کد خبر: ۷۶۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶ 29 July 2019

 

 

شفقنا رسانه- صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان  ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش شفقنا رسانه، روزنامه همشهری تیتر یک خود را به گزارشی خواندنی درباره مشکلات کشاورزان در ۳ استان مازندران، گیلان و گلستان همزمان با آغاز فصل برداشت برنج اختصاص داد و در تیتر متناسبی همراه با موسیقی، نوشت:«گنج و رنج برنجکاران». فارغ از سوژه پردازی به موقع روزنامه، انتخاب تیتر یادآور ضرب المثل فراگیر «نابرده رنج، گنج میسر نمی شود» در میان مردم است. امروزه روزنامه ها به این نوع خلاقیت در تیتر و متون خود نیاز دارند. همچنین در پس معنای این تیتر به ارزش واقعی کار در بافت اجتماعی و فرهنگی ایران اشاره دارد.

روزنامه فرهیختگان عکس یک خود را به گزارشی درباره تبعات یک همایش که باعث ورود خودروهای آفرودی به جنگل های هیرکانی شده، اختصاص داد و در تیتری که سخت خوانده می شود و روان نیست، عنوان کرد:«لاکچری های هیرکانی کش». تیتر، خبر از قطعیت اتفاقی که رخ داده می دهد در حالیکه گزارش از تبعات این اتفاق می گوید. فارغ از این نکته، نگاه روزنامه به چنین موضوعی عالی است و می تواند هشدار خوبی برای سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست باشد تا آن ها را نسبت به اقدامات زود هنگام، حساس کند. بهمن ایزدی، فعال محیط‌زیست و از بانیان ثبت بیابان لوت در میراث جهانی یونسکو هم در ارتباط با اهمیت بالای حفظ جنگل‌های هیرکانی و عواقب حضور آفرودی‌ها در این مناطق با «فرهیختگان» گفت‌وگو کرد و در این‌باره گفت«باید پس از ثبت جنگل‌های هیرکانی، که در واقع یکی از پدیده‌های بسیار طبیعی پس از دوران یخبندان است و به ما رسیده و در این مملکت است و این همه تلاش برای ثبت آن شده است، به جای برگزاری نشست‌های توجیهی و علمی و آگاهی‌بخشی مردم و… به مناسبت بزرگداشت ثبت هیرکانی رالی برگزار شود. من دیدم روی پوسترشان آرم سازمان میراث فرهنگی و یونسکو و سازمان‌های دیگر است. غم مرا گرفت، به همین راحتی همه را دور زدند، یعنی در سازمان یونسکو، میراث فرهنگی و… کسی نمی‌دانست که الان باید کارگاه‌های آگاه‌بخشی نسبت به حفظ این اثر جهانی برای مردم برگزار شود؟»

«نظارت کاغذی؛ برخورد مجازی» تیتر عالی و انتقادی روزنامه سیاست روز نسبت به گرانی محصولات لبنی و نظارت و برخورد مسئولان با این مسئله است و به خوبی گویای محتوای داخلی گزارش است. این روزنامه در بخشی از متن انتقاد کرد که «نخستین بار نیست که چنین فاجعه ای در بازار محصولات لبنی رخ می دهد. بلکه در طول حداقل یک سال اخیر بیش از ۳ یا ۴ بار به شکل خودسرانه شاهد افزایش قیمت محصولات این قبیل شرکت ها بوده ایم و در مقابل متولیان و ناظرین نیز به این جمله بسنده کرده اند که با متخلفین برخورد جدی خواهیم کرد. اما گویی نمی دانند برخورد چیست و چه روش هایی دارد؟ یا اینکه تعریف دیگری از کلمه جدی در فرایندهای کاری خود دارند ولی هرچه هست اولین و بیشترین آسیب از این نبود نظارت ها و یا چشم پوشی های آگاهانه تنها به مردم رسیده است و بس و این مسئله برای هیچ ناظری موضوع جدی نیست و گرنه رویه برخوردها جور دیگری بود».

سید ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا هفته گذشته تاکید کرده بود که «ماده ۱۰۰ اساسا برای جلوگیری از تخلفات بوده است، نه اینکه منبع درآمد شهرداری‌ها یا موجب خریدن تخلف شود. اگر احداث یک بنا غیر مجاز است، نباید با دریافت وجهی در قالب ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها حق عموم را ضایع کرد، زیرا بسیاری از تخلفات با پرداخت جریمه جبران نمی‌شود. امیدواریم بتوانیم این موضوع را در مجلس به صورت یک لایحه کارشناسی شده بررسی کنیم و به نتیجه برسانیم». ایرادات این ماده به عکس یک روزنامه جام جم آمد. اگرچه سوژه خوبیست، با این حال «سدی در برابر ماده ۱۰۰» تیتر مبهمی برای مخاطب عام است. حتی انتخاب عکس و زیرتیتر نتوانست این ابهام را برطرف کند و توضیحات روشن تری به مخاطب ارائه دهد. چراکه اساسا نیاز بود ماده ۱۰۰ برای مخاطب تعریف می شد. روزنامه در زیر تیتر توضیح داد که «بعد از اظهارات هفته گذشته رئیس قوه قضاییه در نقد جدی عملکرد کمیسیون های ماده ۱۰۰ امیدها برای اصلاح قوانین در برخورد با تخلفات بیشتر شده است».

∗∗∗ در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید…

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار