معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان با بیان اینکه استفاده از دستگاه تثبیت بستر آسفالت برای زیرسازی آسفالت معابر برای نخستین بار در بلوار احمدی‌روشن اجرا می‌شود، گفت: این دستگاه می‌تواند حداقل عمر زیرسازی آسفالت معابر را به دو برابر افزایش دهد.
کد خبر: ۶۲۳۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 26 June 2018
معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان با بیان اینکه استفاده از دستگاه تثبیت بستر آسفالت برای زیرسازی آسفالت معابر برای نخستین بار در بلوار احمدی‌روشن اجرا می‌شود، گفت: این دستگاه می‌تواند حداقل عمر زیرسازی آسفالت معابر را به دو برابر افزایش دهد.

به گزارش فارس، موسی رسولی در خصوص آغاز عملیات اجرایی زیرسازی آسفالت بلوار شهید احمدی‌روشن به وسیله دستگاه تثبیت بستر آسفالت اظهار کرد: دستگاه تثبیت بستر آسفالت بیشتر در محور‌های پرتردد و عریض و برای احداث مسیر‌های جدید کارایی دارد.

وی با بیان اینکه این دستگاه توان این را دارد که مصالح زیرسازی شده را با مواد دیگری مخلوط و پخش کند، افزود: برای مثال این دستگاه قابلیت این را دارد که زمین کشاورزی را به جاده و مسیر رفت و آمد با مقاومت زیرسازی آسفالت بالا تبدیل کند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان با بیان اینکه زیرسازی آسفالت مناسب این بلوار به طور کامل اجرا نشده است، ادامه داد: از آن جا که این بلوار یکی از معابر پرترافیک همدان است و زیرسازی آسفالت خوبی در زمان احداث نداشته است آسفالت‌ریزی آن پس از یک مدتی خُرد می‌شد لذا شهرداری با اجاره این دستگاه در حال احداث زیرسازی این بلوار است.

وی خاطرنشان کرد: این عملیات توسط شهرداری از ابتدای ورودی کوی شهیدمدرس آغاز شده و تا زیرگذر پژوهش ادامه خواهد یافت که روند کار شامل تراش آسفالت، تثبیت بستر با سیمان با استفاده از دستگاه دبلیوآر و آسفالت مجدد مسیر است.

رسولی با بیان اینکه لایه زیرسازی شده قابلیت استحکام بتن را ندارد، اما می‌تواند مشابه بتن ضعیف شده عمل کند، تصریح کرد: انجام چنین زیرسازی با دستگاه تثبیت بستر آسفالت می‌تواند حداقل عمر آسفالت را به دو برابر افزایش دهد یعنی اگر آسفالت براساس حفاری و اقدامات دیگر شهرداری کنده شود، زیرسازی آسفالت با این کیفیت از بین نمی‌رود و ثابت باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه در همدان برای نخستین بار از این روش برای آسفالت معابر استفاده می‌شود، بیان کرد: در شرایط فعلی فقط این بلوار قرار است این گونه آسفالت‌ریزی شود و، چون دستگاه تثبیت آسفالت بسیار سنگین است نمی‌شود در هر خیابان و معابر فرعی از آن استفاده شودو فقط برای مسیر‌های عریض و اتوبان‌ها و رینگ‌های اصلی شهر کارایی دارد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان با بیان اینکه به دلیل قیمت بالا این دستگاه توسط شهرداری از پیمانکار اجاره گرفته شده است، افزود: برای شهرداری مقرون به صرفه نیست که این دستگاه را خریداری کند چراکه پس از انجام کار و ایجاد عمر بالای زیرسازی معابر این دستگاه کارایی دیگری را ندارد.

وی با بیان اینکه محور بلوار احمدی‌روشن عریض است و همین امر باعث شده نصف باند این بلوار برای تردد همشهریان باز باشد، ضمن قدردانی از صبر و شکیبایی شهروندان در تحمل ترافیک گفت:، چون کار زیرسازی آسفالت این خیابان به صورت فنی در حال اجراست و، چون باید سیمان پهن شده در مسیر به استحکام و مقاومت مورد نظر برسد زمان اتمام عملیات اجرایی زیرسازی آسفالت مشخص نیست.

رسولی بهبود خصوصیات مقاومتی خاک، افزایش دوام و پایداری خاک در تمام شرایط محیطی را از اهداف اصلی انجام این پروژه دانست و افزود: کاهش تورم و انقباض خاک، کاهش ضخامت لایه‌های روسازی با افزایش ظرفیت باربری خاک ناشی از تثبیت و مزایای قابل توجه زیست‌محیطی و اقتصادی از دیگر مزایای اجرایی این پروژه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار