تابناک: سد کوچری 14 سال پشت سد کمبود اعتبارات و نیز مراحل اجرایی برای تکمیل قرار داشت و این مدت فرصت خوبی برای سازمان میراث فرهنگی و علاقه مندان به آثار باستانی بود تا با پیگیری بتوانند مانع از اجرای غیرکارشناسی این سد شوند اما متاسفانه مدیران مربوطه بعد از خرج شدن 770 میلیارد تومان اعتبار به فکر تامین امنیت بناهای تاریخی در محدوده این سد افتاده اند!.
کد خبر: ۴۵۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 04 July 2017
تابناک اصفهان: "سد کوچری اصلاً نباید از ابتدا ساخته می‌شد؛ با آبگیری سد کوچری،  سایت تاریخی آن زیر آب می رود؛ از طریق مراجع حقوقی پیگیر هستیم"! ، این حرف های فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در خصوص آسیب های احتمالی وارده بر سنگ نگاره های تاریخی اطراف این سد است که البته بیشتر حکم نوش داروی بعد از مرگ سهراب را دارد چراکه این سد ماه ها پیش به بهره برداری رسیده و اکنون در مدار مصرف قرار دارد.
 
به نظر می رسد با همه اصراری که اللهیاری برای نجات سنگ نگاره های تاریخی در این سایت دارد اما این اقدام خیلی دیر در حال اجرایی شدن است و سدی که با هزینه های میلیاردی و پشتیبانی دولت ساخته شده اکنون نمی تواند تضمین کننده حفظ آثار تاریخی اطراف باشد.
 
از طرف دیگر اقدام غیر قانونی برای ساخت سد کوچری که برای سازمان میراث فرهنگی کاملا محرز بوده است باید پیش از بهره برداری به مرحله پیگیری و شکایت می رسید نه حالا که با گذشت چندین ماه از بهره برداری از آن، منابع استفاده از آب این سد هم تعیین شده است.
 
 هرچند مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان معتقد است؛ پروژه ساخت سد کوچری در سال‌های قبل در حالی شروع شد که فرایند‌های قانونی طی نشده و ملاحظات میراثی مدنظر قرار نگرفته بود.
 
اللهیای می گوید: از طریق سازمان میراث‌فرهنگی و به دنبال آن پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و پژوهشکده باستان‌شناسی موضوع را پیگیری کردیم و قرار شد با همکاری سازمان آب منطقه‌ای تهران برای نجات‌بخشی سنگ‌نگاره‌ها تصمیماتی گرفته شود که این اتفاق رخ نداد.
 
سد کوچری 14 سال پشت سد کمبود اعتبارات و نیز مراحل اجرایی برای تکمیل قرار داشت و این مدت فرصت خوبی برای سازمان میراث فرهنگی و علاقه مندان به آثار باستانی بود تا با پیگیری بتوانند مانع از اجرای غیرکارشناسی این سد شوند اما متاسفانه مدیران مربوطه بعد از خرج شدن 770 میلیارد تومان اعتبار به فکر تامین امنیت بناهای تاریخی در محدوده این سد افتاده اند!.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار