کد خبر: ۶۵۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶ 25 July 2015
به گزارش تابناک یزد،تا اوايل قرن بيستم فاضلاب‌هاي ناشي از فعاليت‌ انسان چه از نوع شهري و چه صنعتي از طريق خود‌پالايي توسط طبيعت، تصفيه و دفع مي‌شد. ولي رشد بي‌رويه جمعيت، افزايش امكانات شهرنشيني، افزايش مصرف سرانه آب ، توليد صنايع و ... موجب افزايش توليد فاضلاب‌ گرديد، به طوريكه ديگر طبيعت به طور كامل توان خودپالايي و تصفیه فاضلاب را نداشت.
به منظور فراهم آوردن شرايطي كه چرخه حياتي آب و تصفیه فاضلاب، مانند گذشته در طبيعت انجام شود ، بشر دست به اقداماتي زد تا از معضلي كه خود به وجود آورده بود رهايي يابد.
سهم عظيم آلودگي آب‌ها به وسیله فاضلاب و پساب‌ها زمانی بیشتر آشکار خواهد‌شد که بدانیم هر يک‌‌متر‌‌‌مکعب از فاضلاب بصورت خام (تصفیه نشده) 60-40 متر مکعب آب را آلوده‌می‌نماید.از مهمترین مواد آلاینده که بوسیله انسان به منابع آب‌ وارد می‌شود می‌توان به پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، مواد پاک کننده صابونی یا دترجنت‌ها، عوامل بیولوژیکی و باکتری‌های بیماریزا اشاره نمود که تخليه آن بطور مستقیم به داخل خاک به مرورخاصیت خاک را زایل نموده و لایه‌های خاک که می‌توانستند سهم مهمی در تغییرات کیفیت فاضلاب دفعی در زمین داشته باشند، دیگر قادر به انجام این کار نخواهند بود و پساب‌های خروجی به آب‌های زیرزمینی میپیوندد و باعث آلودگی منابع آبی و خاک می‌گردند.
تحقیقات نشان می دهد در مناطقی که دفع فاضلاب به صورت سنتی و از طریق چاه های فاضلاب انجام می شود، به دلیل نفوذ فاضلاب به سفره های آب زیرزمینی، میزان نیترات موجود در آب بسیار بالاست. از آن جایی که نیترات در آب به صورت محلول وجود دارد روش های معمول تصفیه آب قادر به حذف آن نیستند، از این ‌رو نیاز به آن دسته از روش های تصفیه پیشرفته می باشد که قادر به کاهش آلاینده های محلول هستند. از سوی دیگر چرخه نیترات سازی در شهرها یی که دفع نادرست فاضلاب از طریق چاه های جذبی انجام می شود همچنان ادامه دارد و مشکل تولید پیوسته نیترات و انتشار آن به آب های زیرزمینی را سبب می گردد.
کارشناسان می گویند ، کمترین اسیب نیترات موجود در آب، ایجاد اختلال در اکسیژن رسانی به بافت ها بدن انسان است  . بنابراین بعد از مدتی رنگ پوست (در نا حیه دور چشم ودهان ) به تیرگی می گراید واز این رو به آن سندرم BlueBaby می گویند.
این عارضه اولین نشانه مسمومیت با نیترات است . نوزادان زیر شش ماه نیز آسیب پذیرترین گروه سنی در این مورد هستند. زیرا نوزادان برخلاف بزرگسالان علاوه بر pH بالای معده و زیادی باکتری های طبیعی احیاء کننده نیترات، فاقد آنزیم برگشت دهنده متهموگلوبین به هموگلوبین هستند. از دیگر علائم افزایش متهموگلوبین می توان به سردرد، خواب آلودگی و اشکال در تنفس اشاره نمود.
بنابر این امروز عموم دست اندرکاران امور شهری و بهداشت محیط بر این باوراند که دفع غیر بهداشتی فاضلاب موجب اسیب های جبران ناپذیر و آلودگی  سفره های آب زیر زمینی می شوند .
در پی تصویب و اجرای طرح فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن با هدف بازگشت به چرخه مصرف در صنایع .جمعی از متولیان امور شهر البته از راه دلسوزی، ایراداتی برآن  وارد کردند و معتقدند که با اجرای این طرح حقوق شهروندان نادیده گرفته شده است . و برخی شبهاتی نیز مطرح کرده اند . که به نظر می رسد که چندان مبنای علمی ندارد .
نکته ای که برخی از مخالفان طرح کانال کشی و تصفیه فاضلاب شهر اردکان به آن تاکید دارند موضوع احقاق حقوق شهروندان است که با قرارداد بیع متقابل تضییع شده است . سوال اینجاست آیا برخورداری از بهداشت عمومی و سالم سازی محیط زندگی جزء حقوق شهروندان اردکان نیست ؟
همین افراد مخالف پیشتر به بهره برداری معادن از سفره های آب زیر زمینی معترض بودند . و اکنون که این واحد ها ی صنعتی  قصد بهره برداری از پسابهای شهری را دارند،  با نوعی دیگر از اعتراض مواجهند . واقعاً اگر نیت دلسوزان،  اصلاح امور و رفع مشکلات  شهروندان است  و هدف آنها تحقق توسعه پایدار در مناطق شهری و ایجاد زیر ساخت های رفاهی و اجتماعی است  که قطعاً این چنین است ، باید برخی خسارات جزیی ناشی از اجرای طرح،  ازجمله تخریب بخشی از معابر را  بپذیرند . یک پزشک برای جراحی داخلی یک فرد،  چاره ای جز شکافتن  بخشی از بدن بیمار را ندارد.
لذا برای نیل به اهداف توسعه شهری پذیرش برخی اختلالات مقطعی، اجتناب ناپذیر است .
جالب است بدانید همین طرح ( سیستم کانال کشی فاضلاب) هم اکنون در کلان شهر تهران با همه تنگناها و مشکلات خاص خود  در حال اجراست و جالب تر اینکه بدانید هر خانوار تهرانی  برای اجرای این طرح بطور متوسط موظف است  مبلغ 20 میلیون ریال به شرکت فاظلاب پرداخت کند .
در تهران هم،  حفاری سطحی می شود ، خاک برداشته می شود و اسفالت معابر تخریب می شود و برای این اقدام از شهروندان پول هم گرفته می شود . و هیچ اعتراضی نیست چرا که مردم خوب می دانند اکر خواهان توسعه بهداشت عمومی و فردی در جامعه هستند باید بخشی از هزینه ها را خود پرداخت کنند .
 اما متاسفانه برای انجام این اقدام سازنده در اردکان، جمعی از تصمیم گیرندگان محترم ،تحت تاثیر برخی القاعات  با بیان مطالبی غیر کارشناسانه سعی در ایجاد اختلال و کندی در اجرای این طرح دارند .
یکی از اعضای محترم شورای شهر عنوان کرده که "اجرای این طرح موجب خسارت 70  میلیارد تومانی به اسفالت معابر شده است ". در ساده ترین محاسبه  می توان گفت چنانچه تمامی 270 کیلومتر مسیر لوله گذاری در معابر دارای روکش اسفالت باشد . با احتساب  نرخ فعلی مرمت هر متر مربع اسفالت که بطور متوسط 15 هزار تومان  است و اگر عرض حفاری را یک متر مربع محاسبه کنیم که قطعاً کمتر است،  نتیجه می گیریم که هزینه مرمت 270 هزار مترمربع  اسفالت معابر مبلغی حدود 4 میلیارد تومان می شود .
در بدبینانه ترین  نگاه به اجرای طرح فاضلاب اردکان، اگر تصور بر این باشد که صنایع فولاد از منافع تصفیه آب فاضلاب استفاده می کند . باید از این پیامد استقبال کرد . چرا که تا کنون همواره به بهره برداری صنایع فولاد از سفره های آب زیر زمینی منطقه اعتراض می شد حال که قرار است از پساب فاضلاب استفاده شود نه تنها مزایا و منافع عامه مردم در تامین سلامت و بهداشت را بدنبال دارد بلکه مانع از بهره برداری از منابع آب های زیر زمینی می شود . علاوه بر آن وقتی صنایع می توانند در ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد سرانه ، توسعه زیر ساخت های شهری و رونق اقتصادی منطقه مفید باشند ،
بالاخره باید برخی اشکالات  و نارسایی ها را هم پذیرا باشیم . هر چند این وظیفه تمامی صنایع ومعادن است که با رعایت استانداردهای زیست محیطی، کمترین اسیب را به طبیعت و زیست گاه انسانها وارد نمایند.
در پایان از بردباری و شکیبایی تمامی شهروندان بزرگوارو صبور اردکان که در طول اجرای این طرح مهم شهری مجریان را یاری و همراهی کرده و می کنند نهایت تشکر و سپاسگزاری را می نمائیم .


 کارشناس ارتباطات و مدیر روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار