کد خبر: ۵۰۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۳ 08 October 2017
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: هزار و 200 تن میگو در6 ماه نخست امسال از مزارع سایت پرورش میگوی منطقه گواتر شهرستان چابهار واقع در جنوب این استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شده است.
مهدی حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: این میزان تولید میگو در مقایسه با 250 تن پارسال رشد قابل توجه ای را نشان می دهد.
وی افزود: امسال با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته مولد و بچه میگو در سیستان و بلوچستان تولید و به سایر استان های کشور صادر شد.
وی بیان کرد: خوشبختانه امسال بیماری لکه سفید در میگوی تولیدی سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کل مزارع منطقه گواتر چابهار 6 مزرعه 200 هکتاری و 108 مزرعه 20 هکتاری است گفت: پرورش میگو اقدامی مناسب در راستای حفظ گونه های ارزشمند غذایی است و ذخیره سازی آن در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام می شود.
به گزارش ایرنا بندر زیبای چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به حمل گوشت از این استان به سایر نقاط کشور گفت: در 6 ماه نخست امسال 969 هزار و 400 کیلوگرم گوشت منجمد، چهار میلیون و 14 هزار و 913 کیلوگرم گوشت وکیوم شده(بدون هوا) گاوی، 51 هزار کیلوگرم گوشت منجمد شتر و 12 هزار و 485 کیلوگرم لاشه گوسفند و بز به سایر نقاط کشور حمل شده است.
حسینی افزود: همچنین در این مدت 93 راس گاو زنده و سه هزار و 801 نفر شتر زنده از سیستان و بلوچستان به سایر نقاط کشور حمل شده است.
وی با اشاره به واردات دام از بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: در این مدت 828 راس گوسفند و بز، 2 هزار و 402 نفر شتر، 35 هزار و 68 راس گاو و گوساله از بازارچه مرزی کوهک سراوان وارد این استان شده است.

**طرح واکسیناسیون دام در سیستان و بلوچستان به طور رایگان در حال انجام است
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مایه کوبی دام در این استان به صورت رایگان انجام می شود گفت: مایه کوبی دام در 6 ماه نخست امسال بر روی 2 میلیون و291 هزار و 518 راس دام استان انجام شده است.
حسینی افزود: همچنین در این مدت 271 هزار و 725 متر مربع از مکان های نگهداری دام در سیستان و بلوچستان مورد سمپاشی قرار گرفت.
وی انجام سمپاشی 183 هزار و 522 راس دام، انجام واکسیناسیون برسلوز بر روی 176 هزار و 42 راس گوسفند و بز و 16 هزار و 607 راس گاو و گوساله را از دیگر اقدامات این نهاد در این مدت ذکر کرد.
وی با اشاره به اهمیت بیماری هاری گفت: امسال با توجه به شیوع فراوان بیماری هاری در سیستان و بلوچستان علاوه بر واکسیناسیون سگ های صاحب دار مجوز واکسیناسیون دام های بومی نیز از سازمان دامپزشکی کشور اخذ شد به طوری که افزون بر 9 هزار دام علیه این بیماری ایمن شدند.
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: با اقدامات انجام گرفته این نهاد از 65 کانون تب برفکی سالهای گذشته در این استان سال 95 به پنج کانون کاهش یافت.
حسینی با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو گفت: در 6 ماه نخست امسال 43 نفر در سیستان و بلوچستان به این بیماری مبتلا شدند که منجر به فوت یک نفر شد.
وی افزود: فوت این شخص به این دلیل بود که این فرد دارای بیماری گوارشی بوده و دارو جذب بدن وی نمی شده و این موضوع را به پزشک اطلاع نداده بودند.
وی بیان کرد: دامداران، چوبداران، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه، پزشکان، پرستاران، بهیاران و کارکنان بیمارستان و کارکنان رستوران ها و کبابی ها گروههای در معرض خطر این بیماری هستند که باید نکات بهداشتی را جدی گیرند.
وی تاکید کرد: مبارزه با انگل های خارجی بدن دام به ویژه در فصل فعالیت کنه ها در دامپروری ها و دامداری های سنتی که زیستگاه اصلی کنه محسوب می شوند، جمع آوری کود و فضولات دامی و خارج کردن از دامداری، سمپاشی جایگاه دام و بدن دامها به ویژه در فصول رشد کنه ها، جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی و خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام از مهمترین راههای کنترل و پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو است.
وی افزود: همچنین خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام و اجتناب از خوردن گوشت، جگر خام و نیم پخته، پرهیز از کشتار دام در محل های غیر مجاز و تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، رعایت روشهای حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوانات نظیر پوشیدن لباس بلند، دستکش، چکمه، ماسک و عینک از دیگر راههای پیشگیری و کنترل این بیماری محسوب می شود.
وی گفت: شهروندان باید گوشت دام را قبل از تکه تکه کردن به مدت 12تا 24 ساعت در قسمت پایین یخچال (دمای چهار درجه) قرار دهند تا سرما باعث نابودی ویروس احتمالی تب کنگو شود که برای جگر این زمان 48 تا 72 ساعت است و سپس آن را خرد کنند.
وی تصریح کرد: سامانه اطلاع رسانی 1512 اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان آماده دریافت نظرات، پیشنهادات، انتقادات و شکایات احتمالی هموطنان است تا با یاری همدیگر در مسیر بهداشت، سلامت و امنیت مواد غذایی گامهای بلندتری برداشته شود.
وی بر اهمیت رسانه در کمک به بهبود فرهنگ مصرف فرآورده های خام بهداشتی تاکید کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار