روستای « ده‌چاه» شهرستان نی‌ریز یک سال چشم انتظار بهره‌برداری چاه جدید آب است.
کد خبر: ۴۶۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 30 July 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم :مدت‌هاست زنگ خطر بحران آب در استان به صدا درآمده است. اکنون کمتر روستا یا شهری را در این استان می‌توان پیدا کرد که به نوعی با مشکلات مرتبط با بحران آب دست به گریبان نباشد. در این میان وضعیت برخی از شهرستان‌ها و روستاها بحرانی‌تر از بقیه است.
در روستای ده‌چاه شهرستان نی‌ریز در یک سال گذشته برای تامین آب ساعتی 50 هزار تومان هزینه شده است.
این مشکلات سبب شده که مسئولان روستا در نامه‌ای خطاب به وزیر نیرو خواستار حل مشکل آب این روستا و دیگر روستاهای این شهرستان شوند. براساس آنچه در این نامه آمده است با توجه به جمعیت زیاد روستاهای ده‌چاه در بخش پشتکوه، ریزاب در بخش قطرویه، قاسم‌آباد، بنی‌ویکه، نصیرآباد و بخش مرکزی باید نسبت به رفع مشکلات آب آشامیدنی این مناطق اقدام شود.
بخشدار پشتکوه شهرستان نی‌ریز درباره وضعیت روستای ده‌چاه می‌گوید: دستگاه پمپ چاه قدیم این روستا در یک سال گذشته دچار مشکل و سبب شده بود که آب چاه گِل‌آلود شود.
به گفته «محسن طبری» یک ماه مردم روستا با تانکر آبرسانی شدند تا دستگاه پمپ درست شود اما پس از 40 روز آبی در چاه وجود نداشت و چاه به طور کامل خشک شد، از آن زمان تاکنون این روستای 2 هزار نفری با مشکل آب روبه‌رو است.

خرید آب ساعتی
طبری از اجاره یک چاه کشاورزی در یک کیلومتری روستا سخن می‌گوید که در روز 6 تا 7 ساعت آب مردم این روستا را تامین می‌کند و هزینه هر ساعت آن 50 هزار تومان است. به عبارتی براساس صحبت‌‌های بخشدار پشتکوه روزانه 350 هزار تومان برای تامین آب مردم این روستا هزینه می‌شود که این رقم در یک سال معادل بیش از 127 میلیون تومان می‌شود.
آنگونه که طبری می‌گوید؛ از همان زمان چاه جدیدی برای تامین آب مردم روستا حفر شده اما پس از یک سال هنوز در مدار قرار نگرفته در صورتی که هزینه تامین آب مردم از چاه اجاره‌ای بیش از 100 میلیون شده است.
براساس صحبت‌های بخشدار به دلیل کمبود اعتبارات، هزینه اجاره چاه به طور کامل به فردی که چاه از آن اجاره شده نیز پرداخت نشده است.

علت خشک شدن چاه
رئیس اداره آبفای روستایی نی‌ریز علت خشک شدن چاه روستای ده‌چاه را برداشت بی‌رویه آب در مناطق پایین دست چاه عنوان می‌کند و می‌‌گوید: در حالی که تمامی روستاهای نی‌ریز جیره‌بندی آب می‌شوند، این چاه از نظر کمی و کیفی آبی مطلوب داشت.
به گفته «علیرضا برازنده» برخی از روستاهای این شهرستان جیره‌بندی 15 روزه دارند اما این روستا از نظر آب مشکلی نداشت تا اینکه چاه خشک شد و عملیات احیا نیز نتوانست چاه را به مدار آب‌دهی بازگرداند.

بهره‌‌برداری از چاه جدید
برازنده درباره حفر چاه جدید می‌گوید: در حال حاضر تا 400 متر حفر شده و به آب هم رسیده است اما به لحاظ فنی تا زمانی که از آبدهی طولانی مدت چاه اطمینان حاصل نشود، نمی‌توان چاه را وارد مدار کرد.
به گفته رئیس آبفای روستایی نی‌ریز ابتدا پمپاژ اولیه روی چاه انجام می‌شود. اگر پس از آن آب دوباره در چاه جمع شد نشان می‌دهد که می‌توان از چاه برای تامین آب استفاده کرد. وی مدت زمان مشخص شدن این موضوع را حداکثر یک ماه عنوان می‌کند و می‌افزاید: با حفر این چاه آب روستاهای ده‌چاه، چاه علی، حیدرآباد و حسن آباد تامین می‌شود.
برازنده مشکل آب در روستاهای نی‌ریز را جدی می‌داند و می‌گوید: بارندگی 320 میلی‌متری که اواخر سال گذشته در شهرستان رخ داد تاثیری در آب آشامیدنی روستاها نداشته است و در حال حاضر 94 روستای این شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار