دانشمندان علم جنگل، جنگل های شمال ایران را کهن ترین جنگل های جهان می دانند که از نظر ذخایر ژنتیکی و تنوع گیاهی دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند و باید از آنها به عنوان میراث ارزشمند بشری، محافظت شود.اکنون این میراث تحت حمله حشره برگ خوار در معرض نابودی است بطوریکه این حشره می تواند برگ تمام درختان را خورده و به طور کلی جنگل ها را نابود کند.
کد خبر: ۴۳۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷ 06 June 2015
به گزارش تابناک، کارشناسان منابع طبیعی درباره  ارزش جنگل های شمال ایران باور دارند که جنگل های شمال ایران از نظر تنوع گونه های درختی و درختچه ای منحصر به فرد هستند و از نظر اقلیم نیز جزو جنگل های معتدل محسوب می شوند. درختان این جنگل ها، از نظر دیرینه شناسی اهمیت زیادی دارند و 50 گونه درخت و درختچه در آن یافت می شود.


از جمله عوامل کاهش سطح جنگل ها ی شمال می توان به بهره برداری های با جواز و بی جواز، تغییر کاربری برای کشاورزی و احداث صنایع، اجرای ناموفق  و غیرکارشناسی برخی طرح های جنگلداری، آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی و...اشاره کرد.


قبلاً عامل اصلی کاهش سطح این جنگل ها  تغییر کاربری به منظور انجام کشاورزی بود یا ساخت ویلا بود، بعد از آن منابع طبیعی ایران با دشمنی دیگری مواجه شد به نام کارخانه های صنعتی که بخش های بزرگی از جنگل های مازندران را قربانی خود نمود و جنگل های گلستان و گیلان را با تهدید جدی مواجه کرد.

 
 هم اکنون دشمن جدید و خطرناک جنگل های مازندران کرم های برگ خوار هستند که در تمامی نقاط جنگل مازندران وجود دارند و متأسفانه در ارتفاعات سرشاخه اصلی رودخانه سیاهرود که دقیقاً بالا دست روستای پرچینک ( از بخش کوهساران شهرستان قائشمهر ) است این کرم توانسته رشد و شیوع پیدا کند و چندین هکتار جنگل را خالی از برگ و نابود کند.این آفت خطرناک به تدریج در تمامی جنگل های حاشیه روستاهای سیف کتی، ریکنده، سید ابوصالح، چپی، گل افشان و ... پراکنده شده است.


آنچه مشخص است باید برای جلوگیری و نابودی این آفت هر چه سریعتر فکری کرد. این منطقه در حقیقت آغاز وسیع ترین جنگل نوار شمالی کشور است که از روستاهای  مذکور شروع شده و از طرف دیگر به روستای پهنه کلا و تا جنگل های ساری و از سوی دیگر تا سوادکوه و منطقه دودانگه و جنگل های چهاردانگه ساری متصل می شود.


شدت حمله این حشره به قدری زیاد است  که می تواند برگ تمام درختان را خورده و به طور کلی جنگل ها را نابود کند. طغیان این آفت خطرناک قطعاً نابودی جنگل مازندران را در برخواهد داشت.


براین اساس لزوم توجه به جنگل های این منطقه و نواری شمالی کشور بیش از پیش احساس می شود و از همه مسئولان محترم اجرایی کشور و دوستداران محیط زیست صمیمانه تقاضا می شود با توجه به اهمیت موضوع که هم اکنون در زمان ما این فاجعه در حال اتفاق است، برنامه مدون و قابل اجرا را تهیه و اجرا کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار