رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد، با اشاره به این‌که پاکروها یکی از ساده‌ترین و سبک ترین وسایل حمل و نقل محسوب می‌شوند، گفت: یزد صاحب اولین پارک دوچرخه سواری کشور می‌شود .
کد خبر: ۶۴۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷ 20 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، دوچرخه سواری یکی از پاکروهای قدیمی است که در گذشته همه اقشار مختلف یزد از آن استفاده می‌کردند .

پیشینه دراز مدت دوچرخه‌سواری یزدی‌ها در کتاب «ارزیابی شتابزده» از جلال آل احمد و سفرنامه گردشگران خارجی به چشم می‌خورد.

جلال آل احمد یزد را قبل از شهر بادگیرها، شهر دوچرخه سوارها می‌داند که این لقب نشان از جایگاه فرهنگی دوچرخه در استان یزد است.

استفاده از این حمل و نقل در شرایط کنونی می‌تواند با پیوند خوردن به صنعت گردشگری و حمل و نقل پاک، تاثیر شگرفی برای جلب گردشگری در یزد به دنبال داشته باشد.

علاوه بر این استفاده از دوچرخه در کارهای روزمره شهری می‌تواند راه حل مناسبی برای کاهش مشکلات ترافیکی ناشی از حمل و نقل موتوری باشد.

برای توسعه و تشویق استفاده از دوچرخه به یک برنامه‌ریزی جامع و هدفمند نیاز است که این مهم با معرفی بیش از پیش فواید دوچرخه سواری بین اقشار مختلف جامعه محقق می‌شود.

«محمد‌صفدرپور» با اشاره به این‌که پاکروها یکی از ساده‌ترین و سبک‌ترین وسایل حمل و نقل محسوب می‌شوند، اظهار کرد: با توجه به این‌که استفاده از وسایل حمل و نقل شهری باعث کم تحرکی افراد شده، توجه به فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه از اهمیت خاصی برخوردار است .

وی با بیان این‌که علاوه بر فرهنگ‌سازی باید زیرساخت‌های لازم برای دوچرخه سواری نیز تامین شود، افزود: اولین پارک دوچرخه سواری کشور در یزد ساخته می‌شود .

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد، با اشاره به وجود پیست‌های مختلف دوچرخه‌سواری، پیاده روی همراه با فضای سبز در این پارک، خاطرنشان کرد: این مجتمع با مساحتی حدود 37 هکتار در حاشیه پارک کوهستان احداث می‌شود .

این مقام مسئول گفت: با توجه به قرار گرفتن این پارک در حاشیه جاده برای توقف و استراحت مسافران محل مناسبی است .

توسعه ایستگاه های دوچرخه سواری در یزد

«مهدی‌شهریاری» مدیر حمل و نقل پارک شهرداری یزد هم در پاسخ به خبرنگار ایسنا منطقه یزد، با اشاره به اين كه فرهنگ دوچرخه‌سواري، يكي از فرهنگ‌هاي قديمي و اصيل در يزد است، بر حفظ اين اصالت تاكيد و اظهار كرد: یزدی‌ها اعم از روحاني تا بازاري از گذشته‌ها مانوس با دوچرخه‌ بوده‌اند و به همين دليل نيز از يزد به عنوان شهر دوچرخه‌ها يا شده است .

این مسئول در مورد ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد، بیان کرد: مناسبات فرهنگی مانند فرهنگ دوچرخه‌سواري می‌توانند پتانسیلی برای برگزاری همایش‌های اين ورزش باشد و با تاكيد بر مقوله‌هايي مانند محله محوری از این پتانسیل جهت ایجاد رقابت‌های لازم استفاده شود .

وی افزود: علاوه بر محلات شهرستان‌هایی مانند مهريز يا منطقه فهرج از توابع بخش مركزي يزد نيز اقدام به برگزاري سلسله همایش‌هاي دوچرخه‌سواری مي‌كنند که تاثير خوبي در حفظ اين فرهنگ و ترويج آن در بين عموم مردم دارد.

شهرياري استفاده از پاكروها را يكي از مناسب‌ترين شيوه‌هاي مقابله با معضلاتی مانند آلودگی هوا، ترافیک و آلودگی صوتی در شهرها دانست و گفت: شهرداری در اين رابطه باید به دنبال ایجاد تغییرات کلان در برنامه‌ها از جمله استفاده از پاكروها باشد .

وي با بيان اين‌كه دوچرخه از جمله پاكروهاي مناسب براي استفاده به عنوان حمل و نقل عمومی است، اذعان كرد: مسیر پاکروها برای ترغیب شهروندان به استفاده از آن ها نیاز توسعه دارد .

اين مسئول تصریح کرد: پاکروها به عنوان وسایل حمل و نقل شهري نیاز به پلاک‌گذاری دارند كه البته اين موضوع در حال بررسي است.

وی در مورد ارائه تسهیلات برای خرید انواع پاکروها جهت ترغيب شهروندان به استفاده از آنها نيز گفت: خرید اقساطی و ارائه تسهیلات می‌تواند عامل تاثیرگذاری در ترغیب به استفاده از انواع پاکروها باشد .

وی با اشاره به فعاليت كنوني چهار ايستگاه دوچرخه در سطح شهر یزد، گفت: متاسفانه نحوه نادرست اجاره دوچرخه در اين ايستگاه‌ها باعث شده كه استقبال چندانی از آنها نشود لذا در نظر داريم با ساماندهي آنها، با همكاري اداره كل ثبت احوال ضمن تاييد هويت افراد از طريق سامانه‌هاي برخط، تنها هزينه ناچيزي بابت اجاره دوچرخه از افراد اخذ شود .

وی ادامه داد: قرار است كه ایستگاه‌های دوچرخه نیز به صورت شبکه‌ای فعال شوند تا افراد بتواند در هر ایستگاه نزدیک، دوچرخه را تحويل و در نزديك‌ترين ايستگاه به مقصد دوچرخه خود را تحویل دهند .

مسئول حمل و نقل پاک شهرداری یزد از برنامه‌ريزي براي افزايش 20 ایستگاه دوچرخه در شهر يزد با بیش از 600 دستگاه دوچرخه خبر داد و گفت: در نظر داريم تا اپراتور در این ایستگاه‌ها حذف و سامانه‌هایی به روز جایگزین شود .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار