دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: در استان اردبیل اقدام به تعطیلی و لغو مجوز هشت مرکز متادون درمانی کردیم که برخلاف پروتکل امضا شده در این حوزه فعالیت داشتند.
کد خبر: ۷۰۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱ 03 August 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صادق سروری پیش از ظهر امروز در پاسخ به سئوالات نمایندگان مردم در پارلمان محلی اظهار کرد: در سطح استان اردبیل بیش از 110 مرکز درمان برای معتادان وجود دارد که در شهر اردبیل تعداد آنها 75 مرکز است.

وی افزود: ما اجازه نمی‌دهیم تا به صورت غیرقانونی و بدون مجوز مراکز درمان ترک اعتیاد فعالیت کند، چراکه این امر را مغایر با قوانین و مقررات می‌دانیم و حتی به دلیل تخلفی که هشت مرکز متادون درمان انجام داده بودند نسبت به تعطیلی آنها اقدام کردیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با بیان اینکه در قانون شهرداری‌های با جمعیت بیش از 500 هزار نفر موظف شده‌اند تا با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی برای معتادان فاقد سرپناه و بی‌خانمان و کارتن خواب مراکز نگهداری تهیه کنند، گفت: قرار شده است 10 درصد اعتبارات فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها و سازمان‌های متولی در این زمینه در حوزه پیشگیری از مواد مخدر هزینه شود که اولین درخواست ما این است که این اعتبارات در این حوزه تأمین شود.

سروری با بیان اینکه بنده در نقش ریزعلی آماده هستم تا در اعلام خطر اعتیاد لباسم را آتش زده و مردم را متوجه این خطر خانمانسوز کنم، افزود: اگر همه دست به دست هم ندهیم و در این حوزه دچار غفلت شویم، قطعاً با آسیب‌ها و مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد که در این باب باید همه با احساس مسئولیت ورود پیدا کنیم.

این مسئول با بیان اینکه هیچ خانواده‌ای از این بلای خانمانسوز در امان نبوده و همه فرزندان ما در معرض آسیب جدی هستند، بیان کرد: اگر غفلتی کنیم و در حوزه پیشگیری و آگاه‌سازی ورود پیدا نکنیم همه ما در آینده مذمت خواهیم شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل یادآور شد: استانداری یا شورا و شهرداری به تنهایی قادر نیستند، این آسیب را برطرف کنند بلکه همه باید با باور عمیق به مقابله و مبارزه با این پدیده شوم وارد میدان شده و در این مبارزه جدی باور همگان بر این باشد که این خطر خانمان‌سوز برطرف شده و از بین برود.

سروری تصریح کرد: هم خیرین،‌ هم کارآفرینان و هم سرمایه‌گذاران و دستگاه‌های دولتی باید در این موضوع درگیر شوند و رسانه‌ها و نهادهای حمایتی و مراکز علمی و دانشگاهی نیز کمک کنند تا بستر برطرف شدن این آسیب‌ها به شایستگی به وجود آید.

این مسئول ادامه داد: آبروی شهر در خطر است و زندان‌های ما ظرفیت پذیرش معتادان و افراد آلوده به مواد مخدر را ندارند و ضرورت دارد با همکاری شورای شهر و شهرداری به مانند سایر استان‌ها مکان‌های بازپروری و حرفه‌آموزی در سطح شهر فراهم آید که در این زمینه از توان تشکل‌های غیردولتی نیز باید استفاده کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل افزود: به سهولت می‌توانیم با انتقال معتادان به این مراکز هم آبرو و سیمای شهرمان را از خطری که متوجه آن است، نجات دهیم و هم زندان‌ها را خلوت کرده و محلی برای مجازات افرادی قرار دهیم که دچار خطا و اشتباهی شده و مستوجب مجازات هستند.

سروری جداسازی زندانیان با افراد معتاد را کاری سنگین و هزینه‌بر توصیف کرد و یادآور شد: احداث مرکز ترک اعتیاد و کمپ‌های موقت یکی دیگر از پیشنهادهای ما به شورای شهر و شهرداری است تا بتوانیم زنان و مردان معتادی که بی‌خانمان بوده و محلی برای مراقبت آنها وجود ندارد فراهم آید.

وی ضرورت تخصیص 10 درصد اعتبارات حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری را به این موضوع و ضرورت جمع‌آوری معتادان اطراف و حاشیه شهر را یادآور شد و افزود: ما به مرکزی نیاز داریم تا در کنار ساماندهی زنان بی‌خانمان و بی‌سرپرست و گاه کارتن ‌خواب بتوانیم آنها را مورد حمایت قرار داده و از شیوع برخی از بیماری‌های خطرناک همچون ایدز و هپاتیت جلوگیری کنیم.

* اکثر رانندگان برون شهری معتاد هستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل به فعالیت 70 مرکز MMI درمان با متادون اشاره کرد و افزود: اکثر این مراکز خدمات رایگانی را ارائه نمی‌کنند و برای دریافت شربت متادون که مبلغ آن تا 7 هزار تومان است، مجبور هستند هزینه‌های سنگین‌تری را نیز پرداخت کنند.

سروری مدعی شد: اکثر رانندگان خودروهای سنگین و بین‌شهری معتاد بوده و شربت متادون خود را به صورت هفتگی دریافت می‌کنند که در این زمینه باید مراقب بود تا با شناسایی افراد نیازمند این شربت‌ها به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گرفته و امکان کسب درآمد برای سودجویان از این مسیر فراهم نیاید.

وی از شورای شهر و شهرداری خواست تا شماره تماس مردم را با خط ملی اعتیاد از طریق اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها اطلاع‌رسانی کرده و مردم را در جریان بهره‌گیری از مشاوره‌های رایگان این خط قرار دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل همچنین از شورای شهر و شهرداری خواست تا یک نیروی خدماتی در اختیار دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قرار دهند تا در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات در کنار این مجموعه باشند.

* 24 دستگاه در این حوزه همکار ما هستند

سروری با بیان اینکه 24 دستگاه دولتی همراه شورای مبارزه با مواد مخدر هستند که به صورت مرتب از آنها گزارش کار گرفته می‌شود، بیان کرد: درخواست‌های ما شفاف و روشن است و همچنان بر این باوریم باید در این حوزه برنامه‌ریزی‌ها و هزینه‌کردها با مدیریت درست انجام شود تا امکان بهره‌گیری از توانمندی‌24 دستگاه اجرایی به ویژه شهرداری در تأمین منابع اعتباری مورد نیاز فراهم آید.

وی یادآور شد: از 110 مرکز متادون درمانی در استان 75 مرکز در شهرستان اردبیل فعالیت می‌کنند که در روزهای اخیر تعداد هشت مورد از این مراکز به دلیل تخلفاتی که داشته‌اند، تعطیل شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: با رایزنی‌ها و تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری به امضا می‌رسانیم، تلاشمان بر این خواهد بود تا 10 درصد از هزینه‌کردها را که مبلغ پیش‌بینی شده در این زمینه حدود 100 میلیون تومان خواهد بود، در اجرای بسیاری از طرح‌ها کمک‌کار ما باشد.

سروری تصریح کرد: در استان اردبیل 100 تا 150 معتاد متجاهر داریم که هزینه نگهداری آنها 150 میلیون تومان است که باید در این باب شورا و شهرداری همراهی‌ها و همکاری‌های شایسته‌ای را داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار