مدير كل زندان‎‎هاي استان خبر داد؛
مدیر کل زندان‏‏ها و اقدامات تأمینی استان یزد گفت: در سه ماهه نخست سال جاری جمعیت کیفری زندان‏‏های استان با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.
کد خبر: ۴۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴ 08 June 2015
به گزارش تابناک یزد،  "موسی احمدی" در نشست شورای قضايی استان یزد افزود: ورودهای زیاد ماه‌های ابتدایی سال جاری، زندان را با تراکم جمعیت کیفری مواجه ساخته است که این مسئله مشکلات زیادی را برای مجموعه زندان به بار آورده است.

وی با اشاره به کاهش 15 درصدی اعتبارات زندان در سنوات اخیر، تصریح کرد: کاهش اعتبارات اگر با میزان افزایش تورم در نظر گرفته شود، بودجه زیادی از زندان کسر شده كه این امر زمینه ساز بسیاری از مشکلات زندان در حال حاضر بوده است.

این مقام مسئول، خالی بودن 50 درصد چارت تشکیلاتی زندان را یک مشکل بزرگ ذکر و بيان كرد: این کمبود کادر اداری مشکلات امنیتی زیادی می‌تواند برای مجموعه زندان ایجاد كند.

مدیر کل زندان‌های استان گفت: مأموریت‌های واگذار شده به زندان‌های استان در قبال بودجه و ابزارهای در اختیار داده شده از تناسب مناسبی برخوردار نیست و در حال حاضر با بودجه کم و تجهیزات نامناسب، انتظارات زیادی از این مجموعه وجود دارد.

وی تسهیل بحث مرخصی زندان‌ها و بهره‌مندی مددجویان از آزادی‌های مشروط و غيره را خواستار شد و اظهار كرد: باید نسبت به کاهش جمعیت کیفری زندان به هر روش قانونی اقدام کرد.

زندان‏‏های استان نیازمند توسعه معقول

"محمدرضا حبيبي" نماینده عالی قوه قضائیه در استان نيز در اين نشست گفت: زندان‌های استان از بُعد فضای فیزیکی و تجهیزات بعضاً دچار کمبود است و باید بحث توسعه معقول زندان پیگیری جدی شود.

وي افزود: هدف از پیگیری بهبود وضعیت زندان، توسعه بی رویه زندان نیست اما نباید به دلیل برنامه عدم توسعه زندان‌، واقعیت‌های این بخش را نادیده گرفت.

وی به افزایش جمعیت در سنوات اخیر، افزایش جمعیت کیفری استان به لحاظ شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی و همچنین تنوع و تعدد جرائم جدید در فضای مجازی و فضای سایبر و افزایش ورود انواع مواد مخدر به کشور اشاره کرد و گفت: در گذشته کشور از جمعیت کمتری برخوردار بوده و جرائم نیز تنوع کمتری داشته است و امروز نمی‎‎توان به زندانی که مطابق شرایط و استاندارهای 20 یا 30 سال قبل ساخته شده است، بسنده کرد.

ريیس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی در طی سی و اندی پس از انقلاب همواره تأکید بر این بوده است که تا آنجا که ممکن است تلاش شود تا با برنامه‎‎های فرهنگی اقدامات پیشگیرانه از رشد آمار زندانیان کاسته شود که توفیقات خوبی هم حاصل شده است اما رشد جمعیت و آسیب‎‎ها و جرائم نو پدید معمولاً جمعیت کیفری را هم افزایش می‌دهد.

حبیبی توسعه و تجهیز علمی و هدفمند زندان ها را از اولویت های استان ذکر کرد و گفت : مسئولان و متولیان امر باید با نگاه ویژه و خاص مشکلات زندان را بررسی و نسبت به حل آنها اقدام عاجل را در دستور کار خود قرار دهند.

وی همچنین ساخت زندان در چند حوزه قضایی که بیش از 200 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارند را ضروری دانست و اظهار كرد: مراتب در سفر سال گذشته ريیس سازمان زندان‌ها به استان یزد مطرح و قول اقدام در سال جاری اخذ شود.

كمترين فرار و غيبت زندانيان در زندان‏‏های یزد

"جمال قضاوتی" دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم اظهار كرد: به لحاظ پایبندی بر تمامی اصول قانونی و رعایت کامل آیین‎‎نامه‏‏های اجرایی در خصوص زندانیان، استان یزد از کمترین میزان فرار زندانیان و غیبت آنان در بین  زندانیان در زندان‏‏های کشور برخوردار است.

وي گفت: نمی‌توان ادعا کرد كه وضعیت زندان‌های استان با توجه به تعداد جمعیت کیفری، وضعیت بودجه و اعتبار، فضای فیزیکی و امکانات، عالی است و بدون شک اداره خوب زندان با چنین وضعیتی فوق العاده سخت است كه جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد : البته جامعه هم نیازمند امنیت و آرامش است و یکی از راه‌های تحقق این مهم، تعقیب، رسیدگی و  مجازات مجرمین، خاطیان و هنجارشکنان است.

قضاوتي در بخش ديگري از سخنانش بر حساسیت مسئولان قضایی استان در اعطاي مرخصی به زندانیان و همچنین ارائه نیابت کامل به زندانیان غیر بومی بنا به درخواست خود به استان‌های بومی خود تأکید کرد و گفت: زندانیان انتقالی که با نیابت کامل منتقل می‏‏شوند به نحوی تنظیم شود كه مدیریت پرونده قضایی در اجرای مجازات از دست مرجع معطی نیابت خارج نشود تا اين مرجع بدون توجه به حساسیت‌های پرونده به گونه‌ای عمل کنند که تبعات سوء از جمله تکرار جرم محکومان را به دنبال داشته باشد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار