خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی با اشاره به تنش‌های اخیر میان تهران و واشنگتن، به بررسی حال‌وهوای این روزهای ایران با توجه به اوضاع منطقه پرداخت.
کد خبر: ۷۴۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲ 20 May 2019

اسپوتنیک در گزارشی به قلم «کریل ویشینسکی» نوشت: هفته اخیر شاهد تنش‌ها و تهدید‌ها میان ایران و آمریکا بودیم و بسیاری باور داشتند که بزودی درگیری میان دو کشور راه خواهد افتاد، اما نکته قابل تامل این بود که در داخل ایران آرامشی غیرقابل‌تصور بر جامعه حکم فرما بود که تعجب بسیاری از ناظران را به خود جلب کرد.

اسپوتنیک افزود: هفته گذشته با تعداد زیادی از دیپلمات‌ها و خبرنگاران خارجی در تهران گفتگو داشتیم و حتی برخی آنقدر جوگیر شده بودند که به فکر خارج کردن زن و بچه‌هایشان از ایران بودند و جالب اینکه حتی برخی بستگان از خارج کشور تماس می‌گرفتند و می‌گفتند دلواپس هستند که جنگ شود و نتوانند از ایران فرار کنند! اما حداقل می‌توانم بگویم در تهران هیچ خبری نبود و مردم بیش از اینکه ماجرا را جدی بگیرند تهدید‌های آمریکا را به سخره گرفته بودند.

شاید واکنش خبرنگار سی‌ان‌ان در تهران در مورد ارسال شماره تلفن ترامپ برای ایرانی‌ها را بتوان نمونه‌ای از این واکنش‌ها دانست. وی در کوچه خیابان‌های تهران از مردم درمورد اینکه ترامپ تلفن مستقیمی برای گفتگو با ایرانی‌ها در اختیار سفارت سوئیس قرار داده پرس و جو کرد و از برخی پرسید اگر شما جای آقای روحانی بودید چه کار می‌کردید و عده‌ای در کوچه و خیابان در پاسخ به او گفته بودند که هرگز به ترامپ زنگ نمی‌زنند.

نکته قابل تامل این است که چرا علیرغم همه این هجمه‌های رسانه‌ای، مردم ایران هیچ واکنشی نشان نداده‌اند؟ آیا به خاطر این نیست که به قدرت کشور خود اطمینان دارند و معتقدند که این شاخ و شانه کشیدن‌های آمریکا طبل تو خالی است؟

شاید اگر این اتفاق برای هر کشور دیگری پیش آمده بود شاهد سقوط شدید بورس و به هم خوردن بازار‌ها و حمله مردم به بانک‌ها جهت خارج کردن سرمایه‌هایشان و فرار از کشور و هرج و مرج و… می‌بودیم، اما در ایران چنین نبود.

ایرانی‌ها بخوبی متوجه هستند که علیرغم همه توانمندی‌های نظامی آمریکا، ایران سالهاست خود را برای چنین روزی آماده می‌کند و نیرو‌های مسلح ایران و متحدان این کشور در منطقه می‌توانند هزینه هرگونه ماجراجویی و یا حمله به ایران را برای آمریکا و متحدان آن آنقدر بالا ببرند که حمله به ایران حتی موجب فروپاشی و یا سقوط آن‌ها گردد.

می‌توان گفت همین رفتار مردم ایران هم منجر شده که آمریکایی‌ها به فکر تجدیدنظر در سیاست خود نسبت به ایران بیافتند. مشخص است که آمریکایی‌ها به دنبال جنگ با ایران نبودند و نیستند، البته هیچ وقت نمی‌توان به‌صورت قاطع در این مورد نظر داد، ولی باید توجه داشت که شواهد و سخنان مقامات طرفین چنین نشان می‌دهد. پس هدف از این‌ های و هوی چه بود؟

در واقع همانگونه که شواهد و قرائن نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به دنبال حمله به ایران نبودند، همین شواهد نشان می‌دهد که ظاهرا برخی مشاوران تصور داشتند که شرایط داخلی ایران بگونه‌ای است که با کوچکترین تحرک آمریکایی‌ها ممکن است فضای داخلی ملتهب گردد و این کشور به هم بریزد.

آن‌ها تصور می‌کردند که همزمانی این ماجرا با اعلام لغو معافیت واردات نفت ایران منجر به آن می‌شود که ترس در دل مردم ایران رخنه کند و خوب طبیعتا آن‌هایی که مدت‌ها است اجیر شده‌اند تا در چنین شرایطی جو جامعه را به هم بزنند می‌توانند دست به کار شوند و با فضاسازی خود مملکت را از درون به هم بریزند.

شاید برای برخی جالب است که بدانند حدود پنج هزار نفر فقط در کشور آلبانی به کار گرفته شده‌اند (اشاره به عناصر گروهک تروریستی منافقین) تا در شبکه‌های اجتماعی ایران رخنه کنند و اقدام به فضا سازی نمایند، آن‌هایی که در اسرائیل، عربستان، امارات، آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و … فعال هستند به کنار.

این افراد چندین هزار حساب جعلی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند و انواع و اقسام اخبار کاذب را می‌سازند و در برهه‌هایی می‌توان گفت بسیار هم موثر بودند و توانستند حداقل در زمینه اقتصادی فضای جامعه را ملتهب کنند، اما آنچه مشخص است در زمینه امنیتی بسیار ناموفق بودند.

اسپوتنیک در پایان این گزارش آورده است: طبیعی است که دشمنان هر کشوری نیز بخوبی می‌دانند تا وقتی که مردم یک کشور نخواهند هیچ توطئه خارجی‌ای نمی‌تواند نتیجه بخش باشد و حتی لشکرکشی دشمنان نیز شکست خواهد خورد. با این شرایط می‌توان گفت اینبار مردم ایران بودند که توانستند توطئه دشمنان را خنثی کنند. 

انتهای پیام/

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار