مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام؛
مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت از اجرایی طرح ٢۰هزار هکتار نهالکاری با اعتبار ۴۰۰میلیارد ی استان ایلام در سال ٩٧خبر داد گفت :عرصه های طبیعی ایلام به عنوان استان پایلوت جنگل کاری کشور برای سال آینده انتخاب شده است.
کد خبر: ۵۷۳۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹ 03 March 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ رضا احمدی  در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح موفق منابع طبیعی در شهرستان مهران اظهار کرد : در راستای اجرای  توسعه جنگل در مهران در سطح ٢۰۰۰هکتار تلفیقی به منظور مقابله با پدیده ریزگردها در منطقه آب زیادی محسن آب اجرا شده که با استفاده از گونه های جنگلی اقتصادی سازگار با شرایط اکولوژیکی منطقه و همچنین گونه های بادشکن در سطح عرصه های بدون پوشش، جنگل کاری شده است

 احمدی افزود : مهمترین اهداف اجرایی طرح ها بیابانزایی و احیا در استان ، حفاظت و حراست از عرصه های منابع طبیعی توسط مشارکت مستقیم مردم محلی، مبارزه با پدیده ریزگردها و تثبیت کانون های گرد و غبار بویژه شهرستان مهران، ذخیره نزولت جوی و جلوگیری از بروز سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک، مقابله با بیابان زایی،افزایش سرانه فضای سبز در استان و کشور، تلطیف هوا، کاهش گرمایش زمین و ترسیب و ذخیره سازی کربن است.

وی گفت: در سال اقتصاد مقامتی اداره کل منابع طبیعی با اجرای طرح افزایش تولید نهال و تجهیز نهالستان مهران، ایوان، دهلران، میمه و چرداول موفق به تولید 6میلیون اصل نهال گونه های گرمسیری و سردسیری در سال شده و میزان تولید نهال را از دو میلیون اصله در سال به شش میلیون اصله نهال افزایش داد.

احمدی مهمترین گونه های تولید شده در نهالستان سردسیری چرداول و ایوان را بلوط ایرانی،بنه،داغداغان، بادام کوهی، محلب،انار وحشی، ارغوان، گلابی وحشی، زالزالک، زیتون تلخ، کاج تهران، سرو خمره ای،سرو زربین و گل محمدی می باشد.

وی در خصوص بیابانزدایی نیز افزود: برای اولین بار یک هزار هکتار از اراضی بیابانی دهلران به منظور تثبیت خاک و مقابله با بیابانزایی در حال مالچ پاشی است و همچنین ایجاد کمربند حفاظتی از دیگر برنامه های مقابله با توسعه بیابان ها است.

مدیرکل منابع طبیعی استان از جمله اقدامات این اداره کل به دیگر اقدامات در خصوص بیابان زایی در استان اشاره کرد افزود : اجرای ۵٣۵ هکتار عملیات نهالکاری در شهرستان های مهران و دهلران و اجرای ١۶۰هکتار نهالکاری از محل اعتبارات پروژه بین المللی تعمیم ترسیم کربن در شهرستان آبدانان  می باشند .

وی با اشاره به اینکه بیش از ١۰هزار هکتار از بیان های مهران جنگل کاری شده افزود: طرح  های در سه منطقه جام با دو هزار هکتار،جم آب با ٣هزار هکتار، آب زیادی ٢هزار هکتار تا اکنون اجرای شده است .

وی افزود :هم اکنون ۶۴۰ هزار هکتار جنگل در ایلام وجود دارد که تلاش داریم وسعت آن را به یک میلیون هکتار برسانیم.

احمدی   از اجرایی شدن طرح نهالکاری ٢۰هزار هکتار با اعتبار ۴۰۰میلیارد تومان در سطح استان ایلام در سال ٩٧خبر داد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ١۰هزار هکتار از بیان های مهران جنگل کاری شده افزود: طرح های جام ،جم آب و آب زیادی از جمله این طرح ها است.

وی افزود : در هفته منابع طبیعی با هدف ترویج فرهنگ درختکاری ۶۰۰هزار اصله نهال به صورت رایگان در بین مردم توزیع خواهد شد.

در  این هفته نیز ۲ میلیون اصله نهال با مشارکت عموم مردم و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در شهرستان های مختلف این استان کاشته می شود.

احمدی با بیان اینکه اهمیت حفظ منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست، بیان داشت : طبق منویات مقام معظم رهبری حراست از انفال طبیعی وظیفه ای همگانی است و همه اقشار مردم و نهادها در برابر عرصه ها مسئول هستند.

وی  یادآور شد: امسال در تعداد فقره وقوع حریق 20 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش آتش سوزی داشته ایم و مقدار سطح آتش سوزی ها در سطح جنگل ها و مراتع استان  56 درصد کاهش یافته است  و در سال آینده نیز نرم افزار سنجنده آتش سوزی در استان بکار گیری می شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار