این روزها زندگی برای بسیاری از افراد که در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی قرار دارند و باید بیش از دیگر اقشار تحرک داشته باشند، معنای دیگری دارد. رایانه و بازی‌هایش و تماشای تلویزیون، تنها نشستن‌های طولانی‌مدت را تمرین می‌دهد. این در حالی است که خیلی از دیگر از افراد عادتی جز نشستن‌های طولانی‌مدت دارند.
کد خبر: ۷۱۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 04 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، به گفته امیرعلی سعادتمند، کارشناس‌ارشد تربیت‌بدنی، مربی و عضو سابق تیم ملی دو و میدانی: «کمتر کسی مادر ورزش‌ها را جدی می‌گیرد.»

وی در گفتگو با شهرآرا درخصوص کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت ورزشی در میان افراد جامعه، پیاده‌روی که بهترین ورزش برای تمام سنین است و در واقع اولین فعالیت فیزیکی انسان از بدو تولد به شمار می‌رود، همراهی‌مان می‌کند. اگر زیاد اهل تحرک و پویایی نیستید حتما در ادامه این گفتگو همراهمان باشید.

* حتی فکرکردن به ورزش هم مفید است

خوب است بدانید هرگونه فعالیت فیزیکی تکرارشونده، هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده ورزش نامیده می‌شود. این در حالی است که در بسیاری از مواقع افراد به اشتباه هرگونه فعالیت جسمانی را ورزش می‌نامند و تصور می‌کنند فعالیت فیزیکی همان ورزش است درصورتی‌که فعالیت فیزیکی باید طبق برنامه ازپیش‌تعیین‌شده، هدفمند و تکرارشونده باشد تا برای فرد سودمند واقع شود.

مطالعات زیادی ثابت کرده‌اند که قبل از ورزش‌کردن، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شود که به‌محض آمادگی برای ورزش به بهبود عملکرد جسمانی و روانی فرد منجر می‌شود، بنابراین حتی فکرکردن به ورزش برای بدن مفید است.

با شروع پیاده‌روی تمام سلول‌های بدن مشغول فعالیت می‌شود، عضلات و ماهیچه‌های اندام‌ها حرکت می‌کند، سوخت‌وساز بدن افزایش پیدا می‌کند و آمادگی جسمی فرد در طول زمان با ورزش کردن بالا می‌رود.

مدت‌زمان ورزش برای بالغان و کودکان متفاوت است، کالج پزشکی ورزشی آمریکا به‌عنوان معتبرترین مرکز پزشکی ورزشی دنیا می‌گوید بزرگ‌سالان لازم است ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط ورزش کنند. ۷۰ تا ۹۰ دقیقه فعالیت ورزشی شدید هم یکی دیگر از این توصیه‌هاست. حداقل زمان ورزش ۵ روز در هفته است و بنابراین توصیه می‌شود افراد حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنند.

* مادران ورزشکار، فرزندان ورزش‌دوست

اگر مادر خانواده اهل ورزش باشد حتما سایر اعضای خانواده به ورزش گرایش پیدا می‌کنند. فرزندان به مادر نگاه می‌کنند و اگر این توجه در مادر خانواده وجود داشته باشد، انجام آن برای کودکان راحت‌تر است.

کودکان ۲ برابر افراد بالغ به فعالیت و تحرک جسمی نیاز دارند و توصیه می‌شود کودکان ۶۰ دقیقه در روز فعالیت هوازی داشته باشند. این مسئله به‌ویژه در شرایطی که چاقی و اضافه‌وزن کودکان در کشورهای درحال‌توسعه روبه‌گسترش است، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

در واقع کودکان با درپیش‌گرفتن فعالیت‌های کم‌تحرک، روآوردن به بازی‌های رایانه‌ای و تماشای بی‌رویه فیلم و تلویزیون چاق‌تر شده و از بهترین راه‌های مبارزه با این معضل، رو آوردن به فعالیت‌های جسمانی و ورزشی است و پیاده‌روی و دویدن یکی از این ورزش‌هاست.

* بهترین ساعت ورزش ٥ تا ٧ عصر

می‌توان کودکان را به انجام پیاده‌روی تشویق کرد؛ زیرا این ورزش، ارزان‌ترین، به‌صرفه‌ترین و مفیدترین ورزشی است که همه افراد در تمام سنین و در هر شرایطی قادرند آن را انجام دهند، پیاده‌روی هیچ هزینه‌ای ندارد و همواره امکان انجام آن وجود دارد. پیاده‌روی ورزشی است که حتی در منزل می‌توان به آن پرداخت. ازاین‌رو توصیه به سالمندانی که به دلایلی نمی‌توانند از منزل خارج شوند، این است که در منزل و روزانه ۲۰ دقیقه راه بروند؛ زیرا حتی این نوع پیاده‌روی برای آن‌ها مفید است.

اختلاف نظر بر ورزش صبح قبل از خوردن صبحانه بسیار متعدد است. خوب است بدانید بهترین زمان برای ورزش ساعت ٥ تا ٧ عصر است و حداقل زمان ورزش که بتوان از مزایای آن استفاده کرد ۱۰ دقیقه است. یعنی حتی اگر فردی ۱۰ دقیقه در روز فعالیت فیزیکی داشته باشد به سلامت جسمی خود کمک کرده است.

* پیاده‌روی بهتر از نشستن است

امروز در بسیاری از کشورهای دنیا برای درمان بیماران توسط پزشکان ورزش توصیه می‌شود. از طرفی بحث استعدادیابی بسیار حائز اهمیت است و ما از آن غافل مانده‌ایم. نکته‌ای که بسیاری مردم از آن غافل‌اند این است که پیاده‌روی در هر شرایطی بهتر از نشستن است. تصور عده‌ای این است که پیاده‌روی به هنگام خریدهای روزانه یا کار در منزل فایده‌ای برای سلامت ندارد، درحالی‌که طبق توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت بهتر است افراد خودروی خود را کمی دورتر از محل کار پارک کنند و بقیه راه را پیاده طی کنند. دویدن نیز برای ایجاد شادی و نشاط بدن توصیه می‌شود.

ثابت شده که پیاده‌روی در افزایش طول عمر و بهبود وضعیت قلبی و ریوی نقش چشمگیری دارد. بنابراین توصیه می‌شود که هر زمان امکان پیاده‌روی وجود دارد، آن را انجام دهید. اگر نسبت به تاثیر پیاده‌روی بر جسم خود آگاهی داشته باشیم، آن را به یک فعالیت ورزشی تبدیل می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار