در پی تصویب مصوبه ای در شورای شهر مشهد
مکان‌ها، آثار و خانه‌های تاریخی سند هویتی هر شهر و نشان‌دهنده قدمت آن است؛ بر این اساس این آثار و مکان های تاریخی هویت مردم یک منطقه را شکل می دهند؛ مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این خصوص شورای شهر مشهد مصوبه ای در این خصوص تصویب کرد که شاید کمک چندانی به حفظ آثار تاریخی و تامین بودجه نکند.
کد خبر: ۴۸۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲ 04 September 2017




















به گزارش تابناک رضوی؛  مکان‌ها، آثار و خانه‌های تاریخی سند هویتی هر شهر و نشان‌دهنده قدمت آن است؛ بر این اساس این آثار و مکان های تاریخی هویت مردم یک منطقه را شکل می دهند؛ مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست. 

بناهای تاریخی زیادی تا کنون به بهانه نوسازی تخریب شده است و به جای آن ساختمان های بلندمرتبه ای قد کشیده که جز سود سرمایه داری، نفعی عاید شهروندان در کلان شهرها نمی کند ولی هنوز هم می‌توان آثاری از این خانه‌های تاریخی را در مشهد دید.

داستان غم انگیز نبود بودجه
نداشتن بودجه کافی و عدم توجه کافی به ساختمان های تاریخی از مشکلاتی است که در مشهد به وفور دیده می شود و متاسفانه ساختمان های میراثی در مشهد تا کنون مورد حمایت جدی قرار نگرفته و سازمان میراث فرهنگی برای بازسازی و ترمیم این بناها اهتمام جدی نورزیده است؛ از سویی برخی این بناها به بهانه بافت فرسوده توسط شهرداری تخریب شده است و یا آنکه برخی از این مکان ها، شخصی بوده و فرد توان نگهداری از آن را نداشته؛ اما همچنان سازمان های مردم نهاد توجه جدی به این آثار هویتی نشان می دهند و گاهی به حمایت از این ساختمان ها، برای ثبت ملی آن ها تلاش زیادی می کنند. در کنار این مشکلات امروز در جلسه علنی شورای شهر مشهدبا طرح این موضوع، بخشی از این بودجه پیش بینی شد.

مصوبه ای برای حمایت از آثار تاریخی
امروز در جلسه علنی شورای شهر مشهدبا طرح موضوع آثار تاریخی و میراثی سعی شد تا بخشی از این بودجه پیش بینی شود.

در این راستا طبق نظریه کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات در اجرای بند 26 قانون تشکیلات و انتخاب شهرداران و اصلاحات بعد از ان به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود به منظور تامین بخشی از هزینه‌های نگهداری خانه‌های تاریخی و تامین بودجه جاری ساختمان های تحت تملک شهرداری از بازدید کنندگان ایرانی تا سقف 30 هزار ریال و از بازدید کنندگان خارجی تا سقف 150 هزار ریال هزینه دریافت کند.

مصوبه ای برای تلنگر به شهرداری
حال این سوال پیش می آید که آیا این میزان بودجه آنقدر قابل توجه است که به حفظ این آثار کمک قابل توجهی کند و یا این گونه مصوبات سبب اهتمام جدی برای رفع مشکل میراث فرهنگی در شهر مشهد که بخش عظیمی از ساختمان های تاریخی را در خود جای داده خواهد شد؟ به نظر می رسد اعضای شورای شهر مشهد باید توجه جدی به لزوم حفظ حریم نیز نشان دهند و شهرداری را از این پس از ساخت و ساز در حریم منع کنند از این رو به داستان پر غصه تخریب آثار فرهنگی به بهانه بافت فرسوده خاتمه دهند همچنین با در نظر گرفتن ردیف بودجه به حمایت از این گونه فضاهای هویتی بپردازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار