وزیرارشاد از اتمام موجودی کاغذ طی دو ماه آینده خبر داد
در این روزهایی که خبرهای بد اقتصادی روی سر مردم آوار شده، حالا خبر می رسد که انبارهای کاغذ هم رو به اتمام است و اگر مسئولان فکری به حال آن نکنند، بحران کاغذ هم به دیگر مشکلات ریز و درشت کشور اضافه می شود.
کد خبر: ۶۳۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 05 August 2018

خبر کمبود کاغذ را سید عباس صالحی وزیر ارشاد اعلام کرد. او که برای افتتاح چند پروژه به سیستان وبلوچستان سفر کرده است، در نشست خبری که در فرودگاه زاهدان برگزار شد با اشاره به افزایش قیمت کاغذ گفت:« موجودی ما در تامین کاغذ تنها دو ماه آینده است و باید بانک مرکزی برای تامین کاغذ، سفارش با نرخ ارز دولتی تضمینی داشته باشد.» او همچنین اضافه کرد:« عرضه کاغذ بالاتر از قیمت پایه در بازار غیر مجاز است. البته در تنظیم بازار کاغذ، عوامل قیمت جهانی کاغذ و افزایش ارز تاثیر دارد، اما ما تلاش می کنیم کاغذ با قیمت پایه در اختیار مطبوعات و حوزه نشر قرار گیرد.»

صحبت وزیر ارشاد درخصوص بحران کمبود کاغذ و اشاره تلویحی او به افزایش قیمت کاغذ در بازار درحالی بیان می شود که با گشتی کوتاه در بازار کاغذ، به راحتی می توان دریافت که قیمت ها چند ماهی است که روند صعودی به خود گرفته و البته در هفته های اخیر با شیب تندی سربه فلک گذاشته است.

محسن یکی از فروشندگان کاغذ در خیابان ظهیرالاسلام است، کسی به گفته خودش ادامه دهنده راه پدر بوده و الان بیش از 20 سال است که در بازار کاغذ مشغول به کار است. او درباره شرایط حال حاضر بازار کاغذ به «تابناک تهران» می گوید:«وضع کاغذ واقعا خراب است. هم گران شده و هم موجودی انبارها کم شده. خیلی ها که اصلا فروش ندارند. قیمت ها هم هر روز تغییر می کند. ما هم مجبوریم قیمت را براساس شرایط جدید تعریف کنیم. از طرف دیگر مشتری های ما بیشتر انتشاراتی ها هستند، آن ها توان تامین هزینه کاغذ را ندارند، حق هم دارند چون قیمت ها سرسام آور افزایش پیدا کرده است. در برخی از انواع کاغد ما افزایش 70 تا 80 درصدی هم داشته ایم. برخی از همکاران ما که اصلا فروش ندارند. همه این عوامل باعث شده که بازار کاغذ هم حسابی به هم بریزد.»

بهرام یکی دیگر از کسبه خیابان ظهیر الاسلام است. او هم صحبت های سایر همکارانش را تایید می کند و در این باره به «تابناک تهران» می گوید:«با این وضع آشفته بازار کاغذ، نمی توان به کسی بار فروخت. چون امکان دارد تا دو ساعت دیگر قیمت ها تغییر کند. از طرف دیگر هم مشتری ها از ما کاغذمی خواهند. واقعا مسخره است. دیروز با یکی از انتشاراتی هایی که چند سالی است کاغذ مورد نیازش را از ما خرید می کند، صحبت می کردیم. او به من می گفت کتاب 300 صفحه با جلد کالینگور شده ای که حدودا 50 هزار قیمت داشت، با این قیمت های جدید کاغذ باید حدود 90 هزار تومان به فروش برساند. من که خنده ام گرفت او خودش هم می خندید می گفت با این اوصاف همان 2 هزار تیراژ کتاب ها هم روی دستمان می ماند.»

محمد هم یکی دیگر از فروشندگان عمده کاغذ است که از او درباره صحبت های وزیر ارشاد درباره موجودی رو به اتمام کاغذ کشور می پرسیم. او در پاسخ می گوید:«من فکر می کنم این صحبت های وزیر خوش بینانه بوده چون الان بیش از 2 ماه است که حرفش در بازار پیچیده که کاغذ تمام شده و هیچ وارداتی هم صورت نگرفته است.» او ادامه می دهد:«واقعیت این است که عمده کاغذ موجود در ایران وارداتی است که با این وضعی که برای دلار پیش آمده، معلوم نیست که چه سرنوشتی پیدا می کند. البته خیلی از واردکنندگان از وزارت ارشاد ارز دولتی می گیرند، اما خوب این جا هم رانت و رانت بازی وجود دارد. خیلی از واردکنندگان فقط بخشی از آن ارز را کاغذ وارد می کنند و یا به قیمت بالاتر در بازار می فروشند. بعضی ها هم که اصلا با آن ارز کاغذ وارد نمی کنند و سراغ محصولات دیگری می روند. خوب نتیجه این می شود که قیمت کاغذ لحظه ای بالا می رود و من فروشنده هم جرات فروش کاغذ به مشتری را ندارم.»

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اميد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
خيانت و بي عرضگي آقايان
چه معنايي دارد حرف وزير جز آتو دادن به دست دشمن كه بيا كه دستم خاليه! كي حمله مي كني؟
به نظر اين حرفها يك جور چراغ سبز دادن است
دادگستري هم به خواب مرگ فرو رفته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار