علت آب گرفتی معابر ریختن زباله در کانال ها می باشد
از شهروندان قم درخواست می کنیم به اطلاعیه ها و هشدارهای سازمان مدیریت بحران و هواشناسی توجه جدی داشته باشند، در فصل پائیز و زمستان آنچه که بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود این است که شهروندان از اتراق کردن در مسیر رودخانه پرهیز کنند و به هشدارهای راهنمایی رانندگی و راهور توجه کنند.
کد خبر: ۶۷۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۶ 28 October 2018

به گزارش تابناک قم، محسن اروجي مديركل مديريت بحران استان قم با اشاره به احتمال بارانی بودن هفته جاری، اظهار داشت: با توجه به اینکه بارش های فصلی شروع شده و عمدتاً هم بر اساس پیش بینی های انجام شده این بارش ها در قم رگباری هستند از 15 شهریور مکاتبات لازم در جلسات مختلف ازجمله جلسه دبیران تخصصی تشکیل و بررسی شده است تا حوادثی که مربوط به فصل زمستان می شود را پیگیری کنند و آمادگی لازم برای فصل زمستان را داشته باشند.

وی افزود: کارگروه حمل و نقل همچنین کار گروهایی که مربوط به مدیریت بحران می شود در 14 کارگروه تشکیل‌شده‌اند و بنا بر وظیفه‌های محوله جلسات خود را تشکیل می دهند.

مديركل مديريت بحران استان قم تصریح کرد: به زودی جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان را با حضور تمامی دستگاه‌ها برگزار خواهیم کرد و در آنجا دستورات لازم توسط استاندار قم به دستگاه‌های مختلف ابلاغ خواهد شد تا در فصل زمستان و پائیز آمادگی لازم را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: لایروبی، پاک‌سازی و همچنین ایمن‌سازی‌های داخل شهر توسط شهرداری شهر قم و شهرداری ها و دهیاری های تابع شروع شده است.

شهروندان قمی هشدارهای ستاد بحران را جدی بگیرند

وی تأکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی هم کارهای لازم را برای جلوگیری و مقابله با بحران های احتمالی شروع کرده اند. در اینجا از شهروندان قم درخواست می کنیم به اطلاعیه ها و هشدارها از طرف سازمان مدیریت بحران اعلام می شود توجه کنند به اطلاعیه های هواشناسی هم توجه جدی داشته باشند در فصل پائیز و زمستان آنچه که بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود این است که شهروندان از اتراق کردن در مسیر رودخانه پرهیز کنند و به هشدارهای راهنمایی رانندگی و راهور توجه کنند و همکاری لازم را با این نیروها داشته باشند.

اروجی تصریح کرد: شهروندان چنانچه مشکلی در جایی از محل زندگی خود مشاهده می کنند که ممکن است بحران آفرین باشد به دستگاه های مربوطه مراجعه کنند تا محل مورد نظر ایمن سازی شود شماره147 راهداری برای مشکلات جاده ای و شماره 197 شهرداری قم برای رسیدگی به مشکلات شهری که ممکن است در مواقع بارندگی و یا دیگر بحران ها آسیب زا باشد اطلاع دهند تا برطرف شود.

شهروندان قم مشکلات منازلشان را قبل از شروع بارندگی حل کنند

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تجربیات سال گذشته در قم چه عوامل بحرانی در زمان بارندگی‌های فصلی ممکن است در قم به وجود بیایید؟ بیان داشت: با توجه به اینکه با مدیریت و برنامه ریزی دقیق ضریب نفوذ آب در سطح شهر قم کاهش پیدا کرده است معابر و خیابان های زیادی اسفالت شده است، نقش شهروندان در پیشگیری از آسیب‌های بحران های طبیعی بسیار زیاد است مردمی که سال‌های گذشته از بحرانی دچار خسارت شدند در مواقع بارندگی آب باران وارد مغازه و منازلشان شده حتماً این مشکلات را برطرف کنند اگر منزل نیاز به پله کان سازی و ایمن سازی دارد مانند طبقات زیرزمین و پارکینگ ها و مغازه ها از جمله مواردی است که مالکان باید به ایمن سازی آن مبادرت کنند تا حوادث سال‌های قبل برایشان پیش نیاید.

اروجی در پاسخ به این سؤال آیا در قم امکاناتی برای جمع آوری باران در هنگام بارش های فصلی و رگباری و جمع نشدن آب در معابر وجود دارد؟ گفت: همه آب های کانیوهایی که در خیابان توسط شهرداری ها احداث شده است هدایت می شود و داخل رینگ اصلی که دور شهر کشیده شده است می رود کانال هایی که در داخل شهر قم وجود دارد فقط برای جمع آوری و دفع آب باران است این کانال ها و جوی‌ها برای فاضلاب خانه ها نیست.

وی گفت: متأسفانه هنگام بارندگی فاضلاب خانه‌ها وارد این کانال ها شده و آن ظرفیتی که باید آب باران را جمع کند با فاضلاب خانگی پرشده است.

شهروندان قمی فاضلاب منازل را داخل جوی‌های کوچه نریزند

اروجی خاطر نشان کرد: شهروندان فاضلاب داخل منزلشان را به چاه منزل خود هدایت کنند یا چنانچه به سیستم فاضلاب شهری متصل هستند فاضلاب را به این سیستم هدایت کنند فاضلاب آشپزخانه و سرویس های دیگر نباید و به کانال های داخل کوچه ها و خیابان ها ریخته شود چون علاوه بر بحران آب گرفتگی در زمان بارش ها باعث آلودگی می شود.

جوی های سطح شهر فقط برای جمع آوری آب باران است

مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود: کانیوها و کانال ها سطح شهر وجود دارد با توجه به مطالعات شهرداری ها و دستگاه‌های مربوطه انجام شده فقط به خاطر جمع آوری آب های سطحی و آب باران است.

وی اظهار داشت: مردم در روزهای عادی متأسفانه زباله‌های خود را در کانال ها و جوی های آب می اندازند که در نهایت باعث بسته شدن مسیر کانال می شود و باعث می شود در مواقع بحرانی آب های باران در سطح معابر جمع می شود و بحران به وجود می آید که در اینجا مقصر شهروندانی هستند که زباله هایی از جمله بطری های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف و شیشه ها را در مسیر کانال های آب ریخته اند.

اورجی بیان داشت: سال‌های گذشته در بیشتر بررسی هایی که در محل هایی که آب در سطح معابر جمع شده بود متوجه شدیم مسیرها با زباله هایی که مردم داخل کانال های آب ریخته بودند مسدود شده بود.

وی افزود: اگر مردم این نکات را رعایت کنند هر چه قدر هم بارندگی در قم بیایید کانال های قم جواب‌گو است همچنین منازل و مغازه هایی که دچار مشکل می شوند به این علت است که سطح آن‌ها از خیابان و کوچه‌ها پایین‌تر است و مردم می توانند با بازسازی انجام می دهند خسارت را به حداقل برسانند ازجمله محله هایی که سالهای قبل در بارندگی های فصلی دچار مشکل شدن خیابان امامزاده ابراهیم(ع) و خیابان امام خمینی(ره) بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار