مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: تهیه طرح جامع گردشگری شهر قم و استان ضروری است؛ ما نمی‌خواهیم در این زمینه جزیره‌ای عمل شود و به اعتقاد ما احداث هتل‌های بیشتر بدون برنامه ممکن است آسیب جدی به گردشگری استان وارد کند و تقاضامندیم که با همکاری شورا و شهرداری برنامه جامع گردشگری تدوین شود.
کد خبر: ۵۵۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲ 30 January 2018

به گزارش تابناک قم، عیسی رضایی در سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که عصر امروز به ریاست عبدالله جلالی و با حضور سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با بیان اینکه حوزه فعالیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بسیار گسترده است اظهار کرد: این سازمان مجموعه سه سازمان مستقل بوده که ادغام شده و وظایف گسترده‌ای را در حیطه کاری خود دارد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی بدون همکاری سایر نهادها به خوبی به سرانجام نمی‌رسد گفت: خصوصاً همکاری شهرداری می‌تواند بستر فعالیت خوبی را ارائه کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با تاکید بر اینکه بیش از 60 درصد درآمد استان از بخش خدمات است که شامل گردشگری و... می‌شود افزود: سالانه 2.5 میلیون نفر افراد خارجی به شهر قم سفر می‌کنند که نیمی از ورودی گردشگران به کشور است.

وی با تاکید بر اینکه 25 میلیون نفر گردشگر ورودی به شهر قم داریم گفت: این آمار در استان بالای 150 میلیون نفر است؛ در حقیقت براساس 2.5 میلیون خارجی به اضافه مسافران داخلی ظرفیت اقامت 3.5 میلیون نفر در سال را در شهر داریم که 12 هزار تخت در استان تامین شده و در حال احداث 8 هزار تخت هستیم.

رضایی با تاکید بر اینکه در برنامه احداث 30 هزار تخت برای شهر قم پیش‌بینی شده که مجموعاً در سال می‌توانیم 10 میلیون نفر را اسکان دهیم افزود: یکی از اهداف مهم ما توسعه گردشگری سلامت است چراکه 20 درصد ورودی کشور جویای درمان و سلامت در سطح کشور هستند و نخستین مقصد آن‌ها استان قم است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: تعداد آثار تاریخی شناسایی شده در سطح استان 850 اثر است که تعداد آثار ثبت شده 340 است و تعداد آثار تعیین حریم شده 57 مورد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه محوطه‌های تاریخی حفاری شده که کاوش صورت گرفته 9 محوطه در 34 فصل حفاری و کاوش شده است افزود: 14 هزار و 129 شی تاریخی در مخزن غیراستاندارد در شهر قم نگهداری می‌شود و تعداد اشیای تاریخی بیش از 5 هزار اثر است و تعداد اشیای مرمت شده 164 مورد است.

وی با بیان اینکه اشیای تاریخی کشف شده از قاچاقچیان در استان بیش از 5 هزار اثر است افزود: تعداد پرونده‌های ثبتی در دست اقدام نیز 32 اثر است؛ همچنین بناهای تاریخی واگذار شده به بخش خصوصی سه بنای کاروانسرای پاسنگان، موزه انقلاب، خانه یزدان‌پناه است که واگذاری کاروانسرای دیر گچین نیز در برنامه است.

رضایی با تاکید بر اینکه 19 اثر قابل واگذاری به بخش خصوصی در شهر قم داریم افزود: تکمیل برنامه باستان‌شناسی و نقشه جی آی اس استان را در دستور کار داشتیم و سه موزه که کیفیت لازم را ندارند از جمله موزه مردم‌شناسی، آثار مراجع و سایت‌موزه در دستر احداث است؛ همچنین تپه قلی‌درویش و مجموعه خانه ملاصدار نیز در استان فعال است.

وی با اشاره به وضعیت بافت تاریخی شهر قم، گفت: محدوده بافت تاریخی شهر قم 315 هکتار است که در محدوده استحفاظی شهرداری منطقه یک و هفت قرار گرفته است و معمولاً این منطقه دچار تغییرات زیادی شده که اغلب در لبه‌های خارجی بافت بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه ابلاغ نهایی این محدوده در سال 95 توسط شورای عالی معماری و شهرسازی انجام شده است گفت: برای مطالعه بافت تاریخی با توجه به ابلاغ محدوده با استفاده از ظرفیت مشاورین در سال 95 قراردادی منعقد شد که تا پایان امسال نتیجه آن‌ها تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات در بافت تاریخی شهر قم بیان کرد: این اقدامات عموما مشترک بوده خصوصاً شهرداری قم مشارکت ویژه در این بخش داشته است و شامل تهیه ضوابط اختصاصی بافت تاریخی، مرمت گذرخان، کفسازی و جداره سازی محور تاریخی بیت امام، کفسازی بازار نو و کهنه، مرمت و بازسازی بسیاری از خانه‌های تاریخی شاکری، رهبری، علامه، یزدان‌پناه، زند، بیت مراجع، مسجد جامع، مسجد اعظم، آب‌انبارهای شادقلی خان، بازار کهنه، مجموعه مقابر گنبد سبز، گذر پنجعلی، حمام حاج عسگرخان، خانه‌های آیت‌الله بروجردی و... می‌شود.

رضایی بیان کرد: در حوزه مرمت مشکلات زیادی داریم متاسفانه تملک زیادی در سطح استان نداشته‌ایم و درخواست ما از شورای شهر و شهرداری این است که مساعدت در تملک اماکن تاریخی و بهره‌بردای از آن‌ها خصوصاً خانه توکلی، شاکری و... صورت گیرد.

وی خواستار مشارکت شهرداری و شورای شهر در مرمت آثار تاریخی شهر قم شد و گفت: استفاده از ظرفیت تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر که مشکل زیادی در این زمینه داریم تا آثار تاریخی معرفی شوند از دیگر درخواست‌های ما است؛ همچنین ساماندهی بازار کهنه و بازار نو را در دستور کار داریم، اگرچه اعتباراتی در این زمینه اختصاص یافته که کافی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با تاکید بر ضرورت همکاری و مشارکت در ایجاد موزه تاریخی شهر قم بیان کرد: در تمام استان‌ها و شهرهای شاخص موزه‌‌ای با عنوان موزه تاریخی شهر وجود دارد اما علی رغم وجود بیش از 15 هزار شی تاریخی موزه‌ای برای به نمایش گذاشتن آن‌ها نداریم.

وی بیان کرد: ساماندهی تیمچه فرش هم مصوب شده که امیدواریم مشارکت صورت گرفته و این ساماندهی انجام شود.

وی اقدامات در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری را مورد توجه قرار داد و افزود: مجموع تاسیسات گردشگری موجود در استان 460 مجموعه اعم از هتل، مهمانپذیر، هتل آپارتمان و مجتمع گردشگری است؛ 12 هزار تخت در سطح استان فعال است و 34 پروژه از سال 92 تاکنون به بهره‌برداری رسیده ست.

رضایی اضافه کرد: 3 هزار و515 تخت بر تخت‌های استان طی این مدت افزوده شده و بیش از 416 میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری و 3 هزار نفر اشتغال داشتیم. در حوزه تاسیسات گردشگری در حال ساخت 2 هزار و 700 میلیارد تومان در حال سرمایه‌گذاری است که شامل 60 پروژه می‌شود و با این پروژه‌ها نزدیک به 7 هزار و 600 اشتغال مستقیم ایجاد شده و بیش از 8 هزار تخت به استان اضافه می‌شود و 900 میلیارد تومان نیز در این زمینه نیاز به تسهیلات وجود دارد.

وی گفت: در طی این مدت از سال 92 تا 95 نزدیک به 45 درصد افزایش تخت در استان داشتیم و با تخت‌های در حال ایجاد 100 درصد افزایش تخت در استان صورت می‌گیرد که چند هتل 5 ستاره نیز در دست احداث در استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با تاکید بر اینکه اعمال و اجرای ماده 22 قانون الحاق که بارها مطرح شده در شهر قم نیاز است افزود: در قانون ذکر شده که شهرداری و شورا می‌تواند بعد از بهره‌برداری عوارض تغییر کاربری و ساخت و ساز بگیرد که اگر این مشکل در استان حل شود سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت.

وی گفت: وارضی که برای تخت اماکن اقامتی تصویب شده از نظر دیوان عدالت اداری خلاف قانون شناخته شده و خواستار این هستیم که نسبت به این مصوبه تجدید نظر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با تاکید بر اینکه بحث گردشگری مختص به یک اداره نیست و درخواست تشکیل کارگروه ویژه مشترک بین شورا، شهرداری و میراث فرهنگی داریم بیان کرد: کمیسیون ماده 100 برخی خانه‌ها را تغییر کاربری می‌دهند که نیاز است استانداردهای لازم از میراث فرهنگی استعلام گرفته شود.

وی اذعان کرد: در تمام شهرهای کشور خصوصاً آن‌هایی که ظرفیت گردشگری بیشتری دارند دفاتر اطلاع‌رسانی تشکیل شده که باید در شهر قم نیز این کار صورت گیرد.

رضایی با تاکید بر اینکه تهیه طرح جامع گردشگری شهر قم و استان نیز ضروری است خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم در این زمینه جزیره‌ای عمل شود و به اعتقاد ما احداث هتل‌های بیشتر بدون برنامه ممکن است آسیب جدی به گردشگری استان وارد کند و تقاضامندیم که با همکاری شورا و شهرداری برنامه جامع گردشگری تدوین شود.

وی اضافه کرد: یکی از بحث‌های مرتبط با شهرداری این است که عوارض تاسیسات گردشگری توسط شهرداری فقط مشمول هتل‌ها می‌شود که براساس قانون توسعه گردشگری 16 مورد تاسیسات گردشگری داریم که تعرفه صنعتی شامل همه می‌شود اما شهرداران معمولاً هتل‌ها را شامل تعرفه صنعتی می‌دانند؛ از آنجائیکه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری سنگین است ممکن است اقبال کمتر شود که تقاضامندیم شامل همه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه نزدیک به 15 هزار نفر هنرمند در سطح شهر فعال داریم گفت: اگر بخواهیم میانگین سه نفر را برای خانواده آن‌ها در نظر بگیریم 50 هزار نفر فعال در این زمینه هستند که امیدواریم شهرداری وشورای شهر حمایتی را در این زمینه داشته و این بخش را تقویت کنند.

وی با بیان اینکه در پروانه‌ها باید به تقویت مشاغل خانگی کمک شود خاطرنشان کرد: ما بازارچه‌های فصلی را داریم که متاسفانه در کشور در ردیف 29 هستیم و خواهان همکاری بیشتر برای افزایش ظرفیت استان هستیم.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار