تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد؛
در یک اقدامی زیبا و جهادی و با کمک و همت اعضای جوان سازمان مردم نهاد بلاد شاپور، دیوارهای خاکستری و ناملموس شهر دهدشت از چهره زیبای شهر رخت بر می بندد.
کد خبر: ۵۹۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷ 01 May 2018

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، همه مردم صبح که از خانه شان بیرون می آیند طبیعتاً دوست دارند شهر و دیوارها و چشم اندازهای ساختمان ها را زیبا و منظم ببینند اما نازیبایی ها احساس را کدر می کنند.

خداوند زیباست و زیبایی ها را دوست دارد، هیچ آدم معقول و منظمی از زیبایی و مناظر روحنواز بدش نمی آید.

زیبایی، تمیزی و قشنگی مناظر را همه دوست دارند اما خیلی از ما شهروندان این گونه چشم اندازها را در شهرمان نمی بینیم! برای این که وجود ندارند.

حتی در ساختمان های جدید، منظره های ناپسندی مثل آویز کردن رخت، تلمبار کردن لوازم مازاد و یا غیرقابل استفاده خانگی در بالکن ها و روی بام ها نماهای زشتی را در نظر دید مردم می آفریند.

رزق و روزی چشم انسان، مناظر خوب و دلپذیر است، برای خنثی کردن این پدیده های کریه بصری می باید از فرهنگ سازی مردم و در ارتباط با پاکیزه نگهداشتن دیوار ملک شان شروع کرد.

اقدامی جهادی از سوی جوانان بلاد شاپور/دیوارهای خاکستری شهر دهدشت زیبا می شوند + تصاویر

 

مردم باید درباره زیبا نگهداشتن محدوده زندگی شهری همکاری جمعی کنند و اگر می بینند کسانی روی دیوار ملک شخصی و یا دیگران اطلاعیه های تبلیغاتی، شعارنویسی و یا با قلم رنگ، اعلان خدماتی می نویسند، انتقاد کنند و همه چنین رای و نظری داشته باشند.

اما اغلب ساکنان خانه ها و صاحبان مغازه ها نسبت به این پدیده های زشت سازی بصری بی تفاوت هستند.

مطابق ماده 55 سازمان شهرداری ها زیباسازی فضای شهری و در واقع زیبایی بصری یکی از وظایف اصلی شهرداری هاست.

شهرداری- سازمان زیباسازی- در قبال دریافت عوارض، یکی از خدمات شان، زیباسازی نماهای شهری و حفظ آن است.

یکی از پژوهشگران و روان شناسان اشکال و تصاویر بصری متضاد در محیط شهری را عامل ایجاد خستگی و عصبانیت در افراد می داند که این حالت نیز سبب انتقال وضعیت روحی اشخاص به دیگران می شود.

وی از دید روان شناسی و دید بصری، به موضوع می نگرد:«اشکال ناهمگون در شخص دو حالت به وجود می آورند.

شخص وقتی در منظر بصری ناهمگون محیط زندگی روزمره باشد دچار نوعی حالت خستگی و افسردگی می شود.

این تاثیرگذاری روانی باعث می شود شخص صبح که از خانه بیرون می آید تا راهی محیط کار خود شود، آن حالت کسالت روحی خود را به دیگران منتقل می کند.

در محل کار خود نمی تواند کارش را به درستی انجام دهد چون دچار خمودگی شده است.

از سوی دیگر وقتی شخص این اشکال ناهمگون را می بیند چون خشن و با محیط ناهمگون هستند، موجب ایجاد عصبانیت او می شوند و در طول روز حالت عصبانیت خود را به دیگران انتقال می دهد.

لیکن وقتی دیوارهای شهر با رنگ های شاد مثلاً رنگ آبی و نقاشی های خیابانی در منظر بصری مردم باشند، آرامش به بینندگان می دهند و از تنش های روزانه شان کاسته می شود.

لذا چه بهتر اشکال بصری خشن و مناظر زشت نماهای ساختمانی که در سطح شهری موجودند، جمع آوری شوند و به جای آنها اشکال و تصاویر را طوری فراهم و دلپذیر کنیم که به فرد و افراد نوعی آرامش بدهد و تنش های روزمره شان را کم کنیم.

وی به ضرورت ایجاد شادابی و نشاط در جامعه تاکید می کند و می گوید:«وقتی که افراد این اشکال موجود در بدنه شهری را در منظر دید خود نداشته باشند حالت افسردگی شان کاهش می یابد و در کل، جامعه شاد می شود.

بر پایه گزارش خبرنگار تابناک از دهدشت، سازمان مردم نهاد بلاد شاپور دهدشت در ادامه فعالیت های اجتماعی خود در سطح شهر دهدشت این بار در سلسله اقدامات جالب خود تحت عنوان کمپینی به نام " کمپین زیبا سازی شهر دهدشت"، دیوارهای خاکستری و نازیبای شهر را با رنگ های شاد و آرامش بخش که تآثیرات بسیار زیادی در روحیه شهروندان ایجاد می کند با طرح های زیبا رنگ آمیزی و طراحی می کنند و تا کنون در چند مرحله دیوار مناطقی از سطح شهر خصوصآ مرکز شهر و مکان هایی که بیشتر در معرض دید شهروندان هستند و چهره زشتی به خود گرفته بودند را با طرح های زیبا و شیک و استفاده از رنگ های متنوع رنگ آمیزی و نقاشی کردند. مدیر عامل سازمان مردم نهاد بلاد شاپور در گفتگو با خبرنگار تابناک عنوان کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری با همکاری اعضای سمن بلاد شاپور اقدام به رنگ آمیزی و طراحی دیوارهای نازیبای شهر دهدشت نموده ایم.

وی گفت: چنین طرحی را در سالیان گذشته در نظر داشته و حتی این طرح را در چندین مکان دیگر از جمله اداره بهزیستی انجام داده ایم.

سید علیرضا خوشخو نژاد با بیان اینکه تمام هزینه های این طرح را چون گذشته مانند سایر طرح ها خودمان تآمین کردیم گفت: تا کنون از هیچ نهادی بابت اجرای این طرح کمکی دریافت نکردیم و تنها با توان و همت اعضای سازمان بلاد شاپور تا کنون هزینه کردیم.

وی افزود: تنها هدف من و دوستانم در بلاد شاپور خدمت به همشهریان و لبخند رضایت همشهریانم است.

خوشخونژاد در ادامه عنوان کرد: برای انجام این کار هیچگونه کمک مالی نمی خواهیم فقط به رنگ نیاز داریم و از همشهریان عزیز درخواست میکنم چنانچه دوست دارند در این کار بزرگ ما را همراهی کنند و در انجام این طرح سهمی داشته باشند پس سطل های رنگ خود را به ما تحویل دهند. وی در خصوص همکاری مسئولان و ادارات سطح شهر گفت: از مسئولین خواهشمندم چنانچه قصد همکاری ندارند پس لطفآ در اجرای این کار، سنگ اندازی نکنند.

وی در پایان گفت: مردم و همشهریان می توانند سطل های رنگ خود را به نمایشگاه کتاب بلاد شاپور واقع در پارک مرکزی شهر تحویل دهند.

همه ما به نوعی در حفظ و زیباسازی شهر خود مسئول هستیم و می توانیم در این اقدام جالب همکاری کنیم.

تا کنون که هیچ یک از ادارات سطح شهر بخصوص فرمانداری و شهرداری از این طرح حمایتی نکرده اند و منتظر هستیم ببینیم در روزهای آینده آیا در این خصوص اقدامی صورت میگیرد و یا این طرح نیز در نیمه راه رها می شود؟ زیرا انجام چنین کار بزرگی به حمایت و کمک همه مسئولان و شهروندان نیاز دارد.

البته تمامی ادارات می توانند در این کمپین زیباسازی سهمی داشته و به حفظ و زیبا سازی چهره شهر خود کمک نمایند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار