز ابن سینا دانشمند، حکیم، فیلسوف و طبیب حاذق ایرانی گرامی داشته می شود.

ردپای این پزشک حاذق ایرانی را می توان در شهرهایی مانند همدان و اصفهان به خوبی دید.

گرچه بنا بر برخی روایات تاریخی مدفن وی در شهر همدان واقع است و مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است اما روایات متعددی هم از مدفون بودن ابوعلی سینا در محله دردشت اصفهان وجود دارد.


صرف نظر از این روایت، در یکی از محله های شهر اصفهان که امروز به نام خیابان ابن سینا نامگذاری شده است، مدرسه ای قدیمی به نام "مَدرَس" ابن سینا که آن را متعلق به دوره سلجوقی می دانند، وجود دارد.

این مکان تاریخی که محل درس و بحث ابن سینا در زمان اقامت وی در اصفهان بوده است با بی توجهی مسئولان مربوطه رو به تخریب گذاشته است و به دلیل عدم رسیدگی از دید گردشگران دور مانده است.



این مکان که استعدادهای بالقوه ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به دلیل جایگاه والای این سینا در بحث و درس دارد، می تواند با نوسازی و مرمت به یکی از مکان های تاریخی پربازدید اصفهان تبدیل شود.

مدرس بوعلی سینا پیش از این به‌ عنوان زورخانه و مدتی به عنوان مطبخ مورد استفاده قرار می‌گرفت چنانچه هنوز لایه‌های ضخیم دوده بر گنبد آن قابل مشاهده است، درحال‌ حاضر وضعیت فعلی این بنای تاریخی در شرایط نگران‌ کننده‌ای قرار دارد چراکه این بنا با ارزش‌های تاریخی و معماری ارزشمند نه‌ تنها متروک و ناشناخته باقی مانده که به ‌گفته دوستداران میراث‌ فرهنگی محل تدریس این دانشمند ایرانی تبدیل به انباری شده است.



این مدرس که می تواند به موزه ای برای نگهداری آثار ابن سینا و یا محلی برای شناساندن این شخصیت بین المللی عرصه طبابت به جهان و مردم ایران به کار رود، به اندازه ای از دید مسئولان دور مانده است که زمانی سنگ های این بنای دوره سلجوقی به غارت رفت.

حال در دوره ای که ازبک ها و گاه عرب ها ابن سینا را متعلق به خود می دانند، به نظر می رسد غفلت از بازسازی آثار و بناهای مرتبط با این حکیم بزرگ، برای آینده تاریخ ما خسران به بار خواهد آورد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار