باورهاي غلط شايع در مورد ديابت؛
مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد با تاكيد بر كم تحركي و تغذيه نامناسب از عوامل اصلي بروز ديابت در افراد است، باورهاي اشتباه و نادرست در مورد ديابت را تشريح كرد.
کد خبر: ۵۰۵۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵ 21 June 2015
به گزارش تابناک یزددکتر "سیدمحمدرضا آقایی" تصريح كرد: یکی از باورهای غلط در مورد بيماري ديابت اين است كه برخي فكر می‌کنند دیابت فقط به دنبال مصرف زياد قند و شیرینی‌جات است و به عبارتي مقصر اصلي ديابت حاجي خليفه‏‏ ها هستند، در حالی که اینگونه نيست و عواملي مانند ژنتیک، استرس، تغذیه نامناسب و چاقی مي‎‎تواند به عنوان دلايل بروز بيماري باشند.

وی با اشاره به تعدد شيريني فروشي‎‎ها در شهر يزد، گفت: بسياري از غیریزدی‌ها به اشتباه بر اين باور هستند كه يزدي‌ها نبات، قطاب و باقلوا و ساير شیرینی‎‎ها را زیاد مصرف مي‏‏كنند و همين دلیل شيوع بالاي ديابت در استان است ولي اين تنها مي‎‎تواند يكي از علل بروز ديابت باشد.

آقايي با تاكيد بر اين كه كم‌‌تحرکی، تغذیه بد و چاقي سه عامل اصلي ديابت هستند، اظهار كرد: من مخالف این هستم که بگویيم فقط مصرف قند به تنهايي عامل بروز ديابت است، گرچه باید قند و شیرینی را کم استفاده کرد ولی یزدی‌ها جزء یکی از جوامع كم‌‌تحرک در کشور هستند و اين مي‎‎تواند يكي از عوامل اصلي در اين باره باشد لذا بايد ورزش و تحرک بدنی را در برنامه زندگی يزدها بيشتر ترويج كرد.

وي خاطرنشان كرد: نرم دويدن يا تند راه رفتن به مدت 30 تا 45 دقيقه در روز تنها به یک لباس و یک کفش ورزشی نياز دارد و وقت زيادي را از افراد نخواهد گرفت ولي در عوض عاملي براي پيشگيري از بروز بسياري از بيماري‏‏ها از جمله ديابت است.

اين پزشك آشپزي سالم را به خانواده‎‎ها موكداً توصيه كرد و گفت: صبحانه بايد حتماً در دستور کار خانواده‏‏ها قرار گیرد و به عنوان یک وعده‎‎ي غذایي کامل و مناسب در وقت خودش مصرف شود، همچنين سبزیجات تازه و تميز بايد در وعده‌های غذایی خانواده‏‏ها گنجانده شود.

وی ادامه داد: آشپزي بايد بیشتر به سمت آشپزی بخارپز برود و از نمک و روغن کمتري در آن استفاده شود، ضمن اين كه حداقل هفته‌ای دو مرتبه از ماهی بدون روغن و سرخ‌کردني در وعده‎‎هاي غذايي استفاده شود و حتي الامكان نيز از مصرف فست‌فودها به دليل چربی، نمک وکالری بالا، خودداري شود.

آقايي با بيان اين كه بسياري از افراد جامعه استرس را به اشتباه به افسردگی تعبير مي‏‏كنند، گفت: البته نقش استرس را نبايد زياد وارد مقوله بيماري ديابت كرد چرا كه استرس به تنهایی نمی‌تواند شروع کننده دیابت باشد هر چند كه استرس می‌تواند روی دیابت بیماران تأثیرگذار باشد و آن را تشدید کند و منجر به بهم خوردن ميزان قند خون و تعادل آن شود.

به گفته وی، البته در كساني كه سابقه خانوادگی ديابت، چاقی یا تغذیه بد دارند، استرس ممکن است شروع کننده بيماري ديابت محسوب شود.

وي در ادامه نيز به باورهاي غلط رايج در ميان عامه مردم در مورد ديابت اشاره كرد و با بيان اين كه برخلاف باور بسياري از افراد بيماري دیابت معمولاً علامتی خاصي ندارد، گفت: اغلب فکر می‌کنند كه علائمي مانند خشكي دهان و خوب نشدن زخم پا نشانه بيماري است، در حالی که این گونه نیست و دیابت در 50 درصد موارد، هیچ علامتی ندارد.

آقايي همچنين اظهار كرد: مردم فکر می‌کنند دیابت حتماً ‌در سن بالا ایجاد می‌شود ولی ممکن است در هر سنی انسان را گرفتار کند.

وي ادامه داد: برخي نيز بر اين باور هستند كه انسولین اعتیاد می‌آورد و استفاده از آن منجر به مشكلات چشمي و کلیوي می‌شود، در حالی که اینگونه نیست، حتي برخي افراد ناآگاه، به دیابتی‌ها پرهيز از مصرف انسولين تا حد امكان را توصيه مي‏‏كنند که این اقدامي نامناسب است.

وي با بيان اين كه يكي ديگر از باورهاي اشتباه در مورد بيماري ديابت كاهش و كنترل قند خون با مصرف برخي مواد مخدر از جمله تریاک است، افزود: يا اين كه فکر می‌کنند با طب سوزنی وحجامت می‌توان دیابت را درمان کرد در حالي كه طب‌ سنتی و گیاهی، تنها می‌تواند به درمان دیابت کمک کند.

آقایی همچنين خاطرنشان مي‎‎كند: مصرف زياد خرما یا توت‌خشک به جاي قند براي مبتلايان به اين بيماري به اين تفكر كه اين مواد منجر به افزايش قند خون نمي‏‏شود نيز يك باور اشتباه است و بیماران دیابتی روزانه فقط مجاز به مصرف دو تا سه عدد خرما و 10 عدد توت خشک هستند.

وي همچنين تاكيد كرد: افراد ديابتي بايد توجه داشته باشند كه کلیه محصولاتی که روی آنها عناوين رژيمي يا مخصوص افراد ديابتي درج شده است، داراي كالري هستند و مصرف زياد آنها به هيچ عنوان توصيه نمي‎‎شود.

به گفته مدير مركز تحقيقاتي درماني ديابت يزد، ورزش كردن تنها براي بيماراني با ميزان قند بالاي 250 يا آنهايي كه عوارض چشمي و كليوي دارند بايد تنها با مشورت پزشك باشد ولي اين باور كه ساير افراد ديابتي نيز نبايد ورزش كنند با اين تفكر كه با ورزش كردن دچار مشكل خواهند شد، اشتباه است.

آقايي در پايان در باره خستگی زودهنگام مبتلايان به ديابت با ورزش كردن، گفت: اين موضوع به خاطر افت سريع قند خون در اين بيماران است و دیابتی‌ها حتماً باید درست و منظم غذا و مواد قندي مصرف كنند و در واقع سبك تغذيه مناسب براي همه افراد حتي غيرمبتلايان به ديابت، به اندازه و درست غذا خوردن است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار