زنگ خطر به صدا درآمد؛
تعداد کارتن خواب هاي تهران افزايش مي يابد و آمار زنان باردار نيز در اين ميان بيش از پيش است.
کد خبر: ۴۱۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸ 31 May 2015
به گزارش تابناک یزد،اگر شب ها در تهران با نگاهي خاص گذاري داشته باشي به خوبي درخواهي يافت که نگراني وجود کارتن خواب ها در شهر بايد جدي گرفته شود .گفته مي شود فقط در شهر تهران هر شب 15 هزار کارتن خواب داريم.
 اما آيا در اين شهر که 8 الي 10 ميليون نفر مردم دلسوز دارد، نمي توانيم اين تعداد کارتن خواب را سامان دهيم؟ اين جمله اي بود که شهردار تهران چندي قبل گفته بود و حالا رئيس کميته اجتماعي شوراي شهر تهران با بيان اينکه تعداد کارتن خواب هاي تهران افزايش مي يابد گفته که آمار زنان باردار و کودکان در ميان کارتن خواب هاي تهران افزايش يافته است و حل اين معضل لزوم همکاري سازمان هاي مرتبط با مديريت شهري را مي طلبد.
اما رئيس کميته اجتماعي شوراي شهر تهران با اشاره به تاسيس موسسات مردم نهاد و خيريه معتقد است:متاسفانه شاهد آن هستيم که دست اندرکاران اين نهادها هنوز چالش هاي واقعي شهر را نمي شناسند.فاطمه دانشور با اشاره به فعاليت هاي سازمان هاي مردم نهاد و خيريه ها در بخش هاي خاص، اظهار کرد:شاهد آن هستيم که در برخي حوزه ها از کمک اشباع شده و به شدت مورد توجه است و برخي ديگراز حوزه هاي نيازمند، کاملا مورد غفلت قرار گرفته است.
هر شب 15 هزار کارتن خواب در تهران
از طرفي قاليباف شهردار تهران مدتي قبل اعلام کرد:هر شب 15 هزار کارتن خواب داريم اما آيا در اين شهر که هشت الي 10 ميليون نفر مردم دلسوز دارد، نمي توانيم اين تعداد کارتن خواب را سامان دهيم؟ در فرصت هايي که نيمه هاي شب و در بيابان ها، کوره پزخانه ها و کنار اتوبان ها با کارتن خواب ها صحبت کرده ام، به جرات دريافته ام که آن ها انسان هاي صدوق و فهيمي هستند و با کوچک ترين کمک ما مي توانند به زندگي خود برگردند.بخشي از اين نارسايي ها مربوط به ضعف مديريت ما بوده است و تنها خود آن ها مقصر نيستند، بلکه جامعه و مديران جامعه هم مقصر هستند.

حضور زنان باردار  در شرايط حاد در ميان کارتن خواب ها
اما دانشور از پديده رشد کارتن خوابي در شهر تهران از ابتداي امسال خبر داده و مي گويد:در حالي که دو سال قبل گفته شد تعداد کارتن خواب ها 12 هزار نفر هستند، در سال 93، مديران شهر تهران از افزايش کارتن خواب ها به 15 هزار نفر خبر دادند و آخرين آمارهاي سازمان رفاه شهرداري تهران در 20 فرودين حکايت از آن دارد.
به گفته رئيس کميته اجتماعي شوراي شهر، درحالي با رشد اين آسيب اجتماعي شهر تهران مواجه هستيم که حضور زنان باردار و کودکان در شرايط حاد در ميان کارتن خواب ها در حال شيوع است و حاشيه تهران به مأمني براي کودکان کارتن خواب تبديل شده است.

رئيس کميته اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران پيش از اين نيز با بيان اينکه شهرداري نسبت به ساير نهادها درخصوص ساماندهي کارتن خواب ها گام هاي بهتري برداشته است، گفته بود :مديريت شهري به تنهايي نمي تواند اين معضل را رفع کند.
ضرورت همراهي و همکاري ديگر نهادهاي مسوول
همچنين امرودي معاون فرهنگي، اجتماعي شهرداري تهران با تاکيد بر اينکه انجام فعاليت هاي فرهنگي و آموزشي با هدف فرهنگ سازي و ارتقاي سطح آگاهي هاي عمومي شهروندان محور برنامه هاي شهرداري براي کاهش آسيب هاي اجتماعي مناطق مختلف شهري است، مي گويد:دراين زمينه همراهي و همکاري ديگر نهادهاي مسوول و استفاده از توان و ظرفيت دستگاه قضايي، انتظامي و سازمان هاي امدادي و خدماتي بسيار مهم و ضروري است و کارتن خواب ها و کودکان کار به عنوان آسيب هاي اجتماعي مهم، شهر تهران محسوب مي شوند.
نظر قاليباف درباره احداث سامان‌سراها
از طرفي شهردار تهران چندي قبل ضمن انتقاد از احداث سامان‌سراها در قالب اردوگاه‌هاي ماده (16)به منظور جمع‌آوري کارتن‌خوابها، برخوردهاي قهرآميز و سطحي با آنها را رد کرده و دليل اين امر را وجود افراد تحصيل کرده بين کارتن‌خوابها عنوان کرد که مي‌توان زمينه‌اي فراهم کرد تا خودشان خود را اداره کنند.وي در پاسخ به سوالي مبني بر ساخت پنج سامان‌سراي جديد ويژه کارتن‌خواب‌هاي شهر تهران گفت:من سابقه انجام اين کار را با روش موجود دارم اما اين روش را که ساخت اردوگاهي براي کارتن‌خواب‌ها است به هيچ عنوان قبول ندارم در حقيقت اينکه اردوگاهي درست کنيم و کارتن‌خواب‌ها از سطح شهر جمع‌آوري و تحت عنوان ماده 16 در مکاني جمع‌آوري شوند روش مناسبي نيست اما با توجه به درخواست وزارت کشور براي کمک در اين حوزه تاکنون دو سامان‌سرا به صورت قطعي آماده‌سازي شده‌اند.شهردار تهران معتقد است؛ اساسا اين روش، روش درستي نيست چرا که در ميان کارتن‌خواب‌ها افراد تحصيل‌کرده وجود دارند که تنها با يک کمک اندک مي‌توان زمينه‌اي را فراهم کرد تا خودشان خود را اداره کنند.نبايد در خصوص اين افراد برخوردهاي قهرآميز و سطحي انجام شود.
لزوم شناخت درست و صحيح چالش هاي اجتماعي
اما فاطمه دانشور معتقد است که در شهر تهران مشکلات بر زمين مانده زيادي در حوزه آسيب هاي اجتماعي داريم و امروز شناخت درست و صحيح چالش هاي اجتماعي شهر تهران از اهميت بسياري برخوردار است و لازم است در اين رابطه منابعي را توليد و تاليف کنيم  تا خيرين و کارآفرينان اجتماعي بيش از گذشته با اين رويکرد يعني توجه به نيازهاي اساسي آشنا شوند.دانشور به کارآفريني اجتماعي به عنوان يکي از بهترين روش هاي حمايت و همراهي از آسيب ديدگان اجتماعي اشاره کرد و گفت:نکته مهمي که بايد در تاسيس سازمان هاي مردم نهاد به آن توجه کرد آن است که  اين نهادها بايد در سطحي باشند که کمترين نياز به حمايت مالي را داشته باشند.رئيس کميته اجتماعي شوراي شهر تهران، تاکيد کرد:کارآفريني اجتماعي بايد براي بقاي خودش برنامه داشته باشد.اين به معناي آن است که بايد خيريه ها و مراکز حمايتي درآمد داشته باشند و مهمتر آنکه سود کنند تا امکان ادامه حيات آنها وجود داشته باشد.
دانشور با پرداختن به لزوم همکاري سازمان هاي مرتبط در حوزه آسيب هاي اجتماعي اظهار کرد:سازمان هاي متولي در اين حوزه بايد بيشتر به وظايفي که دارند توجه داشته باشند تا اقداماتي که مديريت شهري در اين خصوص صورت مي دهد، به نتيجه مطلوب برسد.
به هر حال زنگ خطر حضور زنان باردار در شرايط حاد در ميان کارتن خواب ها به صدا درآمده و تا اين موضوع به بحران تبديل نشده ضرورت دارد مسئولان همه دستگاههاي ذيربط به دور از حاشيه ها و نگاههاي جناحي و سياسي به اين موضوع رسيدگي و معضل مذکور را تا ريشه کن شدن دنبال کنند تا تبعات ان دامن جامعه را نگيرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صرفا جهت اطلاع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
نه اینکه یزد و شهرستانهاش خالی از هرگونه معضلات اجتماعیه.
طبیعی که شهری مثل تهران به 12 برابر استان شما جمعیت داره مشکلاتشم زیاده.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار