نظرات 2 نماینده اردبیل درباره گزینه پیشنهادی وزارت کشاورزی
دو تن از نمانیدگان اردبیل در مجلس شورای اسلامی با ارائه دیدگاههای متفاوت، دلایل حمایت و مخالفت خود را با گزینه پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی اعلام کردند.
کد خبر: ۴۷۹۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹ 17 August 2017

به گزارش تابناک اردبیل، صدیف بدری در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با محمود حجتی گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنده ضمن تشکر از زحمات حجتی انتقاداتی به عملکرد وی در خصوص مدیریت بازار سلامت مواد غذایی، صیانت از کشاورزان و دامداران و رعایت عدالت و توسعه متوازن دارم.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی مدیریت بازار محصولات کشاورزی است، افزود: متأسفانه در تولید و بازار محصولات کشاورزی آشفتگی خاصی حاکم است و در طول ۴ سال گذشته هیچ اقدام مناسبی و در برنامه ارائه شده هم چیزی نیامده است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به جز محصول کشاورزی گندم برای خرید تضمینی دیگر محصولات کشاورزی اقدام مناسبی نکرده است به طور مثال برای تولید سیب زمینی که سالانه حدود ۵٫۲ میلیون تن بوده نه برای بازار داخلی و نه برای بازار خارجی آن برنامه‌ای وجود ندارد.

بدری خطاب به حجتی تصریح کرد: آیا خبر دارید در همین مدت مسئولیت شما در سال ۹۴ قیمت فروش سیب زمینی تولید شده در استان اردبیل کیلویی حتی ۵۰ تومان هم نبود و چه خسارت جبران ناپذیری کشاورزان زحمتکش اردبیل متحمل شدند.

وی ادامه داد: برای تولید و بازار #پنبه در دشت مغان استان اردبیل که زمانی سالانه حدود ۱۵ هزار تن بوده هیچ کاری نکرده‌اید، آیا می‌دانید مواد اولیه پنبه کارخانه بزرگ سبلان پارچه اردبیل از چه کشور آسیای میانه وارد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آیا خبر دارید سال گذشته و امسال هندوانه تولیدی در مزارع دشت مغان در دست کشاورزان عزیز مانده و بیرون ریخته شده است.

بدری با بیان اینکه برای میزان کیفیت بازار عرضه داخلی و خارجی محصول کشاورزی به ویژه برای کشورهای همسایه هیچ برنامه مناسبی این وزارتخانه نداشته و ندارد، گفت: با وجود تولیدات مناسب داخلی متأسفانه به دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی‌های وزارتخانه و گاهی به دلیل ایجاد رانت برای افراد خاص نسبت به واردات محصولات کشاورزی و دامداری به ویژه در ایام برداشت تولیدات کشاورزی مجوز واردات از کشورهای خارجی داده می شود که نمونه آن در آستانه نوروز سال ۹۶ بود و تعرفه ۸ قلم محصول کشاورزی و دامداری برای واردات به کشور کاهش داده شد که از جمله انها می‌توان به پرتقال، نارنگی و گوشت قرمز اشاره کرد.

وی ادامه داد: برای نگهداری محصولات کشاورزی جهت تنظیم بازار اقدام مناسبی برای ایجاد انبارهای مدرن توسط بخش خصوصی صورت نگرفته است که از جمله آن می‌توان به انبار سیب‌زمینی تولیدی در اردبیل اشاره کرد که از این طریق خسارات فراوانی به کشاورزان کشور وارد شد.

بدری با بیان اینکه واردات محصولات خطرناک تراریخته بدون ضابطه در حال انجام است که سلامت و امنیت غذایی کشور را نشانه رفته است، افزود: مصرف بی‌رویه کود و سموم شیمیایی باعث به خطر افتادن سلامت غذایی مردم و همچنین باعث عدم خرید توسط کشورهای هدف صادراتی به دلیل کیفیت پایین آنها شده است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: آیا خبر دارید که استان اردبیل یکی از قطب‌های اصلی ابتلا به #سرطان روده و معده بوده و علت اصلی آن مواد غذایی است، شما چه اقدام موثری در مورد نقش کودهای شیمیایی مصرفی در اراضی کشاورزی و سموم در مزارع و مراتع انجام داده‌اید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول مستقیم حراست از منافع کشاورزان، دامداران و عشایر کشور هستید، گفت: شما در طول۴ سال گذشته اقدام موثر و جدی در این مورد انجام نداده‌اید.

وی با بیان اینکه آیا می‌دانید که کشاورزان و دامداران به اندازه کارمند ساده که شاید سرمایه خاصی هم نداشته باشد ارج و قرب ندارد، گفت: حداقل بانک کشاورزی که تحت امر وزیر جهاد کشاورزی بوده باید ملزم به قبول اسناد ملکی کشاورزان باشد که متأسفانه هیچ برنامه‌ای هم در این رابطه ارائه نشده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در توزیع اعتبارات و فرصت ها متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی در ۴ سال گذشته به ویژه برای استان‌های محرومی مانند اردبیل خوب عمل نکرده است.

دلایل حمایت رضا کریمی از حجتی 

رضا کریمی اظهار کرد: جلسات منظمی در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و این کمیسیون مطالبات و مشکلات کشاورزان را به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده تا برنامه‌ریزی اساسی در این زمینه توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.

وی با بیان اینکه در حوزه تولیدات کشاورزی در سال‌های اخیر شاهد افزایش بودیم، افزود: من موافق حضور حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم هستم چرا که وی به مشکلات، ‌مطالبات و ظرفیت‌های بخش کشاورزی اشرافیت دارد و می‌تواند در این چهار سال تاثیرات مثبتی داشته باشد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های مدیریت جهاد کشاورزی در کشور نیروهای مسن و بازنشسته این سازمان است،‌ گفت: وزیر جهاد کشاورزی به حضور نیروهای جوان و تخصصی در دولت دوازدهم اعتقاد ویژه‌ای دارد و در این زمینه برنامه‌ریزی منسجم را مبنای کار قرار داده است.

کریمی با اشاره به پرداخت نشدن مطالبات گندمکاران گفت: این امر مربوط به سازمان برنامه و بودجه است که انتظار می‌رود در سریع‌ترین زمان ممکن مطالبات کشاورزان را پرداخت کند.

وی اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی برای رشد و توسعه کشاورزی برنامه خوبی ارائه کرده است و انتظار می‌رود در این ۴ سال شاهد دستاوردهای زیادی در حوزه کشاورزی باشیم که استان اردبیل نیز نیازمند مدیریت مناسب در بخش کشاورزی بوده تا شاهد برطرف شدن دغدغه و مشکلات کشاورزان منطقه باشیم و حوزه کشاورزی اردبیل را در مسیر توسعه قرار دهیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
آقای محمودححتی وزیرتوانمند وباتجربه در بخش کشاورزی بوده و هر دوره در جهادکشاورزی حضور داشته تولید محصولات کشاورزی افزایش و بخش کشاورزی توسعه یافته و آقای کریمی به حق گفتند کشاورزی استان نیازمندمدیریت مناسب بوده و انشاالله با حضور آقای حجتی درراس وزارت جهاد کشاورزی شاهد تغییر در مدیریت کشاورزی استان باشیم در غیراینصورت مشکلات و دغدغه های کشاورزان بوقت خود باقی خواهدماند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار