دادگاه عالی هند روز چهارشنبه در حکمی اقدام تعدادی از رهبران حزب حاکم بهارتیا جاناتا(بی جی پی) در تخریب مسجد بابری را تلاشی برای ایجاد دشمنی و تفرقه در کشور دانست و اعلام کرد دادگاه عالی بار دیگر پرونده تخریب این مسجد را به جریان می اندازد.
کد خبر: ۴۱۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲ 19 April 2017
به گزارش تابناک : تعدادی از قضات دادگاه عالی هند اعلام کردند دادگاه رسیدگی به اتهامات چند رهبر حزب بی جی پی ازجمله 'ال کی آدوانی'،' ام ام جوشی' و 'اوما بهارتی' در خصوص تخریب مسجد بابری بار دیگر برگزار می شود.
دادگاه عالی هند همچنین اعلام کرد باید رسیدگی به اتهام های رهبران بی جی پی تا دو سال آینده به پایان برسد.
پیش از این دادگاه عالی الله آباد، عاملان تخریب مسجد بابری را از اتهامات تبرئه کرده بود.اما دادگاه عالی در اوایل ماه جاری اعلام کرد که قصد دارد پرونده های مسجد بابری را بار دیگر وارد روند قضایی کند.
بر اساس تحقیقات سازمان امنیتی هند ' ال کی آدوانی' یکی از رهبران شناخته شده حزب بی جی پی و 20 نفر دیگر با تخریب مسجد بابری، متهم به ترویج دشمنی میان ادیان مختلف هند شده اند.
تاکنون بارها شمار زیادی از مسلمانان ،احزاب سیاسی و اجتماعی و حتی هندوها با برگزاری تجمع های مختلف خواستار مجازات عوامل تخریب مسجد بابری شده اند.
مسجد بابری روز ششم دسامبر سال 1992میلادی ( 15 آذر1371) در شهرک «آیودیا» در ناحیه «فیض آباد» در ایالت اوتارپرادش از سوی افراط گرایان هندو تخریب شد.
گروهی ازهندوهای افراطی از نوامبر سال 1949 ( آبان 1328) ادعا کردند که مسجد بابری پس از تخریب معبد «رام» ساخته شده است و نزدیک منبر این مسجد جایگاه تولد«رام » یکی از خدایان هندوها است .
به دنبال این اختلافات، دولت این مسجد را تعطیل کرد واین قضیه مدت ها مسکوت ماند.اما دراوایل دهه 1980میلادی قضیه«مسجد بابری» و «معبد رام» دوباره مطرح شد.
یک سازمان افراطی هندو به نام «ویشو هندو پریشاد» «شورای جهانی هندوها» برای ساخت معبد رام در محل مسجد بابری یک نهضت سراسری در کشور را آغاز کرد.
درسال 1986میلادی در زمان دولت «راجیو گاندی» نخست وزیر وقت هند، دادگاه محلی فیض آباد حکم به باز کردن در مسجد بابری داد. از آن زمان به بعد تنها هندوها اجازه یافتند به این مسجد و در جایی که مدعی هستند «محل تولد رام» است، وارد شوند.
پس از آن،حرکتی برای احداث معبد رام به راه افتاد و در روز ششم ماه دسامبر (15آذر)هزاران نفر ازافراط گرایان هندو در شهرک آیودیا تجمع کردند و در حضور نیروهای امنیتی این مسجد تاریخی را که در زمان «ظهیرالدین محمد بابر» بنیانگذار پادشاهی خانواده مغول در هند و از سوی «میر باقی» یکی از فرماندهان بابر در سال 1527میلادی ( 906 هجری شمسی ) ساخته شده بود،تخریب کردند.



منبع : ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار