به بهانه 31 می روز جهانی بدون دخانیات؛
طبق آمار مربوط به جمعیت مبارزه با دخانیات در ایران، نزدیک به ۱۲ درصد افراد بالغ (۱۵ تا ۶۹ ساله) سیگاری و حدود ۸۸ درصد غیرسیگاری هستند.
کد خبر: ۷۵۰۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ 01 June 2019

به گزارش تابناک، طبق آمار مربوط به جمعیت مبارزه با دخانیات در ایران، نزدیک به ۱۲ درصد افراد بالغ (۱۵ تا ۶۹ ساله) سیگاری و حدود ۸۸ درصد غیرسیگاری هستند. در ایران سالانه حدود ۶۰ هزار نفر به علت عوارض سیگار فوت می‌کنند و ۹۰ درصد انواع سرطان ریه نزد افراد سیگاری یا در معرض دود سیگار اتفاق می‌افتد. سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تشخیص و درمان عوارض ناشی از مصرف سیگار در ایران هزینه می‌شود و هزینه سیگار در این کشور بیش از ۱۰ میلیارد تومان در روز است. این در حالی است که دخانیات و در صدر آن سیگار و قلیان این روزها تجارت پر زرق و برقی برای خود به راه انداخته اند و سالانه کارخانه های تولید سیگار سودهای کلانی را به دست می آورند و حتی بحث واردات آن دارای سودهای زیادی برای سودجویان است. 

محققان می‌گویند که چهار هزار ماده خطرناک در دود تنباکو وجود دارد که هر 6 ثانیه جان یک نفر را می‌گیرد. از میان کشورهای جهان، اتیوپی، رواندا و پرو با حدود 5 درصد کمترین مصرف دخانیات را به خود اختصاص داده‌اند و در یونان، نائورو و کریباتی حدود نیمی از جمعیت بزرگسال آنها به نوعی دخانیات مصرف می‌کنند. در سال‌های اخیر آمار مرگ و میر در اثر سیگار در بریتانیا بیش از 12 بار بیشتر از آمار کشته شدگان در جنگ جهانی اول است. تنباکو حدود  نیمی از مبتلایان خود را می‌کشد. به گونه‌ای که هر ساله بیش از 7 میلیون نفر ناشی از مصرف مستقیم دخانیات می‌میرند و این در حالی است که حدود 1.2 میلیون نفر از این افراد در معرض دود سیگار قرار دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :