هیاتی 50 نفره از تجار و سرمایه‌گذاران استان ارزروم ترکیه در تبریز
هیات 50 نفره از تجار و سرمایه‌گذاران استان ارزروم ترکیه با هماهنگی انجمن صادرکنندگان منطقه آناتولی شرقی برای دیدار با مسوولان و تجار و بازرگانان آذربایجان شرقی در راستای افزایش مبادلات تجاری به تبریز سفر کرده‌اند.
کد خبر: ۶۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸ 28 July 2015

این هیات 50 نفره صبح امروز در محل اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز دیدار و گفتگو کردند

آذربایجان شرقی و ارزروم ترکیه مبادلات تجاری خود را افزایش می دهند

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز در این دیدار گفت : دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه سال هاست که با هم روابط تجاری و بازرگانی داشته و ما با دیده حرمت به این روابط فی ما بین می نگریم.

صمد حسن زاده با بیان اینکه در سال های اخیر که ایران با مشکل تحریم و عدم رابطه با دولت های غربی مواجه بوده ، ملت ترکیه خدمات بزرگی به ایران ارایه کرد و مراودات تجاری و اقتصادی زیادی فی مابین دو کشور برقرار شد.

وی افزود : مردم ایران این موضوع را که ملت ترکیه با توجه به اشتراکات دینی و فرهنگی در زمان تحریم ها ما را تنها نگذاشته اند را هرگز فراموش نمی کنند.

حسن زاده گفت : بخاطر تحولات دیپلماسی که رخ داده، کشورهای اروپایی و آسیایی علاقمند به توسعه تجاری با ایران هستند که در این میان به دلیل رابطه دیرینه با کشور دوست و همسایه ترکیه خواهان گسترش روابط تجاری با این کشور هستیم.

وی اظهار کرد : در زمینه افزایش روابط تجاری تمامی مسولان آماده همکاری و تسهیل امور هستند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز با اشاره به ظرفیت های اقتصادی و بازرگانی تبریز از جمله قرارگرفتن این شهر در مسیر جاده ابریشم و دارا بودن معادن غنی، اظهار کرد : آماده همکاری برای جذب سرمایه گذاران کشور ترکیه در این شهر هستیم.

وی ادامه داد : در استان آذربایجان شرقی با همکاری دولت و بخش خصوصی برای 10 طرح ملی از جمله پتروشیمی، هتل سازی، راه سازی و خودرو سازی آیین نامه هایی تدوین شده است.

حسن زاده با اشاره به سیاست دولت ایران برای اتمام این طرح ها در کوتاه مدت، گفت : بر همین اساس برای جذب سرمایه گذاران خارجی معافیت های بزرگ مالی در نظر گرفته شده و تمام صنایع توسط بیمه های بزرگ بین المللی برای بازگشت سرمایه تضمین می شود.

وی پتانسیل های بزرگ تبریز را فرش تبریز، معادن غنی و صنایع اتومبیل سازی و قطعه سازی بزرگی که حتی به کشور فرانسه نیز صادرات دارد برشمرد و گفت : تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران ترکیه می توانند در این زمینه ها همکاری خود را گسترش دهند.

نماینده ارزروم در پارلمان ترکیه نیز در این دیدار گفت : اولین هیات ترکیه بعد از توافقات هسته ایی هستیم که به تبریز سفر کرده ایم و خواهان دوستی و مراودات بیشتر تجاری و فرهنگی با این ایران هستیم.

زهرا داش کسنلی افزود : در 10 سال گذشته دولت ترکیه برای رفع تحریم های اعمال شده توسط آمریکا و دولت های غربی علیه ایران تلاش های زیادی کرد.

وی بر توسعه تجاری ترکیه با کشورهای همسایه به خصوص ایران تاکید کرد و گفت : رفت و آمدهای آزادانه و توسعه بازرگانی منجر به توسعه فرهنگی بین دو کشور ایران و ترکیه خواهد شد.

نماینده ارزروم در پارلمان ترکیه ادامه داد : باید موانع موجود بین دو شهر ارزروم و تبریز برطرف شود و پتانسیل های موجود برای سرمایه گذاری بیش از پیش معرفی شود.

وی اظهار کرد : برای گسترش ارتباطات سیاسی بین ارزروم و ایران و فعالیت اتاق بازرگانی تبریز در این شهر داشتن کنسول گری ایران در ارزروم ترکیه توصیه می شود.

ایران و ترکیه برای توسعه مناسبات دوجانبه عزم جدی دارند

دکتر سعید شبستری در دیدار با هیات اقتصادی و تجاری ارزروم ترکیه، با اشاره به این که سیاست دولت تدبیر و امید، افزایش مراودات با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه است، افزود: ملاقات‌های متعددی که بین روسای جمهور ایران و ترکیه در مدت دو سال گذشته انجام شده است نشان‌دهنده عزم جدی دو کشور برای توسعه مناسبات دوجانبه است.

معاون استاندار آذربایجان شرقی گفت: جمهوری اسلامی ایران به حفظ و توسعه روابط با کشورهایی که در زمان تحریم‌های ظالمانه، در کنار ملت ایران بوده‌اند اهمیت زیادی قایل است.

وی افزود: معتقدیم که سطح کنونی روابط دو کشور در حد قابل قبول نیست و دو کشور ظرفیت‌هایی به مراتب بیشتر از سطح کنونی دارند.

وی افزود: به تبع سیاست‌های دولت، استان آذربایجان شرقی هم تمایل زیادی برای افزایش روابط با کشور دوست و برادر ترکیه دارد و در همه زمینه‌ها آماده همکاری است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که تبریز نقطه ثقل منطقه شمال غرب کشور است، افزود: وجود دروازه تبریز در ارزروم حاکی از تاریخ کهن تبریز و پیوندهای تاریخی این دو شهر است و امیدواریم این پیوندها زمینه‌ساز توسعه روابط باشد.

شبستری گفت: نزدیکی استان آذربایجان شرقی با ترکیه زمینه مناسبی برای افزایش سطح مراودات اقتصادی و فرهنگی است و امیدواریم پیوندهای دینی و فرهنگی دو ملت موجب توسعه روابط شود.

وی همچنین با اشاره به وجود صنایع بزرگ خودروسازی، قطعه‌سازی، مواد غذایی، داروسازی، پتروشیمی در آذربایجان شرقی و همچنین صنعت فرش آذربایجان، گفت: ما آماده هر گونه همکاری با کشور ترکیه به ویژه استان ارزروم در تمام زمینه‌ها هستیم.

شبستری با اشاره به حضور تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران ترک در منطقه آزاد ارس و شهرک سرمایه‌گذاری خارجی، اظهار داشت: از حضور فعالان اقتصادی ترکیه در تمام شهرهای استان استقبال می‌کنیم و آماده‌ایم امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی همچنین از آمادگی دانشگاه‌های استان برای برقرار روابط علمی و فرهنگی با دانشگاه‌های ترکیه خبر داد و گفت: در زمینه گردشگری و برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک نیز زمینه همکاری وجود دارد.

نماینده مردم ارزروم در مجلس ملی ترکیه هم در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی ایران و ترکیه، خاطرنشان کرد: تبریز و ارزروم دو نقطه مهم در مسیر تاریخی جاده ابریشم هستند و تبریز برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

خانم زهرا تاشکسن‌لی اوغلو گفت: ترکیه در زمان تحریم‌های بی‌معنی علیه ایران، سال‌ها برای رفع این تحریم‌ها تلاش کرد که نمونه بارز آن تفاهم سه‌جانبه ایران، ترکیه و برزیل بود.

وی با بیان این که ایران در شرایط فعلی در اقتصاد جهانی تاثیرگذار است، افزود: حزب حاکم ترکیه متکی به روابط برادرانه با تمام کشورهای منطقه است و ما امیدواریم روابط ما با ایران در این چارچوب توسعه یابد.

تاشکسن‌لی اوغلو با اشاره به افزایش سطح مناسبات تجاری ایران و ترکیه از یک میلیارد به 25 میلیارد دلار در 10 سال اخیر، افزود: بر اساس قرارداد تجارت آزاد بین دو کشور می‌توانیم سطح مبادلات را به 30 تا 35 میلیارد دلار در مدت کوتاهی افزایش دهیم.

وی، لغو روادید برای اتباع ایران و ترکیه را زمینه‌ساز توسعه روابط تجاری دو کشور دانست و گفت: همکاری ایران و ترکیه هم برای دو کشور و هم برای منطقه و جهان اسلام نتایج خوبی در بر خواهد داشت.

نماینده مجلس ملی ترکیه همچنین با اشاره به وجود دروازه تبریز در ارزروم و خواهرخواندگی این دو شهر، خواستار نامگذاری یکی از میادین شهر تبریز به نام ارزروم شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار