مدیرکل امور اجتماعی استانداری یزد خبر داد:
مدیرکل امور اجتماعی استانداری یزد با اشاره به کاهش سن اعتیاد در بین بانوان و دانش آموزان، خواستار توجه ویژه و کار علمی و برنامه ریزی وسیع در تمام حوزه‌ها شد.
کد خبر: ۷۴۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ 04 May 2019

فخرالسادات خامسی هامانه، مدیرکل امور اجتماعی استانداری یزد در سمینار دوروزه اختلال مصرف مواد افیونی کاهش سن اعتیاد و گسترش این آسیب در بین بانوان و دانش آموزان را زنگ خطری برای جامعه دانست و خواستار توجه ویژه و کار علمی و برنامه ریزی وسیع و هماهنگی در تمام حوزه‌ها شد.

وی با اشاره به افزایش آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد طی سال‌های اخیر افزود: اقدامات مراکز خصوصی درمان اعتیاد جای تقدیر دارد چرا که علی رغم افزایش چشمگیر آسیب‌های اجتماعی، خوشبختانه استان یزد از نظر آمار آسیب‌های اعتیاد و طلاق و حاشیه نشینی، جزو ده استان پرآسیب محسوب نمی شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری یزد، گسترش روز افزون مهاجرت به استان یزد را نیازمند توجه و برنامه ریزی دانست.

لزوم نو آوری و بکارگیری روش‌های نوین جهت درمان و بازتوانی معتادین
محمد حسین زارع مهرجردی، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد لزوم نو آوری و بکارگیری روش‌های نوین جهت درمان و بازتوانی معتادین را یادآور شد و از درمانگران اعتیاد خواست تا علاوه بر درمان دارویی، بیش از پیش به آموزش و مشاوره بیماران و خانواده آن‌ها بپردازند.

مجتبی غالبی، رئیس انجمن درمانگران اعتیاد استان یزد با اشاره به کنترل انتقال بیماری‌های واگیر بخصوص ایدز، از راه تزریق به عنوان یک دستاورد مهم مراکز سرپایی درمان اعتیاد، افزود: هم اکنون قریب به۲۵۵۰۰ مددجو در مراکز سرپایی درمان سوء مصرف مواد استان تحت درمان هستند که حدود ۱۵۰۰نفر از آن‌ها زن هستند.

غالبی ادامه داد: طبق این آمار، درصد معتادین زن، کمتر از دیگر استان‌ها ثبت شده که این امر میت واند نشانه شیوع کمتر اعتیاد بین زنان یزدی و یا عدم مراجعه بانوان به مراکز درمان اعتیاد باشد لذا ضمن تاکید بر حفظ اسرار بیماران و اصل محرمانگی درمان، از بانوان نیازمند به درمان خواستند بدون نگرانی به مراکز مجاز درمان اعتیاد مراجعه نموده و خدمات دارویی و آموزشی دریافت نمایند.

وی گفت: طبق بخشنامه اخیر وزارت بهداشت، درمان و تجویز دارو برای ۵ درصد از بیماران مراکز، بدون دریافت هرگونه مدارک هویتی مقدور شده است.

افزایش قیمت بی سابقه دارو‌های مخدر
غالی از افزایش قیمت بی سابقه دارو‌های مخدر که در اختیار دولت و شرکت‌های داروسازی هست گلایه کرد و افزود: طی چند ماه اخیر داروی بوپرنورفین۷۰درصد و قرص متادون ۹۰درصد افزایش قیمت داشته است.

وی افزایش شدید قیمت دارو و افزایش مختصر تعرفه درمان را موجب کاهش درآمد درمانگران اعتیاد نسبت به سال‌های گذشته دانسته و نگرانی خود را از احتمال کاهش کیفیت درمان بیان نمود.

غالبی افزایش قیمت دارو‌های ضروری جهت درمان اعتیاد و حذف کمک مالی بیمه سلامت به معتادین بی بضاعت را از عوامل قطع درمان عده زیادی از بیماران بخصوص بیماران کم بضاعت که عمدتا درگیر رفتار‌های پرخطر هستند دانست و بر لزوم برقراری مجدد بیمه و یارانه درمان معتادین توسط سازمان‌های حمایتی از جمله سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد.

رئیس انجمن درمانگران اعتیاد استان یزد گلایه‌ای هم از برنامه ریزان و سیاستگذاران جدید وزارت بهداشت نمود.

وی طرح جدید وزارت بهداشت مبنی بر توزیع داروی مخدر متادون در داروخانه‌های خاص را کارشناسی نشده و خطرناک دانست.

غالبی، شیوع اعتیاد به ترامادول و دارو‌های خواب آور دربین دانشجویان و کارمندان در دهه ۸۰را یاد آور شده و عدم نظارت بر داروخانه‌ها و سودجویی عده‌ای از آن‌ها را دلیل اعتیاد مشهور به اعتیاد یقه سفیدان دانست.

در این سمینار که حدود ۳۰۰شرکت کننده از شهرستان‌های مختلف استان یزد در آن شرکت داشتند، اساتید مدعو کشوری و همچنین اساتید هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به ایراد سخن پرداختند.

انجمن موئسسین مراکز درمان اعتیاد استان یزد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی سمینار دوروزه اختلال مصرف مواد افیونی جهت توانمندسازی پزشکان، روانشناسان و مشاورین شاغل در حوزه‌های مختلف درمان و بازتوانی اعتیاد در سالن همایش‌های دانشجویی باقر العلوم برگزار کرد.

موضوعاتی از قبیل جنبه‌های روانی و اجتماعی بهبودی، درمان اعتیاد در زنان باردار، درمان وابستگی به سیگار در وابستگان به مواد مخدر، مصاحبه انگیزشی و مشاوره خانواده بیماران، درمان بیماری‌های روانپزشکی همراه در معتادین و مروری بر پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه درمان اعتیاد از اهم مطالب ارائه شده در این دو روز بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار