با توجه به خشکی و گرم‌ شدن هوا، نفس جنگل‌های مازندران به شماره افتاده و با کوچک‌ترین سهل‌انگاری شعله‌های آتش آن را نابود می‌کند. امیدواریم با توجه به گرم شدن هوا، افراد از افروختن آتش خودداری کنند و در صورت ضرورت حتماً از خاموش شدن آن مطمئن شوند.
کد خبر: ۵۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ 05 July 2015
به گزارش تابناک یزد همه‌ساله شاهد آتش‌سوزی‌های متعدد در جنگل‌های مازندران هستیم که دلیل عمده آن عوامل انسانی و افروختن آتش در مناطق جنگلی و اطفای آن به‌طور کامل است؛ جنگل‌های انبوه و سرسبز، مازندران را از سایر استان‌ها متمایز می‌کند و همچنین آتش‌سوزی در جنگل پیامدهای بسیاری برای محیط‌زیست به‌دنبال دارد، که لازم است همه افراد به این موضوع توجه داشته باشند.

مهم‌ترین موضوع برای جلوگیری از این مشکل، یافتن علت آن است، در صورتی که دلیل این آتش‌سوزی مشخص شود، بهتر می‌توان راهکار ارائه داد، امیدواریم تمامی افراد با ورود به جنگل‌ها علاوه بر برخورداری از مواهب آن، مراقب این طلای سبز هستند تا غبار خاکستری آن را فرا نگیرد.

متأسفانه روز چهارشنبه 10 تیرماه امسال شاهد وقوع حریق در جنگل‌های کلاردشت، دودانگه ساری و سوادکوه بودیم؛ فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به وقوع حریق در جنگل‌های بولا منطقه دودانگه، می‌گوید: منطقه کلورگردن بولا صعب‌العبور، صخره‌ای و با شیب بالای 80 درصد بود که در وسعت یک‌هزار و 460 متر ساعت شش صبح چهارشنبه دچار حریق شد.

عبدالرحیم اسماعیلی درباره دلیل وقوع حریق، بیان می‌کند: دلیل این حادثه نامعلوم بوده و احتمالاً به‌دلیل عوامل انسانی بوده، این حادثه تا ساعت 21، به‌طول انجامید و حدود 4 میلیون تومان خسارت وارد کرد.

* دلایل طولانی شدن مهار حریق

وی تصریح می‌کند: کمبود امکانات و دسترسی نداشتن به جاده از دلایلی بود، که باعث شد این حریق به‎طول انجامد و آب به‌وسیله چهارپایان برای مهار حریق حمل شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ساری با تأکید بر اینکه مردم با توجه به خشک‌سالی و گرمای شدید هوا از افروختن آتش در جنگل‌ها خودداری کنند، خاطرنشان می‌کند: در صورت افروختن آتش از خاموش شدن آن باید اطمینان حاصل کرد.

* کشاورزان از آتش‌زدن کاه و کلش مزارع خودداری کنند

این مسئول در پایان از کشاورزان خواستار شد؛ پس از برداشت محصول از آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند، برای افروختن آتش، اطراف مزارع را با شخم آتش‌بر بزنند، در غیر این‌صورت از آتش زدن به‌شدت پرهیز کنند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت نیز درباره وقوع آتش‌سوزی در بخشی از عرصه‌های جنگلی و مرتعی این شهرستان، بیان می‌کند: وسعت این حریق حدود 6 هکتار بوده که یک هکتار جنگلی و پنج هکتار مرتعی بوده است.

وحید مشایخ با بیان اینکه این حریق حدود هشت صبح روز چهارشنبه 10 تیر ماه امسال در منطقه سنگ‌سرگ رودبارک کلاردشت آغاز شد، اضافه می‌کند: با تلاش نیروهای امدادی در این حادثه تعدادی از درختان خشکیده و ریشه‌کن و اراضی مرتعی دچار حریق شدند.

* بررسی میزان خسارت حریق در کلاردشت

وی با اشاره به صعب‌العبور بودن منطقه، از تلاش تمامی نیروهای امدادی تقدیر و اظهار می‌کند: علت این حادثه و میزان خسارت وارد شده در حال بررسی است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت با تأکید بر اینکه فرهنگ منابع طبیعی باید در میان مردم نهادینه شود، خاطرنشان می‌کند: همه مردم باید جنگل را متعلق به خود بدانند و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری باید همه ما دست به دست هم دهیم و این موهبت خدادادی را به نسل آینده انتقال دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار می‌کند: روز چهارشنبه 10 تیرماه شاهد وقوع حریق در کلاردشت با وسعت حدود هفت هکتار، جنگل بولا دودانگه با وسعت حدود دو هکتار و ارفع‌کوه سوادکوه با وسعت کمتر از یک هکتار بودیم.

علی‌اصغر احمدی با اشاره به اعزام بالگرد در منطقه کلاردشت، می‌افزاید: نیروهای امدادی به‌صورت زمینی با زدن آتش‌بر مهار کردند و بالگرد آتش را خاموش کرد.

وی درباره مهار حریق در منطقه دودانگه ساری، ادامه می‌دهد: با وجود اینکه آب برای مهار آتش به‌دلیل صعب‌العبور بودن به وسیله چهارپایان حمل شد ولی به‌سرعت این حریق مهار و اطفای حریق صورت گرفت.

* عامل انسانی؛ دلیل حریق در جنگل‌های مازندران

مدیرکل مدیریت بحران مازندران یادآور می‌شود: براساس برآوردهای انجام‌شده، عامل آتش‌سوزی در این مناطق عامل انسانی بوده است.

این مسئول می‌گوید: قصد ما این نیست که مردم از مواهب طبیعی برخوردار نشوند بلکه پس از برافروختن آتش با توجه به گرمای هوا و خشک‌سالی حتماً از اطفای حریق مطمئن شوند و سپس منطقه را ترک کنند.

به گزارش فارس، امیدواریم با توجه به گرم شدن هوا، افراد از افروختن آتش خودداری کنند و در صورت ضرورت حتماً از خاموش شدن آن مطمئن شوند تا این موضوع سبب آتش‌سوزی در جنگل نشود، به‌دلیل اینکه فضا باز است و به‎سرعت آتش تمامی نقاط را فرا می‌گیرد و پیامدهای ناگواری به همراه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار