مدير كل فني و حرفه‌اي استان مطرح كرد؛
مدير كل فني و حرفه‌اي استان يزد با اشاره به فعاليت 430 مركز آموزش فني و حرفه‌اي در استان، هدفمند نبودن آموزش‌هاي مهارتي ارائه شده در توسط مراكز و موسسات آموزشي استان با توجه به ظرفيت‌هاي بومي را از مشكلات اين حوزه برشمرد.
کد خبر: ۷۰۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸ 02 August 2015
به گزارش تابناک یزد، "حبيب الله كارگر"به مناسبت هفته مهارت، كارآفريني و ترويج آموزش‎‎هاي فني و حرفه‌اي در جمع اهالي رسانه اظهار كرد: چشم‌انداز كشور فاصله گرفتن از اقتصاد مبتني بر منابع و سوق يافتن به اقتصاد مبتني بر دانش است و فني و حرفه‌اي به عنوان دستگاه متولي آموزش‌هاي مهارتي غير رسمي در همين راستا گام برمي‌دارد.

وي در ادامه با اشاره به اهميت مهارت‌آموزي افراد جامعه، تاكيد كرد: امروزه اگر كسي حداقل از يك مهارت برخوردار نباشد مي توان از وي به عنوان يك ناتوان مهارتي ياد كرد و اين در حالي است كه متاسفانه 50 درصد از متقاضيان بازار كار در كشورمان فاقد مهارت هستند.

به گفته كارگر، در حال حاضر 430 مركز آموزش فني و حرفه‌اي در استان به آموزش كارآموزان در 640 رشته آموزشي مي‌پردازند كه از اين تعداد تنها 17 مركز دولتي و مابقي خصوصي هستند.

وي با تاكيد بر سياست حمايتي فني و حرفه‌اي از بخش خصوصي در اين حوزه، اظهار كرد: هر ساله تعدادي از مراكز و رشته‌هاي آموزشي در راستاي سياست خصوصي سازي به بخش خصوصي واگذار مي‌شود.

اين مسئول همچنين با اشاره به ممنوعيت آموزش 70 رشته مهارتي توسط مراكز فني و حرفه‌اي دولتي در همين راستا، خاطرنشان كرد: البته در برخي از رشته‌هاي آموزشي به دليل عدم توانايي بخش خصوصي براي تامين هزينه‌هاي اين دوره‌ها، بخش دولتي ورود مي‌كند.

افزايش 118 درصدي اموزش‌هاي مهارتي استان

كارگر با اشاره به افزايش 118 درصدي اموزش‌هاي مهارتي استان در سال گذشته، گفت: تنها در مراكز آموزش دولتي فني و حرفه‌اي استان در سال گذشته 4.5 ميليون نفر ساعت آموزش ارائه شده و بيش از 21 هزار نفر از اين آموزش‌ها به صورت رايگان بهره‌مند شده‌اند كه بيش از 51 درصد اين افراد را خواهران و مابقي را برادران تشكيل دادند.

 وي با مثبت ارزيابي كردن عملكرد موسسات آموزشي استان در حوزه مهارت آموزي، متذكر شد: متاسفانه هدفمند نبودن آموزش‌هاي ارائه شده در استان با توجه به ظرفيت‌هاي بومي منطقه مانند معادن، كشت‌هاي گلخانه‌اي، كاشي و سراميك و غيره يكي از مشكلات در اين حوزه است به نحوي كه در بسياري از اين حوزه‌ها شاهد فعاليت افراد غير بومي به دليل برخودار نبودن نيروهاي بومي از مهارت لازم هستيم.

مدير كل فني و حرفه‌اي استان در اين رابطه از رشد 157 درصدي عملكرد آموزش فني و حرفه‌اي استان در صنايع به عنوان يكي از رويكردهاي اساسي فني و حرفه‌اي استان اشاره كرد.

وي در ادامه نيز با اشاره به برخي از آموزش‌هاي مهارتي منجر به ايجاد شغل در فني و حرفه‌اي استان، از اشتغال به كار 80 درصد از كارآموزان رشته طلا و جواهرات، 60 درصد از كارآموزان و آموزش‌ديدگان شركت‌كننده در كشت‌كار گلخانه‌اي در شهرستان خاتم و  82 درصدي كارآموزان شركت توزيع برق، خبر داد.

به گفته كارگر، فني و حرفه‌اي استان در سال گذشته همچنين اقدام به آموزش 55 هزار نفر از كارگران صنايع ساختماني در 17 رشته به منظور توانمندسازي و پوشش خدمات بيمه‌اي اين افراد، همچنين آموزش مهارتي يكهزار و 850 نفر از نانوايان استان كرده است.

طرح نيازسنجي آموزش‌هاي مهارتي براي روستائيان

مدير كل فني و حرفه‌اي استان با اشاره به افزايش 240 درصدي سرانه آموزش روستائيان استان در مقايسه با ميانگين كشوري و نيز رشد 125 درصدي ضريب نفوذ آموزش روستائيان استان در سال گذشته، يكي از برنامه‌هاي در دست اقدام فني و حرفه‌اي استان در سال جاري را تكميل طرح نيازسنجي آموزش‌هاي مهارتي براي روستائيان كه از سال گذشته آغاز شده است، ذكر كرد.

وي همچنين يكي ديگر از اقدامات در دست اقدام فني و حرفه‌اي استان را برگزاري آزمون‌هاي الكترونيكي به جاي امتحانات كاغذي عنوان كرد و گفت: البته از سال گذشته شاهد صدور گواهينامه الكترونيكي در راستاي تكريم ارباب رجوع و با هدف تسهيل در حفظ و نگهداري، امكان دسترسي سريع، آسان و در هر زمان و مكان به گواهيانه‌هاي فني و حرفه‌اي از سوي متقاضيان نيز بوده‌ايم.

كارگر از ديگر برنامه‌هاي امسال فني و حرفه‌اي استان را راه‌اندازي كارگاه آموزشي مديريت منابع آب با توجه به بحران كم‌آبي استان،  برگزاري كراگاه آموزشي انرژي خورشيدي و آب‌گرمكن‌هاي خورشيد با توجه به مزيت منطقه‌اي در اين رابطه و نيز اجراي طرح توانمند‌سازي حوزه‌هاي علميه خواهران در استان ذكر كرد.

اجراي طرح توانمندسازي دانشجويان از مهرماه

كارگر با بيان اين كه متاسفانه 40 درصد از جوانان فارغ التحصيل و تحصيل كرده جامعه فاقد مهارت و شغل هستند، يكي از مهمترين برنامه‌هاي استان را اجراي طرح توانمندسازي دانشجويان استان با هدف مهارت آموزي براي كمك به اشتغالزايي فارغ التحصيلان دانشگاهي بيان و ابراز اميدواري كرد كه اين طرح از مهرماه اجرايي شود.

اين مسئول تبديل وضعيت 150 مربي حق الزحمه‌اي فني و حرفه‌اي استان، احياء و بهره‌برداري از مراكز فني و حرفه‌اي ندوشن و عقدا در چند ماه آينده و نيز ايجاد مركز مستقل فني و حرفه‌اي در زندان مركزي يزد را ديگر برنامه‌هاي در دستور كار امسال اين اداره كل برشمرد.

وي در ادامه برنامه‌هاي هفته مهارت، كارآفريني و ترويج آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در استان را تشريح كرد و با اشاره به تجهيز و راه‌اندازي مركز فني و حرفه‌اي خواهران شهرستان بهاباد از افتتاح رسمي اين مركز در روهاي آتي خبر داد.

كارگر همچنين تجليل از پيشكسوتان مهارت آموزي استان، برگزاري مرحله استاني مسابقات مهارت، افتتاح پايگاه آموزشي سيار شهر مروست، راه‌اندازي كارگاه ويژه عشاير در شهرستان خاتم و نيز افتتاح و كارگاه آموزشي گذر مهارت در پارك كوهستان يزد را از ديگر ويژه‌برنامه‌هاي اين هفته ذكر كرد.

جايگاه دوم كشوري كميته امداد يزد در اشتغال مددجويان

"محمد اكبري" مدير كل كميته امداد امام خميني(ره) استان نيز در اين نشست در جمع خبرنگاران رويكرد اساسي اين نهاد را توانمندسازي مددجويان تحت پوشش ذكر كرد و گفت: مهمترني مقوله در اين رابطه ايجاد اشتغال پايدار است و خوشبختانه كميته امداد استان در اين رابطه جايگاه دوم كشور را به خود اختصاص داده است.

وي محورهاي فرآيند اشتغالزايي براي مددجويان تحت پوشش كميته امداد را شامل استعداديابي و نيازسنجي در بين مخاطبان، ارائه آموزش‌هاي مهارتي، ارائه تسهيلات، نظارت بر فرآيند اشتغال و نهايتاً بازيابي و فروش محصولات مددجويان ذكر كرد.

اكبري گفت: در حال حاضر 70 درصد از آموزش‌هاي مهارتي مددجويان كميته امداد از طريق مراكز فني  حرفه‌اي استان و 30 درصد مابقي نيز توسط مراكز آموزشي جهاددانشگاهي، جهادكشاورزي و صنايع دستي استان انجام مي‌شود.

وي تاكيد كرد: در فرآيند اشتغالزايي مددجويان كميته امداد، ارائه گواهينامه مهارت آموزي يكي از ملزومات براي ارائه تسهيلات به افراد حتي در مورد افرادي كه از مهارت‌هاي تجربي بهره‌مند هستند، است.

اين مسئول از ارائه اموزش‌هاي مهارتي به بيش از شش هزار مددجوي كميته امداد استان در سال گذشته خبر داد و گفت: البته با توجه به سياست اين نهاد براي كيفي‌سازي فعاليت‌ها از جمله اموزش‌هاي مهارتي، امسال براي ارائه آموزش براي چهار هزار و 600 نفر از مددجويان برنامه‌ريزي شده است.

ايجاد مركز مستقل فني و حرفه‌اي در زندان مركزي يزد

"محمدرضا رفيع‌زاده" معاون سلامت اداره كل زندان‌هاي استان با اشاره به ايجاد مركز مستقل فني و حرفه‌اي در زندان مركزي يزد به خبرنگاران گفت: بررسي زندانيان نشان مي‌دهد كه يكي از علل وقوع جرم در اين افراد نداشتن مهارت و شغل بوده است لذا در راستاي بازپروري مجرمان، موضع مهارت اموزي آنها را مد نظر داريم.

وي اين اقدام را در كاهش برگشت‌پذيري اين افراد به زندان موثر خواند و خوشبختانه رويكرد فني و حرفه‌اي استان نيز كمك به امر بازپروري زندانيان از اين طريق است.

به گفته رفيع زاده، دز زندان‌هاي يزد بالغ بر 70 درصد از زندانيان از آموزش‌هاي مهارت آموزي بهره‌مند مي‌شوند و در همين راستا نيز در سال گذشته دو هزار و 242 گواهينامه مهارتي در زندان يزد صادر شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار