کوچک‌ترین نویسنده ابرکوهی اولین کتاب خود به نام «ماجراهای سبا» را که موضوع آن بیان ضرب‌المثل‌ها به‌صورت داستان کوتاه است، چاپ و منتشر کرد.
کد خبر: ۵۲۲۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳ 12 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»جامعه فرهنگی و اهلِ کتابِ ابرکوه این روزها شاهد فعالیت نویسنده‌ای هستند که در عین خردسالی کاری بزرگ انجام داده و با جسارت تمام توانمندی‌های خود را در قالب نوشتن یک کتاب به نمایش گذاشته و به جرگه صاحب‌قلمان پیوسته است.

حسنا دلیر نام اولین نویسنده خردسال در شهرستان ابرکوه است که پیرامون سؤالاتی که در ذهنش به وجود می‌آید، تحقیق و بررسی کرده و نتایج تحقیقات خود را به‌صورت مکتوب جمع‌آوری و در قالب یک کتاب، ویژه کودکان به چاپ می‌رساند.

 

استعداد ذاتی و شرکت در کارگاه‌های ادبی در نوشتن کتاب مؤثر بودند

دلیر در گفتگو با خبرنگار فارس ضمن معرفی خود در رابطه با چگونگی نوشتن اولین اثر مکتوبش، اظهار کرد: من دانش‌آموز کلاس چهارم مدرسه فاطمیه هستم و تقریباً سه سال است که به عضویت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درآمده و در کارگاه‌های مختلف آموزشی، ادبی، هنری و سایر برنامه‌های این مرکز شرکت می‌کنم.

وی تصریح کرد: نوشتن کتاب را در کارگاه‌های ادبی کانون با مربیگری فریبا قیومی زاده آموختم درحالی‌که از قبل نیز به‌واسطه نویسنده بودن پدرم، استعدادی در این زمینه داشته و برخی نکات را از او یاد گرفتم؛ چراکه پدرم نویسنده کتاب‌های مذهبی بوده و یکی از آثار ایشان کتاب «تغییر جنسیت» است.

این نویسنده خردسال در معرفی کتاب خود، گفت: کتاب من «ماجراهای سبا» نام دارد که موضوع آن بیان بعضی از ضرب‌المثل‌ها به شیوه داستان کوتاه است که از نیمسال دوم سال تحصیلی95-94 به فکر نوشتن آن افتادم، مطالب را جمع‌آوری و تایپ کردم و نهایتاً در خرداد 96 هم چاپ شد.

دلیر در رابطه با چگونگی انتخاب این موضوع، خاطرنشان کرد: انتخاب موضوع ضرب‌المثل‌ها به خاطر این بود که تصور می‌کردم برای بچه‌های هم سن و سال خودم هم مفید باشد. زیرا موجب افزایش اطلاعات آن‌ها می‌شود و می‌توانند رفتارهای خود را با ضرب‌المثل‌ها هماهنگ کنند؛ یعنی اگر خوب است انجام دهند و اگر بد است انجام ندهند. مثلاً ضرب‌المثل «یک گوشش دَر است و یک گوش دروازه» به ما یاد می‌دهد که باید حرف بزرگ‌ترها را گوش کرده و به آن عمل کنیم، نه اینکه هر چه قدر ما را نصیحت کردند نشنیده بگیرم و به آن توجه نکنیم.

می‌خواهم مثل پدرم نویسنده بزرگی شوم

وی نقاشی، بازی‌های عملی و تخیلی، مسابقات هیجانی و مطالعه کتاب را ازجمله علاقه‌مندی‌های خود عنوان کرد و افزود: به خاطر علاقه زیاد به نویسندگی دوست دارم در کنار درس خواند، کتاب‌های دیگری هم بنویسم و روزی مانند پدرم یک نویسنده بزرگ شوم.

کوچک‌ترین نویسنده ابرکوه با تأکید بر اینکه هر کتاب برای افراد جذابیت خاص خود را دارد، ابراز کرد: کتاب‌هایی که بچه‌ها مطالعه می‌کنند تأثیر زیادی در رفتار آنان دارد و بعضی کتاب‌های آموزشی، علمی و تخیلی برای تقویت حافظه، رشد فکر و قوه تخیل کودکان مناسب است. من خودم در حین بازی کردن به سراغ کتاب‌هایی که به آن‌ها علاقه دارم می‌روم و چندین بار مطالعه می‌کنم و با این کار می‌توانم کاراکترهای جدیدی ساخته و شروع به نوشتن یک داستان جدید کنم.

دلیر در خاتمه دوستانش را به دوری کردن از بازی‌های رایانه‌ای توصیه کرد و گفت: بهتر است بچه‌ها هرچقدر که می‌توانند کتاب بخوانند تا فکرشان باز شود زیرا بازی با موبایل و تبلت باعث می‌شود آنان تحرک نداشته باشند ولی وقتی کتاب بخوانند می‌توانند خود را به‌جای شخصیت‌های کتاب قرار دهند و بازی کنند.

 

حسنا خواندن را از 3 سالگی و نوشتن را از 4 سالگی شروع کرد

در ادامه این گفتگو محسن دلیر پدر این نویسنده کوچک که به گفته خودش، استعداد نویسندگی به‌واسطه پدر نویسنده‌اش در وجود او نیز نهادینه شده است، در مورد اولین اقدام فرزندش به نویسندگی و استعدادهای او، ابراز کرد: حسنا از کودکی همیشه با کتاب در تماس بود، خواندن را از سه‌سالگی شروع کرد و از 4 سالگی نیز توانایی نوشتن داشت که این کار را با ارسال پیامک کوتاه از طریق تلفن همراه مادرش انجام می‌داد.

دلیر تصریح کرد: اولین کار نویسندگی حسنا با نوشتن قطعات ادبی و شعرهای کودکانه در کلاس اول ابتدایی آغاز شد که از همان زمان ما بر این واقف شدیم که او استعداد و توانایی نویسندگی را دارد. طی 2 سال گذشته نیز خاطرات خود را در قالب داستان می‌نوشت تا اینکه روزی در مورد مفهوم یک ضرب‌المثل از من سؤالاتی پرسید؛ زمانی که چرایی پرسش او را جویا شدم، پاسخ داد که ضرب‌المثل را به‌صورت داستان کوتاه نوشته است و می‌خواهد مطمئن شود که معنای آن را درست فهمیده است یا نه. 

والدین نقش تسهیل‌کننده در شکوفایی استعداد کودکان دارند

این دبیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: بعدها متوجه شدیم که حسنا با ضرب‌المثل‌ها 10 داستان کوتاه نوشته که 4 مورد از آن‌ها در اولین کتابش به نام «ماجراهای سبا» چاپ شد. آن زمان واقعاً نمی‌دانستیم که حسنا چنین استعدادی در نوشتن دارد؛ البته بخشی از توانایی فرزند ما در نوشتن حاصل تلاش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که استعداد بچه‌ها را در این زمینه پرورش داده و آنان را با تکنیک‌های نوشتن آشنا می‌کنند.

دلیر در رابطه با میزان علاقه فرزندش به نویسندگی تصریح کرد: حسنا به یادگیری، نوشتن و یاد دادن علاقه بسیاری دارد که به همین جهت احساس می‌شود توانایی نوشتن در حد گسترده‌تر را نیز داشته باشد؛ اما این جریان زمان است که مشخص می‌کند در آینده چطور نویسنده‌ای شود و یا اصلاً نویسنده باقی بماند یا تغییر مسیر دهد.

وی در همین راستا اضافه کرد: با توجه به اینکه همیشه پدر و مادر نقش تسهیل‌کننده در شکوفایی استعداد و توانمندی‌های کودکان خود دارند، ما نیز تلاش کردیم که دخترمان را با کتاب، کتاب‌خوانی، ادبیات کودکان و بزرگ‌سالان، شاعرانی مانند حافظ و سعدی و حتی کتاب شاهنامه آشنا کنیم. ضمن اینکه تمام تلاش خود را در مسیر هدایت او به کار می‌بندیم اما هرگز کاری را به وی تحمیل نخواهیم کرد.

این نویسنده میزان مطالعات غیردرسی فرزندش در طول روز را 30 دقیقه در زمینه‌های ادبیات، داستان‌های کودکانه و علمی عنوان کرد و افزود: ما با خرید کتاب‌های مختلف در واقع خواندن آن‌ها را به حسنا پیشنهاد می‌کنیم اما او خودش نیز حق انتخاب دارد و با مراجعه به کتابخانه و یا کانون پرورش فکری، کتاب‌های موردعلاقه خود را برای مطالعه امانت می‌گیرد.

در برقراری ارتباط با کتاب تناسب کتاب با سطح فکر کودک و شکل ظاهری آن مؤثر است

دلیر مطالعه را مؤثرترین قدم در راه پرورش شخصیت کودک دانست و تأکید کرد: مطالعه علاوه بر افزایش دایره لغات کودک،  میزان هوش را هم افزایش می‌دهد و تأثیر مثبتی در شخصیت او دارد؛ زیرا بر طبق فرمایش حضرت علی(ع) تعلیم و تربیت در کودکی مثل تصویری است که بر روی سنگ حکاکی و کنده‌کاری می‌شود، شخصیت افراد در کودکی شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در برقراری ارتباط کودک با کتاب دو عامل مؤثر است، یکی تناسب کتاب با سطح فکر کودک به‌این‌ترتیب که برای کودک مفهوم و قابل درک باشد و دیگری شکل ظاهری، صفحه‌آرایی و ترکیب‌بندی آن است که باید والدین در هنگام انتخاب و ناشران در زمان چاپ آن را رعایت کنند. زیرا بعضاً متن کتاب مناسب با سن کودک است اما تصاویر و یا شکل ظاهری کتاب آن‌چنان جذابیت ندارد تا کودک بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

دبیر آموزش‌وپرورش ابرکوه، ابراز کرد: دنیای کودک و نوجوان شاخصه‌های خاص خودش را دارد که هرکسی نباید بدون آموزش و آشنایی با ویژگی‌های روحی، روانی و ادبیات کودک به خود جرأت دست بردن به این دنیا را بدهد. امروزه در جامعه ما نیاز به کشف و پرورش استعداد در زمینه نویسندگی کودک و نوجوان و همچنین نیاز به آموزش‌های اختصاصی و ویژه در این رابطه احساس می‌شود. لذا نیاز است هم نویسندگان این حوزه با روانشناسی کودک آشنا شوند و هم مراکزی مانند کانون‌های پرورش فکری افزایش یابند.

در نوشتن یک کتاب، ضرورت نیاز جامعه به آن مهم است

دلیر ادامه داد: حسنا به‌عنوان قلم اولی در کتاب ماجراهای سبا، تکنیک‌های نویسندگی را در حد یک کودک نویسنده رعایت کرده و توانایی این مسیر را دارد؛ چراکه کارش تصنعی و بی‌ریشه نیست که در ادامه ابتر بماند یا دائماً نیازمند کمک‌های دیگران باشد.

وی در خاتمه تأکید کرد: در نوشتن کتاب آنچه اهمیت دارد احساس نیاز به وجود آن کتاب در جامعه است، زیرا امروز برخی از کتاب‌ها از نظر موضوعی تکراری و در موازات هم قرار دارند. حسنا نیز برای نوشتن کتاب خود احساس نیاز کرده و جویای این بوده که بداند مفهوم این ضرب‌المثل‌ها چیست. مسلماً این نیاز در هم‌سن‌وسالان او نیز احساس می‌شود و این نوشته مفید است چون از زبان یک کودک، با زبانی کودکانه و برای کودکان نوشته‌شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار