رئیس اتاق بازرگانی اردبیل عنوان کرد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: 80 درصد محصولات صادراتی استان اردبیل را سیب‌زمینی تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲ 15 February 2015

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین پیرموذن در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی اردبیل برگزار شد، گفت: تلاش شده زمینه صادرات سیب‌زمینی افزایش یابد که در یک مقطع این افزایش امکان‌پذیر شد.

وی ادامه داد: در کشور تیمی تشکیل شده که برای سیب‌زمینی قیمت ثابت ایجاد کند و قیمت تضمینی سیب‌زمینی باید بین دولت و بخش خصوصی تصمیم‌گیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل همچنین به ظرفیت صادرات سیب‌زمینی به کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود: 80 درصد محصولات صادرات استان اردبیل را سیب‌زمینی تشکیل می‌دهد.

در این جلسه یکی از صادرکنندگان سیب‌زمینی در اردبیل تصریح کرد: بیشترین درصد صادرات استان را سیب‌زمینی تشکیل می‌دهد.

لطفی گفت: امسال جمهوری آذربایجان به صادرات استان ضربه بزرگی زده است به طوری که آن‌ها چهار ماه پیش جلوی صادرات ما را گرفتند.

وی به تغییر قیمت‌های پیشنهادی از سوی کشور وارد‌کننده اشاره کرد و افزود: آذربایجان در این مدت هر چند روز یکبار قیمت پایین‌تری را برای واردات سیب‌زمینی پیشنهاد می‌کند به طوری که از 400 دلار به 350 دلار مدتی بعد قیمت 300 دلار را درخواست می‌کند و هر چند وقت یک بار جلوی صادرات گرفته می‌شود.

این صادرکننده عنوان کرد: حدود 10 روز است جلوی صادرات سیب‌زمینی به آذربایجان گرفته شده است.

وی یادآور شد: قیمت پیشنهادی طرف مقابل در برابر هزینه کاشت، دستمزد کارگر و ... مناسب نیست.

یکی از بازرگانان فعال در این حوزه نیز گفت: اگر مشکل صادرات با آذربایجان حل نشود هم کشاورزان و هم دولت ضرر می‌کنند.

وی به بازار روسیه اشاره کرد و گفت: در این رابطه پیگیری‌هایی انجام شده اما افزایش قیمت دلار در این رابطه مشکل‌ساز شده است.

یکی دیگر از صادرکنندگان سیب‌زمینی نیز بازار صادرات را یک بازار رقابتی عنوان کرد و افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم که اروپا سیب‌زمینی نفروشد بلکه باید ما نیز در این رقابت شرکت کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار