مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت قزوین:
مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان قزوین گفت: مطابق مقایسه شاخص‌های مرگ کودکان در بین شهرستان‌ها و سپس استان با کشور، بروز مرگ کودکان در قزوین طی سال گذشته بالغ بر 5.2 درصد در یک هزار تولد زنده است.
کد خبر: ۵۳۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ 29 November 2017
ناهید یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در قزوین اظهار داشت: مطابق مقایسه شاخص‌های مرگ کودکان در سال‌های 94 و 95 در بین شهرستان‌ها و سپس استان قزوین با کشور، بروز مرگ کودکان در استان طی سال گذشته بالغ بر 5.2 درصد در یک هزار تولد زنده بوده که این عدد در سطح کشور 6.2 درصد است.

وی ادامه داد: از 124 کودک فوت شده در سال 95 تعداد 80 کودک در بیمارستان و بقیه در منزل، در راه انتقال و یا در محل وقوع حادثه، فوت شدند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان قزوین با بیان اینکه طی این مدت، 72 کودک در گروه سنی یک تا 12 ماهه قرار داشت، تصریح کرد: ناهنجاری‌های ژنتیکی با فوت 32 کودک و مرگ در اثر سوانح و حوادث با فوت 30 کودک، به ترتیب نخستین و دومین علت مرگ کودکان در این گروه سنی بود.

یزدی عنوان کرد: از بین کودکانی که در اثر سوانح و حوادث، فوت شده‌اند، تعداد 11 کودک در اثر حوادث ترافیکی، پنج کودک در اثر بسته شدن راه‌های تنفسی و خفگی، سه کودک در اثر سقوط از ارتفاع و مابقی به دلایلی همانند سوختگی، اصابت جسم سخت با سر و برق گرفتگی فوت کرده‌اند.

* لزوم پیشگیری از مرگ کودکان در اثر ناهنجاری‌های ژنتیکی

این مسؤول گفت: با توجه به اینکه نخستین علت مرگ و میر کودکان در کشور و استان، ناهنجاری‌های ژنتیکی است، مطرح کرد: برای پیشگیری از بروز آن باید بر وقوع ازدواج های فامیلی تجدید نظر کرد که یا صورت نگیرد و یا در صورت لزوم تحقق آن، حتماً مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج انجام شود.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان قزوین با بیان اینکه دومین علت مرگ کودکان در کشور و استان، سوانح و حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی است، گفت: تمام موارد این بخش هم با رعایت نکات ایمنی، قابل پیشگیری است.

یزدی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی به مردم از طریق رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، جرائد محلی و برگزاری نشست‌های خبری، نقش مؤثری در پیشگیری از مرگ کودکان دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار