در اکثر کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، مدیران شهری به خصوص در کلان شهرها، به ضرورت توسعه فضاهای سبز و نقش این فضاها در بهبود هوا و مبارزه با آلودگی های زیست محیطی آگاه شده اند و تمام تمرکز و توان خود را برای توسعه فضاهای سبز به شکل های مختلف و در قالب برنامه های خلاقانه به کار گرفته اند.
کد خبر: ۴۸۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸ 02 September 2017
به گزارش تابناک : در شرایطی که تهران به عنوان یک ابرشهر شرایط مساعدی به را به لحاظ زیست محیطی تجربه نمی کند، توسعه فضاهای سبز شهری باید به عنوان یک راهکار عاجل برای کنترل این معضل در دستور کار مدیران شهرداری قرار گیرد. در اکثر کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، مدیران شهری به خصوص در کلان شهرها، به ضرورت توسعه فضاهای سبز و نقش این فضاها در بهبود هوا و مبارزه با آلودگی های زیست محیطی آگاه شده اند و تمام تمرکز و توان خود را برای توسعه فضاهای سبز به شکل های مختلف و در قالب برنامه های خلاقانه به کار گرفته اند. یکی از این روشهای خلاقانه این است که با توجه به كمبود فضاي مناسب براي تعبيه فضاي سبز در محيط‌هاي شهري، محيط‌هاي جديدي از جمله بام و دشوار سبز جهت كاشت پوشش گياهي وايجاد نواحي سبز در شهرها پيشنهاد شده كه در كشورهاي متعددي مورد آزمايش و استفاده قرار گرفته‌ است.

الگوی سبز سوئیسی ها
درسال های اخیر، کشور سوئیس برای توسعه فضاهای شهری خود بسته های تشویقی خاصی درنظر گرفته تا شهروندان مشتاق شوند تا نسبت به کاشت گیاهان درمنزل خود اقدام کنند. به عنوان مثال، برای کسانی که در سقف منزل خود را عایق و اقدام به کاشت گیاهان کنند، به خاطر داشتن بام سبز تخفیف های مالیاتی شامل حال آنها می شود. این سیاست تشویقی در سوئیس عملا باعث شده تا شهروندان تمایل زیادی به داشتن بام سبز یا بام گیاهی داشته باشند و در حال حاضر در برخی شهرها پشت بام بسیاری از منازل سبز است. در رابطه با کلان شهرها که از یک سو با آلودگی های زیست محیطی چون آلودگی هوا، آلودگی های ناشی از فاضلاب شهری، آلودگی صوتی و آلودگی آبهای سطحی مواجه است و از سوی دیگر به دلیل وجود جزایر گرمایی و افزایش دما در مراکز شهری به دلیل رشد غیر استاندارد شهری، ضروری به نظر می رسد  تا استفاده از بام و دیوار سبز، به عنوان راهکاری موثر در مقررات ملی ساختمان ، مورد مطالعه و اجرا قرار گیرد.علاوه بر بام سبز بسیاری از کشورها سرمایه گذاری گسترده ای در خصوص تکنولوژی دیوارهای سبز دارند. در ژاپن نیز توجه ویژه ای به کاشت گیاهان در معابرشهری، بزرگراه ها ، پل هاو ...  دیده می شود. 

باغچه هایی که کوچکتر شدند 
متاسفانه در چند دهه اخیر در ساخت و سازهای کشور دیگر ساخت حیاط های زیبا و باغچه های  بزرگ به دلیل معیارهای سودگرایانه و عدم درک تاثیر شگرفت فضای سبز برای زندگی شهروندان در کلان شهرها از جمله پایتخت مورد غفلت قرار گرفته است.  هر چند که درابتدای سال جاری مجلس با تصویب ماده ای از لایحه هوای پاک مقرر کردند شهرداری ها را مکلف به تولید و تأمین نهال مورد نیاز (گونه های با نیاز آب کم، مقاوم و بومی) با ادارات منابع طبیعی و عملیات کاشت، نگهداری و بهره وری با شهرداری ها کرده ، اما به نظر می رسد باید در خصوص افزایش فضای سبز با محوریت بام و دیوارهای سبز به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد تا از این طریق به بهبود هوا و چهره پایتخت کمک شود. 






منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار