مدیر حفاظت آب منطقه‏‏ ای یزد خبر داد؛
مدیر حفاظت و بهره‌‌برداری شرکت آب منطقه‏‏‎ای یزد اظهار کرد: با تحویل حجمی آب به کشاورزان، بخش عمده‏‏ای از اضافه برداشت چاه‏‏ های کشاورزی استان که ناشی از افزایش ساعات کارکرد چاه‏‏ هاست، کنترل می ‎‎ شود.
کد خبر: ۶۲۳۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ 26 June 2018

«محمد رضا حکیمی» که در جمع کشاورزان شهر مروست سخن می‏‏ گفت، تأکید کرد: موضوع کم ‏‏آبی باید دغدغه همه مردم باشد که نتیجه آن حفظ منابع آب زیرزمینی و حفظ کشاورزی و سرمایه منطقه است.

وی تعداد چاه ‏‏های منطقه مروست را 195 حلقه با میزان تخلیه 50.86 میلیون مترمکعب در سال عنوان و بیان کرد: از این تعداد حلقه چاه، 5 حلقه چاه شرب با برداشت 1.42 میلیون مترمکعب، 13 حلقه چاه صنعت و خدمات با برداشت 0.65 میلیون مترمکعب و 175 حلقه چاه کشاورزی با برداشت 48.34 میلیون مترمکعب هستند.

وی اعلام کرد: دشت مروست به عنوان یکی از سه دشت پایلوت استان، جهت اجرای کامل طرح احیاء و تعادل‏ ‎ بخشی انتخاب شده و تمام چاه‏‏ های دشت به کنتور هوشمند آب و برق تجهیز و تحویل حجمی آب از طریق کنتورهای هوشمند به طور کامل برای آنها انجام می ‎‎ شود.

حکیمی افزود: کارت ‎‎ های کنتور براساس دبی مجاز چاه ‎‎ ها و ساعات کارکرد مجاز دشت، شارژ و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و کشاورزان باید مصرف آب را تا پایان سال براساس کارت شارژ شده، مدیریت کنند تا با کمبود آب مواجه نشوند.

مدیر حفاظت و بهره‏ ‎ برداری آب منطقه ‏‏ای یزد اظهار کرد: با تحویل حجمی آب به کشاورزان، بخش عمده‏‏ای از اضافه برداشت چاه‏‏ های کشاورزی که ناشی از افزایش ساعات کارکرد چاه‏‏ هاست، کنترل می ‌‌ شود و در نهایت موجب کاهش افت سطح آب زیرزمینی در دشت و کاهش کسری حجم آبخوان خواهد شد.

وی در مورد طرح مدیریت مشارکتی که یکی دیگر از طرح‏‏ های احیاء و تعادل‏‏بخشی اجرایی در منطقه و در واقع ایجاد تشکل آب بران است، توضیحاتی ارائه و خواستار همکاری تمام کشاورزان در این رابطه شد.

حکیمی در پایان نیز از کشاورزان خواست تا هرگونه طرحی که در زمینه صرفه ‏‏جویی در مصرف آب و حفاظت از منابع آبی دارند را ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته «مجید زارع» رییس منابع آب شهرستان خاتم، میانگین سالیانه افت سطح آب زیرزمینی در استان 50 سانتی‏‏متر است که این میزان در بخش هرات 44 سانتی‏‏متر و در بخش مروست 57 سانتی‏متر است.

وی پیامدهای ناشی از افت سطح آب زبرزمینی را خشک شدن قنوات و چاه‏‏ها، کاهش کیفیت منابع آب‏‏، نشست زمین و ایجاد فروچاله دانست و راهکار جلوگیری از افت سطح آب زیرزمینی را استفاده از روش‏‏های نوین آبیاری، اصلاح روش‏‏های توزیع آب در مزارع، جلوگیری از توسعه کشت و اصلاح الگوی کشت ذکر کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار