امام جمعه اردبیل از استاندار و مسئولان این استان خواست تا موسسات خیریه در اردبیل را به سرعت ساماندهی کنند.
کد خبر: ۷۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 13 August 2015
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی صبح امروز در جشن خودکفایی و اشتغال مددجویان کمیته امداد در سالن ولایت اردبیل اظهار کرد: ما خوشحال هستیم که امروز پرویز فتاح با سابقه مدیریتی درخشان در راس این نهاد حساس و انقلابی قرار گرفته که قطعا همراهی خیرین و نیکوکاران در مدیریت شایسته مجموعه کمیته امداد موثر خواهد بود.

وی با قدردانی از خیرین و واقفان که دست نیازمندان را در این شهر گرفته و بی‌نام و نشان و به صورت گمنام در حفظ عزت و کرامت مددجویان تلاش می‌کنند، گفت: کمیته امداد باید از توان مردمی استفاده کرده و صرفا خود را به چارچوب و قالب دولتی وابسته نکند.

امام جمعه اردبیل یادآور شد: در هر حوزه‌ای که مردم ورود پیدا کرده‌اند با حضور مردم مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شده و وظیفه کمیته امداد است تا انگیزه‌های شایسته در مشارکت دادن مردم را در این عرصه فراهم کرده و با همراهی موسسات خیریه و صندوق‌های قرض‌الحسنه سعی کنند تا بساط فقر در جامعه برچیده شود.

عاملی تصریح کرد: بنده از استاندار اردبیل و سایر مسئولان با محوریت بهزیستی و کمیته امداد می‌خواهم که هر چه سریع‌تر موسسات خیریه را در این استان ساماندهی کند تا در قالب یک شبکه متحد و منسجم کمک به نیازمندان واقعی و پرداختی‌های به موقع به جامعه مددجویی انجام شود.

وی با انتقاد و گلایه از برخی موسسات خیریه که در شهرهای دیگر استان اردبیل صندوق زده و پول مردم را جمع‌آوری می‌کنند، گفت: صاحبان این موسسات حتی حاضر نیستند به مسئولان و مردم پاسخگو باشند و در یک فضای غبارآلود و پنهانی تلاششان بر استفاده از این منابع جمع‌آوری شده است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با هشدار به برخی از نهادهای نظامی که پشت سر چنین موسساتی هستند، یادآور شد: بنده به این نهادها هشدار می‌دهم که هر چه سریع‌تر این وضعیت و شرایط را جمع و جور کرده و بیش از این با احساسات و عواطف مردم بازی نکنند.

عاملی ادامه داد: باید پول‌های جمع‌آوری شده توسط موسسات خیریه و نهادهای نیکوکاری در همان شهر برای رفع فقر و نداری هزینه شود و هیچ برازنده نیست که پول‌های جمع‌آوری شده در این صندوق‌ها به جای دیگر انتقال یابد.

وی ضرورت تقویت موسسات خیریه را یادآور شد و بیان کرد: بنده از همت و تلاش خیرین و جدیت آنها در امر مددرسانی قدردانی کرده و این کار آنها را تحسین می‌کنم.

برخی‌ها در کشور اعتقادی به کمیته امداد ندارند

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری نقش مهم کمیته امداد امام خمینی را در ایجاد اشتغال یادآور شد و افزود: برخی‌ها اعتقادی به کمیته امداد ندارند و بر این باورند که در قالب تامین اجتماعی می‌توان عزت مردم را حفظ کرده و نیاز آنها را برطرف کرد در حالی که ماموریت و مسئولیت تامین اجتماعی متفاوت از نهادی همچون کمیته امداد است.

عاملی گفت: هر چند تامین اجتماعی در برخی از کشورهای ثروتمند در ریشه‌کنی فقر موثر بوده است اما همچنان در برخی از کشورها نظیر آمریکا به رغم وجود تامین اجتماعی نیازمند موسسات و نهادهای خیریه‌ای هستیم تا مستضعفان و افراد نیازمند را همراهی کنند.

وی رویکرد کمیته امداد را رویکردی حمایتی برای رسیدن به توانمندی مددجویان اعلام کرد و یادآور شد: این نهاد باید تلاش کند تا عنوان مددجو را از روی این افراد برداشته و در این حرکت فوق‌العاده به عزت و عظمت افراد نیازمند کمک کرده و اجازه ندهند عده‌ای با عنوان مددجو شصت این افراد را بشکنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان از کمیته امداد خواست تا بدون اینکه آبروی افراد به خطر بیفتد و شصتشان بشکند با حفظ عزت و عظمت کامل در رفع چهره فقر و تقویت چهره آشتی جامعه با انگیزه انسانی و اسلامی تلاشی راستین داشته باشند.

عاملی بیان کرد: حیات اجتماعی افراد جامعه باید با حفظ آبرو و عزت کامل تامین شده و از کمیته امداد انتظار می‌رود در کنار همت راستین در این زمینه در تامین عاطفی و انگیزه‌بخشی معنوی و انسانی در این حوزه تمام توان و همتش را بسیج کند.

اردبیل باید به شهر بدون مددجو تبدیل شود

وی مسئله اشتغال را بسیار مهم اعلام کرد و ادامه داد: برای یک شهر حسینی و با مردمانی ارزشی همچون اردبیل شایسته و برازنده نیست که 10 درصد جمعیت آن زیرپوشش کمیته امداد باشد بلکه ضرورت دارد شهر اردبیل را به عنوان پایلوت شهر بدون مددجو در نظر گرفته و در این زمینه تلاش و همتی راستین داشته باشیم.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه‌ ما باید به سمتی حرکت کنیم تا برای پرداخت زکات محل مصرفی پیدا نشود، گفت: در زمان امام علی (ع) و همچنین عمر بن عبدالعزیز در جامعه محل و مقصدی برای زکات پیدا نشده و قطعا در زمان امام عصر (عج) نیز چنین شرایطی حاکم خواهد بود که در جامعه با قسط و عدل محلی برای مصرف زکات معین نخواهد شد.

وی مبنای حکومت اسلامی را مبنای رعایت عدالت و حاکمیت مسائل دینی و ارزشی توصیف کرد و افزود: در مکتبی که 700 نوع آداب اسلامی و انسانی در آن وجود دارد باید با تقویت روابط عاطفی به سمتی حرکت کنیم تا همه افراد جامعه نسبت به هم احساس مسئولیت داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل یادآور شد: در کشورهایی که برای نهاد خانواده رقیب پیدا کرده‌اند فقر عاطفی انباشته شده و در این شرایط امکان بروز و ظهور عواطف انسانی وجود ندارد در حالی که امیدواریم در شهر اردبیل به عنوان پایلوت به سمتی حرکت کنیم تا حتی یک مددجو پیدا نشود که این امر در سایه پرورش عواطف امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار