در نشست مديران ارشد آبفاهاي شرق کشور اعلام شد؛
مدیر عامل شرکت آبفای یزد از كاهش ميزان سرانه مصرف خانگي با احتساب جمعيت غيررسمي و شناور به حدود 130 لیتر به ازاي هر نفر در روز خبر داد.
کد خبر: ۶۳۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ 02 August 2018

«علی اسلامی» در دومین نشست تخصصی مدیران ارشد شرکت‌های آب و فاضلاب شرق کشور كه با موضوع احصاء مشکلات و ارائه راهکارهای بهره‌برداری و چگونگی پیاده‌سازی مدیریت دارایی‌ها به میزبانی شرکت آبفای استان یزد برگزار شد، با اشاره به موضوع جلسه با عنوان مدریت دارایی‌های شرکت‌های آبفا گفت: عمده دارایی‌های شرکت‌های آب و فاضلاب در حوزه بهره‌برداری مصرف می‌شود که از اهمیت بالایی هم برخوردار است .

وي با بیان این که حوزه بهره‌برداری از شاخص‌ترین حوزه‌هاست، اظهار كرد: این حوزه از حساسیت زیادی در خدمت‌رسانی بر مردم برخوردار است .

اسلامی در ادامه با اشاره به وضعیت تامین و توزیع آب شرب استان یزد، خاطرنشان کرد:‌ جمعیت استان تا پایان سال گذشته، 988 هزار و 755 نفر است.

وی با بیان این که استان از لحاظ اقلیمی روي كمربند نيمه بياباني جهان قرار گرفته است، افزود: میزان بارندگی در استان 93.5 میلیمتر در سال و در شهر یزد 60 میلیمتر است و آمارهای هواشناسی در 35 سال اخیر حاکی از افت بارندگی در این اقلیم است.

مدیر عامل آبفا يزد یادآور شد: در حال حاضر استان یزد با 14 شهر و بیش از 301 هزار خانوار ، دارای 398 هزار و 285 فقره انشعاب، 148 حلقه چاه در مدار و یک هزار و 842 لیتر بر ثانیه آب انتقالی است.

اسلامی با اشاره به بحث کاهش میزان آب انتقالی به استان، گفت: این موضوع یکی از اتفاقات بد برای استان در سال جاری بود که خوشبختانه با کمک مدیران ارشد و پرسنل توانستیم تا این لحظه با سربلندی خدمت‌مان را ارائه دهیم .

وی افزود: در فروردین‌ماه 18 درصد، اردیبهشت ماه 32 درصد و در خرداد 52 درصد نسبت به سال گذشته کاهش آب انتقالی به یزد داشته‌ایم ولی خوشبختانه در مقابل 9 درصد کاهش مصرف داشتیم که این نشان‌دهنده همکاری و درک مردم نسبت به شرایط آبی استان است.

وی میزان مصرف آب در ماه‌های گرم نسبت به ماه‌های سرد را به دلیل شرايط اقليمي خاص استان، دمای بسيار بالا، خشكي شديد و همچنين استفاده از كولرهای آبي دو برابر عنوان کرد و گفت: برای جبران کمبود آب در تابستان مجبور به استفاده از آب چاه‌های موجود هستیم .

اسلامی در خصوص سرانه مصرف در استان گفت : ميزان سرانه مصرف خانگي با احتساب جمعيت غير رسمي و شناور به حدود 130 لیتر به ازاي هر نفر در روز کاهش یافته که با توجه به شرایط اقليمي خاص استان یزد کاملا مناسب و قابل توجه است.

وی در خصوص EC آب موجود در شهرهای استان، اظهار كرد: کيفيت آب منابع محلي به شدت در حال تنزل است و به دليل EC بالا منابع تامين محلي در اکثر شهرهاي استان علي‌رغم اختلاط آب انتقالي با منابع مذکور با EC بسيار بالا آب در شبکه مواجه هستيم، که به ناچار در این شهرها آب‌شيرین‌کن‌ها و ایستگاه‌هاي برداشت آب ايجاد شده است .

مدیر عامل آبفاي يزد در ادامه‌ی این نشست به تشریح اقدامات صورت گرفته توسط این شرکت در رابطه با سازگاری با کم آبی از جمله اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي، حفر و تجهيز چاه‌هاي جديد، ويدئومتري و بهسازي چاه‌ها، شناسايي چاه‌هاي كشاورزي با كيفيت مطلوب و اتصال آن به شبكه آبرساني، خريد و نصب و بهسازي سيستم‌هاي آب شيرين كن، افزايش ايستگاه‌هاي برداشت آب شيرين و كنترل انشعابات پرمصرف پرداخت .

اسلامی در پایان مدیریت دارایی‌های فیزیکی به وسیله اصلاح و بازسازی تاسيسات بر اساس نتايج نت، استقرار نانا و غيره را تشریح کرد .

«محسن صادقیان» معاون عمراني استاندار و رییس گروه سازگاری با کم آبی استان نیز در سخنانی، موضوع آب و خشکسالی استان را به عنوان یک موضوع بین بخشی مطرح كرد و گفت: بی‌آبی مشکل تمام ارگان‌ها اعم از صنعت، عمران، وزارت‌خانه‌ها و غيره است که همه با آن درگیر هستند و قطعاً باید با کمک همدیگر به جای مقابله با کم‌آبی با سازگاری با آن روبرو شویم .

وي با اشاره به این که جلسه سازگاری با آب به طور منظم و هفتگی در استان یزد برگزار و در آن بحث آب در بخش‌های مختلف صنعت، خانگی و فضای سبز بررسی می‌شود، اظهار كرد: در تلاشیم تا تمام استان‌ها به سمت کاهش مصرف بروند و یزد به عنوان یک شهر جهانی الگوی تمام شهر‌ها در مدیریت مصرف باشد .

صادقيان در ادامه کاهش میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی توسط جهادکشاورزی، مجهز شدن تمام چاه‌ها به کنتور، اجرای آبیاری قطره‌ای و تحت فشار، بازچرخانی آب در صنعت، کاهش 10 تا20 میلیون مترمکعب آب توسط شهروندان با مدیریت مصرف و استفاده از لوازم کاهنده مصرف و استفاده مجدد آب خاکستری در فضای سبز را از فعالیت‌های انجام شده و در حال انجام در استان عنوان کرد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار