مدیرکل بازرسی استان مازندران با انتقاد از شهرداری در رها کردن تخلفات ساخت و ساز در شهرهای استان گفت: به گواه تعداد پرونده های حقوقی و کیفری در مراجع ذی صلاح، حضور غیر بومی ها در مناطق مختلف استان، موجب افزایش مشکلات و آسیب های اجتماعی استان مازندران شده است.‌
کد خبر: ۵۱۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳ 24 October 2017
به گزارش تابناک : محمد ­ حسن اسدی­ کیاپی، در جلسه آموزشی متناظرین گروه سیاسی و قضایی، که با حضور فرمانداران، بخشداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و بخش­های شهرستان­های رامسر، تنکابن و عباس ­ آباد برگزار شد، بعد مسافت و محرومیت از برخی امکانات و امتیازات مرکز استان را دلیل حضور خود در غرب مازندران دانست و اظهار کرد: معتقدیم که سازمان بازرسی می تواند با ارائه دیدگاه­های کارشناسی و قانونی و همچنین بیان مصادیق تخلف و جرم از بروز سوء جریانات مشابه احتمالی پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه م ط ا بق شریعت اسلام و قانون جمهوری اسلامی ایران ، اصل بر برائت و سلامت است، خطاب به اعضای شوراهای­اسلامی گفت: اکثریت مردم به آبرو و شخصیت شما رأی داده اند از این رو شما نیز قدردان آرای آنان بوده که مطمئناً خروجی آن خدمت به خلق است و مطابق آن ، ما نیز در ارزیابی عملکرد این حرمت را نگه داشته و تا زمانی که به طور تعمدی از مسیر قانون منحرف نشو ی د اصل را بر  عدم سوء­نیت گذاشته که با اصلاح امور و اثر­بخشی مدیر متخلف را روی ریل قانون قرار خواهیم داد. اما اگر عمداً تخلف ی صورت گیرد، در راستای اجرای وظایف ذاتی سازمان­بازرسی ، اندکی درنگ نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان­بازرسی مچ­گیری و مانع­تراشی سر راه مدیران دستگاه­های اجرایی نیست ادامه داد: گرچه پرونده­سازی، آسان­تر و کم هزینه­تر بوده اما راه سخت­تر که همان آموزش در جهت پیشگیری و نهایتاً اصلاح امور باشد را برگزیدیم تا از این طریق مدیرانی که به خدمت صادقانه در مسیر قانون می اندیشند، در مسیر قانون گام بردارند.

بازرس­کل استان­مازندران، اطلاع از قوانین، آیین­نامه­ها، تصویب­نامه­ها، دستورالعمل­های مرتبط از مراجع بالا دستی تقنینی و اجرایی را لازمه­ی کار مدیران دستگاه­های اجرایی و اعضای شوراهای­اسلامی دانست و افزود: پایبندی به قانون مهم تر از اطلاع آن است زیرا متخلف به طور حساب شده می­کوشد تا بازرسان را در بررسی­ها گمراه سازند اما تأکید می­کنم بازرسان ما با تجربه­های فراوانی که در کشف تخلفات دارند اجازه قانو ن­گریزی به احدی را نخواهند داد.

رئیس شورای دستگاه­های­نظارتی استان­مازندران، تصریح کرد: بازرسی و دستگاه­های اجرایی در دو جبهه قرار نداشته بلکه در کنار یکدیگرند و قانون، شأن نظارتی را بر عهده این سازمان قرار داده و ما هم مقید به اجرای تکالیف شرعی و قانونی هستیم.

وی افزود: ملاک و خط­کش ما قوانین موجود بوده و دستگاه­نظارتی وظیفه وضع قوانین را ن دارد اما اگر چالش­ها و ایراداتی در قوانین وجود داشته باشد با استفاده از ظرفیت قانونی سازمان­بازرسی کل­کشور ، پیگیری­هایی انجام می­ شود و این موارد را تدوین و برخی از طرح­ها را از طریق نمایندگان مجلس­شورای­اسلامی مطرح و یا مقدمات تهیه لوایح و ارسال به هی أ ت دولت را فراهم کنیم.

این مسئول، با تأکید بر این که به هیچ عنوان نیت شخصی در بازرسی مدخلیت ندا شته و حب و بغض در این مجموعه نظارتی راه ندارد خاطر­نشان کرد: ساختار­ سازمانی آنقدر دقیق و پیچیده است که به محض آنکه گزارش بازرس به اداره­کل وارد می شود از مراحل مختلف عبور کرده، تنقیح و در نهایت با امضاء و مسئولیت بازرس­کل خارج می­شود و م ا دین و وجدانمان را زیر پا نمی­گذارم و هر چه که قانون بگوید عمل خواهیم کرد.

اسدی، درباره علت عدم حضور نمایندگانی از همه­ی مجموعه­های ذیمدخل در کمیسیون­ها و مراجع تصمیم­گیر در بحث تغییر­کاربری اظهار کرد: این موضوع در عمل امکان­پذیر نیست ولی به طور مثال در کمیسیون قیمت­گذاری موضوع تبصره 1 ماده 1 قانون حفظ­ کاربری اراضی زراعی و باغ­ها، نماینده استانداری که معمولاً بخشدار است حضور دارد که به نوعی نماینده شوراهای­اسلامی و دهیار نیز محسوب می­شود. گرچه سازمان­بازرسی نظر به شأن اداری خود به وظایف قانونی عمل کرده و معیار سنجش را خط­کش قانون می­داند.

وی افزود: گرچه معتقدیم که هدف از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ­ها توسط بومیان سود­جویی نبوده و برای رفع نیازهای شخصی است و در مقابل، تغییر کاربری توسط افراد غیر­بومی و خوش­نشین­ها با هدف کسب منافع سرشار بوده است اما این سخن مطلق نیست و اعضای شورا باید با حساسیت به موضوع پرداخته و در نهایت با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و تأمین حقوق دولتی و یا سرانه­های کاربری­های تکلیفی اظهار­نظر کند.

بازرس کل استان مازندران تصریح کرد: متأسفانه در گذشته، برخی از مسئولین مربوطه با صدور مجوز­های تغییر کاربری به خوش­نشینان معتقد بوده­اند که حضورشان باعث رونق اقتصادی می­شود ولی ما معتقدیم حضور خوش­نشینان در استان بجز تولید زباله فیزیکی و فرهنگی و تخریب منابع زراعی و باغ ها و ... عایدی برای استان نداشته است زیرا آنان حتی جزئی­ترین نیازهایشان ( مثل نمک، کبریت و ... ) را با خود به همراه دارند و به گواه تعداد پرونده­های حقوقی و کیفری در مراجع ذی­صلاح، حضورشان موجب افزایش مشکلات و آسیب­ های اجتماعی استان­مازندران شده است.

وی در باره عدم تشکیل کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری در شهرستان­ها توضیح داد و گفت: این کمیسیون شأنیت استانی داشته و تشکیل آن در شهرستان­ها برحسب بعد مسافت و ضرورت اشراف به منطقه است و قانونگذار در خصوص حضور دهیار و شورا در این کمیسیون مطلبی عنوان نکرده است. علت آن که در شهرستان­ها کمیسیون تجدید­نظر وجود ندارد هم به همین دلیل است که بر حسب ساختار تعریف شده مصوبات و آرای کمیسیون در شأن بالاتر از آن یعنی دیوان عدالت­اداری مورد تجدید­نظرخواهی قرار می­ گیرد.

اسدی گفت: استقبال سازمان­بازرسی در خصوص استفاده از سیستم اتوماسیون اداری، از دیگر مواردی بود که بازرس­کل استان­مازندران بدان اشاره و ادامه داد: ابزار و بستر ظرفیت قانونی دولت­ الکترونیک در برخ ی دستگاه­های اجرایی و شوراهای­اسلامی وجود دارد و اقدام در این بستر می­تواند یکی از فا کتورهای ارزیابی شفافیت ، صداقت و پایبندی آنان به قانون باشد.

وی از دیگر فواید استفاده از سیستم الکترونیک را که از عیوب عمده شهرداری­ها و موضوع نظارت شور ه ای­اسلامی می­باشد بحث بایگانی پرونده­ها دانست و ابراز امیدواری کرد: با بهره­مندی از این ظرفیت می­توان با درج شماره­نامه و یا پرونده به سهولت به ریز موضوع دسترسی داشت در حالی که هم­­اکنون در شهرداری ­های استان این اتفاق به نحوی می­افتد که اگر عزمی هم در پیدا کردن پرونده باشد به سختی می­توان به آن دست یافت و بر این باوریم: مدیری که اطلاع درست، دقیق و به هنگام از مجموعه خود در اختیار نداشته باشد تحلیل درستی از آن ندارد و در نتیجه تصمیمش جامع و کامل نخواهد بود.

مسئول نظارت و بازرسی در استان­مازندران، یکی از مهم ترین مشکلات شهرداری­ها را درآمد ناپایدار حاصل از محل تخلفات ساختمانی عنوان و ابراز تأسف کرد: برخی از مسئولان شهری بدون علم و آگاهی به اشتباه می گویند اگر منابع درآمدی کمیسیون ماده 100 کاهش یابد ما دیگر درآمدی نخواهیم داشت ولی ما در مجموعه سازمان­بازرسی بر این مهم تأکید می­کنیم که اگر مسئولان و اعضای کمیسیون­های مربوطه در اجرای قوانین موضوعه سخت و محکم بایستند بدون شک شاهد حضور سرمایه­داران در قالب های دیگر قانونی جهت پرداخت حقوق­شهری و در نتیجه ایجاد و افزایش قابل­توجه درآمد­ پایدار بدون ساخت­و­ساز غیر­مجاز خواهیم بود. اگرچه نگاه درآمدی به کمیسیون ماده 100 نیز داشته باشیم باید خواهان اعمال اشد مجازات جریمه­ای مندرج در قانون مزبور ( که همان اعمال ضریب 3 در کاربری مسکونی و 4 در کاربری تجاری و 2 در خصوص پارکینگ است) باشیم اما این ضرایب در آراء صادره مشاهده نشده و میانگین آن بسیار کم­تر از موارد مذکور است.

وی افزود: شهرداری­ها، گلوگاه را که همان جلوگیری از ساخت­و­سازهای غیر­مجاز در بدو پیدایش است رها کرده و در دامنه ایستاده­اند و با حجم زیادی از تخلفات ساختمانی روبرو شده­اند و صرفاً به احاله رسیدگی از طریق کمیسیون اکتفا می کنند و ما اعلام می­کنیم که اجازه این­گونه تخلفات را نخواهیم داد و ثمره آن همین حداقل منابع­مالی است که به همت سازمان­بازرسی برای شهرداری­ها در حال وصول است.

وی ادامه داد: برخی از شهرداری­ها در ارائه گزارش تخلف ات ساختمانی به کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری در خصوص نحوه رعایت اصول سه­گانه مندرج در تبصره یک ماده مزبور اظهار­نظر نکرده و بعضاً خواستار صدور آراء جریمه هستند و در صورت برگشت پرونده ، تمایل ی به اصلاح آن ندا شته و صدور رأی تخریب را به مصلحت شهرداری نمی­دانند و عموماً با وجود آنچه که بیان می­شود در عمل با اعضا قانون­مدار کمیسیون در تقابل­اند.

اسدی در باره عواقب به­کار­گیری مجدد دهیار و شهرداری که سابقه تخلف و جرم را داشته­اند گفت: سازمان­بازرسی با استفاده از سازوکار قانونی، موضوع را پیگیری و در هنگام انجام بازرسی می­تواند مدیر متخلف را تعلیق کند.   مدیران توانمند و قانون­مدار از نظارت و بازرسی هیچ هراسی ندارند اما مدیران ناتوان و متخلف به جهت اینکه می­دانند بازرسی اجازه کار غیر­قانونی به احدی نمی­دهد، همواره واهمه داشته و به همین دلیل است که عدم توانایی خود در انجام وظایف قانونی را معلول حضور بازرسی می­دانند.

وی در پایان اظهار کرد: سازمان­بازرسی برای ارتقای عملکرد مدیران دستگاه­های اجرایی و اعضای شوراهای­اسلامی در چارچوب قانون از هیچ کوششی دریغ نکرده و آماده پاسخگویی به کلیه سؤالات و ابهامات مسئولان تحت نظارت خود خواهد بود.






منبع : ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار