تابناک : میزان مصرف بنزین طی بهار امسال در استان با ۴.۶۲ درصد افزایش به بیش از ۵۱۳ میلیون لیتر بنزین رسیده است که عموما متولیان امر علت افزایش بنزین را افزایش تعداد خودروها می دانند.
کد خبر: ۴۵۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴ 03 July 2017
تابناک اصفهان: افزایش تصاعدی مصرف بنزین در اصفهان اگر چه به دلیل افزایش تعداد خودروها است اما از سوی دیگر وجود خوردهای فرسوده و ساخت بی کیفیت خوردوها و همچنین بی کیفیت نوع سوخت و بنزین همه و همه در افزایش این سهم در کشور به نسبت سایر کشورها نقش داشته است و عدم افزایش جایگاه سی ان جی در سطح کشور است.
 
برابر آمار منتشره از سوی مرکز مطالعات انرژی آمریکا، متوسط سرانه مصرف بنزین، در سال ٢٠١٠ در ایران با جمعیتی بالغ بر ٧٥,١ میلیون نفر، حدود ٣٠٨ لیتر است. اما متوسط سرانه مصرف بنزین، در مجموع ٢٨ کشور عضو اتحادیه اروپا با جمعیتی حدود ٥٠٧ میلیون نفر، حدود ٢٤٧ لیتر است. یعنی سرانه مصرف بنزین هر فرد در ایران ٦١ لیتر بیشتر از سرانه مصرف بنزین هر فرد در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.
 
برخی گزارشها نشان می دهد که مصرف سوخت در ایران ٥ لیتر در روز به‌ازای هر خودرو است که در مقایسه با فرانسه با ١,٩ لیتر، آلمان و ژاپن با ٢.٥ لیتر و انگلستان با ٣.٥ لیتر بسیار بالاست.
 
همچنین نگاهی به تعداد وسایل نقلیه موتوری به ازای هر یکهزار نفر در ٢٨ کشور عضو اتحادیه اروپا و مقایسه آن با ایران در سال ٢٠١٠ نشان می دهد که اروپاییها چهار برابر ایرانیها از وسایل نقلیه موتوری استفاده می کنند.
 
در سال ٢٠١٠ متوسط تعداد وسایل نقلیه موتوری به ازای هر یکهزار نفر در اروپا ٥٢٠ دستگاه بوده ولی در ایران ١٢٨ دستگاه گزارش شده است.
این آمار نشان می دهد که اروپاییها با این که چهار برابر ایرانیها از وسایل نقلیه موتوری استفاده می کنند اما خودرو هایشان یک سوم ایرانیها محیط زیست را آلوده می کند و سرانه مصرفشان هم ٦١ لیتر کمتر است!
 
اما چرا این اختلاف فاحش در بهره وری انرژی و ایجاد آلاینده ها و مصرف سوخت در بین کشورهای اروپایی به عنوان واردکننده انرژی و ایران به عنوان یکی از اعضای قدرتمند صادر کننده نفت اوپک وجود دارد؟
 
طی سالیان گذشته با بحران سوخت و افزایش هزینه ها و همچنین آلودگیهای زیست محیطی، خودروسازان بین المللی با ارائه تکنولوژیهای جدید سعی در اقتصادی‌تر کردن خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست کردند و هر سال اعداد و ارقام مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها را به سمت بهبود ارتقا دادند.
 
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان با اشاره به اینکه  مصرف بنزین در سه ماه نخست سالجاری در استان به حدود 513 میلیون و 628 هزار لیتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.62 درصد افزایش نشان می دهد، افزود: در این مدت حدود 430 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در سطح استان توزیع شد که سهم 83.57 درصدی از کل بنزین توزیعی در استان را دارد.
 
افزایش تصاعدی بنزین بیشترین عوارضی که در پی دارد آلودگی محیط زیست است که لازم است هرچه سریع تری اقدام جدی در جهت کاهش سرانه بنزین شود.
 
وی با بیان اینکه مصرف نفت گاز نیز در مدت مذکور در استان 14.95 درصد افزایش یافته و به 640 میلیون و 482 هزار لیتر رسیده است، اظهار کرد: میزان توزیع نفت گاز یورو 4 نیز در این مدت 125 میلیون و 383 هزار لیتر بود که سهم 20 درصدی از کل نفت گاز توزیع شده را دارد.
 
حدود 250 جایگاه سوخت بنزین، نفت و گاز و 150 جایگاه سی ان جی در استان اصفهان فعال است.
 
از ابتدای امسال تاکنون، بطور میانگین به ازای هر روز 78 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.6 درصد رشد نشان می‌دهد.
 
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف بنزین در 9 روز اخیر منتهی به جمعه 9 تیر 1396 را به ازای هر روز 84 میلیون لیتر اعلام کرد.
 
بیشترین مقدار مصرف در این 9 روز مربوط به روز یکشنبه 4 تیر با رقم 96.4 میلیون لیتر می‌شود.
 
طبق این آمار، رکورد بیشترین میزان مصرف روزانه بنزین پس از تعطیلات نوروزی شکسته شد.
 
در کل کشور نیز متوسط رشد مصرف بنزین در سال 95 نسبت به سال 94 حدود پنج و نیم درصد افزایش یافته بود.
 
کارشناسان از جمله دلایل افزایش مصرف سوخت در کشور را افزایش تعداد خودروهای سواری، خودروهای تک سرنشین و تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی عنوان کرده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار