تابناک: استاندار اصفهان گفت: با توجه به ظرفیت ها و مزیت های زیاد اصفهان و سیاست محوری دولت برای توسعه صادرات، این استان باید بتواند جایگاه واقعی خود را در صادرات غیر نفتی پیدا کند.
کد خبر: ۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱ 16 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، 'رسول زرگرپور' در جلسه کمیته توسعه صادرات استان افزود: در شرایط اقتصادی امروز کشور و به علت تحریم های موجود، یکی از سیاست های محوری دولت توسعه صادرات است.

وی توسعه صادرات نفتی و غیر نفتی را از سیاست های دولت برشمرد و تصریح کرد: در ده ماه امسال طبق گزارشهای ارائه شده صادرات کشور بیش از 15 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است.

زرگرپور با اعلام اینکه اصفهان از جمله استانهایی است که در توسعه صادرات حرفی برای گفتن دارد، تصریح کرد: اصفهان در ارتباط با صادرات بدون گاز و مایعات گازی رتبه دوم و با احتساب این موارد رتبه چهارم را در کشور داراست که این جایگاه ویژه ای است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار سهم صادرات استان بوده است که متاسفانه نسبت به سال قبل 20 درصد کاهش داشته که ناشی از سه دلیل عمده می باشد.

وی گفت: سیستم جدیدی از سوی گمرکات کشور ایجاد شده که در این سیستم نیاز نیست صادرکننده مبدا صادرات خود را اعلام کند و در نتیجه صادراتی که از استان صورت می گیرد در اعداد و ارقام قید نمی شود.

وی بیان کرد: مدیریت استان خواهان اصلاح این سیستم است تا استانها با صادرات غیر نفتی در رقابت قرار گیرند.

زرگرپور مشکلات ایجاد شده در کشورهای عراق و افغانستان را از جمله دلایل دیگر کاهش صادرات به این کشورها عنوان و خاطر نشان کرد: تغییر فاحش قیمت برخی از مواد اولیه و تولیدات، سومین دلیل کاهش صادرات استان است.

استاندار اصفهان افزود: با وجود این مشکلات، طبق آمار 46 درصد صادرات فولاد کشور ، 25درصد فرش ماشینی و 71 درصد از مصنوعات طلا از استان اصفهان صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه کمیته توسعه صادرات باید تشکیل و موضوعات آن با جدیت پیگیری شود، گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار شد هر ماه آمار صادرات و واردات استان و کشور را داشته باشیم تا بتوانیم جایگاه واقعی خود را احصا کنیم.

زرگرپور با بیان اینکه تا سال 91 سالانه یک میلیارد دلار صادرات مصنوعات طلا از استان اصفهان صورت می گرفت، افزود: براساس یک بخشنامه و برداشت هایی که صورت گرفته این صادرات به صورت رسمی متوقف شده است ولی به صورت غیر رسمی در حال انجام است و به هیمن دلیل حقوق دولت پرداخت نمی شود.

وی با اعلام اینکه ظرف یکسال گذشته با اقدامات صورت گرفته تلاش شد مجددا این صادرات برقرار شود، اظهار کرد: این امر نیازمند همکاری گمرک، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت خارجی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

استاندار اصفهان افزود: در ملاقات حضوری با معاون اول رئیس جمهوری، درخواست شد که این امر محقق شود ولی به دلیل هماهنگی که بین ارگان های مختلف باید انجام پذیرد هنوز این کار صورت نگرفته است.

مدیر ارشد استان اصفهان اضافه کرد: تا ماه آینده پیگیری ها ادامه خواهد یافت و امیدواریم که بتوانیم این منبع بزرگ صادرات استان را فعال نماییم و دولت بتواند به حقوق خود دست یابد.

وی با اشاره به حضور سه تن از صادرکنندگان نمونه استان در این جلسه و بیان مشکلاتشان، گفت: برخلاف اینکه سیاست محوری دولت توسعه صادرات است ولی برخی از نهادها و ارگانها آن طور که شایسته است در جهت این سیاست اصولی حرکت نمی کنند.

زرگرپور تصریح کرد: این امر باید در داخل استان پیگیری و حل شود و انتظار به حقی است که استان با توجه به سیاست محوری توسعه صادرات در کشور اگر رتبه اول صادرات را نداشته باشد جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :