امروز دیده شد برخی دستگاهها که طبیعت و ساختار آنها به گونه ایست که کمترین ارتباطی با مردم ندارند ،اما امروز میزهای خدمت دایر کرده بودند ،مثل راهداری وحمل ونقل حاده ای ! برخی ادارات نیز در طول سال کمترین اراده وتوانی از حیث منابع مالی و الزامات قانونی برای رفع مشکلات مردم ندارند ،اما اینجا میز خدمت دایر کرده بودند ،که چی ؟
کد خبر: ۷۶۶۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳ 26 July 2019

تابناک ایلام ::استاندار ایلام از همه مدیران دستگاههای اجرایی خواسته اند که امروز جمعه چهارم تیرماه میز هایشان را در مراکز برگزاری نماز جمعه سراسر استان دایر نموده و با حضور شخص مدیران دستگاههای اجرایی در میز های خدمت ،به مطالبات مردم پاسخ داده ومشکلات آنان را مرتفع نمایند.

نکته جالب تر اینکه شخص استاندار ،معاون عمرانی وتعدادی از مدیران کل با حضور در مسجد جامع شهر مهران،پیش از خطبه های نماز جمعه این شهرستان ،از نزدیک در جریان مسایل ،مشکلات و مطالبات مردمی قرار خواهند گرفت .

آنچه که از فلسفه ضرورت مردمی بودن ارکان مختلف نظام مستنبط می شود ،انتخاب کارگزاران نظام از سوی مردم وبارای وخواست ملت ،حضور در بین مردم ،ساده زیستی ،اهتمام و عمل به رفع مشکلات و تامین مطالبات مردم،باز بودن درب اتاقهای مدیریت به روی ولی نعمتان ،تسهیل به خدمت راسانی به مردم از طریق کوتاه نمودن مسیر های دسترسی مردم به مدیران ،حذف بروکراسی های زائد ودست وپا گیر ومهمتر از همه پاسخگویی به آنان است.

بنابراین مهمترین ابزاری که می تواند زمینه ساز تحقق وتجلی بخش مردمی بودن ارکان نظام ودرراس آنان کارگزاران آن باشد ،تلاش برای رفع مشکلات نارسایی های مردم و حضور بی واسطه در بین آنان آن هم د رراستای خدمات رسانی وگشودن گره ای ازمشکلات مردم بعنوان ولی نعمتان نظام از طریق برپایی همین میزهای خدمت است ،البته میزهای خدمت به معنای واقعی نه همین یک تکه چوب چهار پایه ای که به روال معمول میز خوانده می شود !

اینکه آقای استاندار دستور داده اند که در تمامی محل نماز جمعه سراسراستان میزهای خدمت دایر شود ،کار مطلوب وپسندیده است ومی تواند جلوه ای از همان مردمی بودن وتلاش برای رفع مشکلات مردم تعبیر شود و کار خوب را بایستی تحسین کرد،اما این نکته را نبایستی از یاد برد که مگر مشکل مردم ما با دستگاههای اجرایی عدم دسترسی به میزهای مدیریتی است ؟اصولا از دست یک میز خشک وخالی چه کاری می تواند بر بیاید؟

پس از دستور آقای استاندار که قطعا در پشت آن نیت خالصانه و دغدغه مشکلات مردمی نهفته است ،شاهد سبقت بسیاری از مدیران برای استقرار میزهای خدمت در محل های برگزاری نماز حمعه در شهرهای مختلف بودیم ،بسیاری از مدیران می توانند از پشت میزها در همین محل های استقرار مشکلات مردم را مرتفع کنند ،آیا واقعا اگر اراده ای هم برای رفع این مشکلات وجود داشته باشد ،الزامات آن نیز به همراه آن وجود دارد؟!

درست است که یکی از اهداف اولیه ایجاد میزهای خدمت که از سنوات قبل استارت آن زده شد ،کاهش برورکسی ها اداری ،عدم سرگردانی ارباب رجوع در بین اتاقهای محتلف ،تسهبل روند خدمت رسانی و تسریع در نتیجه گیری ها بود ،شما تصور کنید ارباب رجوعی دنبال یک شغل است  ،آیا مدیر محترمی که فلسفه وجودی حضور وی درپشت میز انجام خدمات به مردم است ،بارها به درخواست این ارباب رجوع بدلیل معذورات قانونی پاسخ منفی داده است ،با استقرار میز خود در نمازجمعه  تغییری در روند قانون انجام داده است ؟ایا در کنار حضوردر بین مردم الزامات تحقق درخواست ومطالبه همان ارباب رجوع را فراهم آورده است ؟آیا حضور در میزخدمت خارج از اداره، توانسته است با انعطاف در قوانین ویا کنار گذاشتن تنگ نظرها همراه باشد ؟

امروز دیده شد برخی دستگاهها که طبیعت و ساختار آنها به گونه ایست که کمترین ارتباطی با مردم ندارند ،اما امروز میزهای خدمت دایر کرده بودند ،مثل راهداری وحمل ونقل حاده ای ! برخی ادارات نیز در طول سال کمترین اراده وتوانی از حیث منابع مالی و الزامات قانونی برای رفع مشکلات مردم ندارند ،اما اینجا میز خدمت دایر کرده بودند ،که چی ؟!مثلا بخشی از مطالبات  مردم از شرکت گاز ویا برق تخفیف در حق اشتراک ویا اعتراض به قبوض انرژی است ،آیا این ادارات در میز خدمت می توانند به این مطالبات مردم جامه عمل بوشانند؟! اگر می توانند چرا در اداره این کار راانجام نمی دهند اگر هم جواب منفی است ،پس بهتر است با شعور مردم بازی نشود!

جناب استاندار !شما بعنوان مدیر ارشد استان می توانید در میز خدمت دستور بدهید بسیاری از مشکلات مردم حل شود ،کار شما برای حضور دربین مردم قابل تحسین است ،اما واقعا خود حضرتعالی به تحقق خواسته های مردم از سوی سایر دستگاههای اداری باور دارید؟! چند بار به مدیران تذکر داده اید که تنگ نظری ها را کنار بگذارند ،در اجرای قانون انعطاف داشته باشند!؟ حتما جنابعالی به این درک رسیده اید که مشکل مدیران ما اتاق های مدیریتی اشان نیست ،بلکه در پاره ای موارد تنگ نظری ها وتفسیر های متعدد از قانون مانع خدمت به مردم است در بسیاری دیگر نیز خود قانون سد ایجاد کرده  است . پس این میزها تا چه اندازه در تعدیل قانون و یا کاهش تنگ نظری مدیران موثر واقع می شود؟!

مشکل مردم ما دوری یا نزدیکی مدیران ویا میزهای آنان نیست،قوانین دست وپاگیر منجمدیست که هیچ سمبه ای نمی تواند در آن درزی ایجاد کند،مشکل تفسیر به رای های صورت گرفته از قوانین است ،مدیران ما عادت کرده اند که سخت ترین تفسیرها را از قانون را پیش پای ارباب رجوع قرار دهند،به مدیران توصیه شود که با مردم روراست باشند ،حقایق را بگویند ،کمتر امروز وفردایشان کنند ،اگر دستشان خالیست ونمی توانند کاری انجام دهند راست حسینی  به مردم بگویند ،به میز به دوشی آنان نیز نیاز نیست !چون کاری که ماهها در دالان مقررات اداری و در بند قوانین دست وپا گیر گرفتار شده است ،معجزه می خواهد که یک ساعته در پشت یک میز،آن هم در بیرون از اداره ، گره گشایی شود.

بی شک نیت و عمل آقای استاندار در گسیل دادن مدیران به نماز جمعه برای رتق وفتق امور مردم قابل تقدیر وقابل تحسین است ،اما این میز به دوشی نشان داد که مدیران ما هیچ اراده ،توان و تدبیری  برای  اجرای چنین طرح هایی ندارند ،چون برخی مدیران می دانند که نمی توانند پاسخگوی مطالبات مردم باشند اما برای رفع تکلیف اینجا حاضر شده اند ،می دانند که گناه از این چهار پایه چوبی نیست بلکه ریشه عدم رفع مشکلات مردم جای دیگریست !اما بدون تعارف باید بگوییم که این میز خدمت هایی که فقط جنبه ویترینی داشته و انتخاب زیرکانه آن در محل های نماز جمعه درراستای تبیین آن در تریبون نماز جمعه ،به سخره گرفتن شعور واحساسات مردم است ،چرا که یقین داریم کسانی در نماز جمعه حاضر می شوند که شاید در سال یکبار هم راهشان به اداره ای نیافتد!

مخلص کلام اینکه اگر غیر از این است که ما نوشتیم ،صرفا در راستای اقناع افکار عمومی در نتیجه بخش بودن انتقال میزهای اداری به محل برگزاری نمازهای جمعه ،مدیران گزارشی از میزان ونوع خدمات انجام گرفته ،به نتیجه رسیدن آن وتحقق مطالبات مردم را با ذکر مصادیق ارایه دهند !شاید ما اشتباه برداشت  می کنیم ...

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعید
|
France
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
با سلام و تشکر از تابناک به خاطر این تحلیل عالی وجامع
یک فرد خسته از دروغ در جهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
باسلام تحلیل جالبی داشتین خدمات رسانی به مردم با نمایش خدمات رسانی به مردم تفاوت داره و این رو خود مدیران هم میدونن مدیرانی که روزهای اداری خدماتی برای مردم نداشتن قطعا ظرف یک ساعت حضور احتمالا اجباری در نماز جمعه هم نمیتونن توفیقی در حل مشکلات مردم داشته باشن البته شاید بواسطه نمازی که مجبور شدن بخونن توسط خدا هدایت شدن شاید نمازشون هم شرک و ریا باشه چون اگه میز خدمت و عکس و فیلمی وجود نداشته باشه نمازو هم ترک میکنن!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار