با پایان ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر، رقابت بین جناح ها و جریان های مختلف وارد مرحله جدیدی شده است.
کد خبر: ۳۹۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴ 07 March 2017
 با وجود اینکه رقابت های انتخاباتی به صورت رسمی و قانونی از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز می شود، اما نامزدهای احتمالی اولین دوره میان دوره ای مجلس شورای اسلامی از مدت ها و ماه ها پیش از این، به صورت غیر رسمی و با برگزاری سخنرانی ها در آیین های ملی، مذهبی، محلی و نیز رویدادهای فرهنگی و ورزشی تبلیغات خود را شروع کرده اند.
بر این اساس، برخی از داوطلبان شرکت در این انتخابات که از امکانات مالی مناسبی برخوردار هستند با استفاده از ظرفیت مطبوعات، هیات های مذهبی و نیز با شرکت در امور خیریه و اهدای نذورات تلاش قابل توجهی برای جلب آرا و نظر مردم دارند.
انتشار شایعاتی مبنی بر عدم حضور چهره های شاخص این حوزه انتخابیه در ادوار گذشته، موجب شد تا داوطلبان بیشتری برای کسب یک کرسی مجلس از این حوزه انتخابیه ثبت نام کنند.
با بررسی افرد ثبت نام کرده در این انتخابات، می توان گفت که بیشتر آنان با تکیه بر توان مالی خود وارد این عرصه سیاسی شده اند و با نزدیک کردن خود به برخی از جریان های سیاسی از جمله اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدال گرا در صدد جلب رای مردم و راهیابی به مجلس هستند.
ثبت نام چهره شاخص ادوار گذشته در واپسین روزهای نام نویسی و همچنین حضور افراد شاخص اقتصادی منطقه در این انتخابات، نوید رقابت داغ و پرشور را می دهد.
خالی ماندن صندلی نماینده این حوزه انتخابیه در مجلس به مدت یکسال، 58 نفر از افراد شاخص سیاسی و اقتصادی منطقه را به میدان کشید و هر کدام از این افراد با برنامه و بدون برنامه در تلاش برای گرفتن رای مردم و نشستن بر این کرسی هستند.
مصاحبه خبرنگاران رسانه ها و مطبوعات فعال با چهره های ثبت نام کننده در این انتخابات حکایت از بی برنامگی و عدم وجود برنامه مدون و خاص برخی از داوطلبان نمایندگی برای توسعه این حوزه انتخابیه داشت و این افراد بیشترین عزم و همت را برای پرشمار نشان دادن تعداد هوادار و به تصویر کشیدن خیل انبوه اعضای شاخص ستادهای انتخاباتی خود داشتند.
رشد سرسام آور گرایش مردم به حضور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و رشد قارچ گونه کانال ها و گروه های مجازی، دست این افراد را برای تبلیغات غیرقانونی بازتر گذاشته و این افراد برای دستیابی به نیات خود حتی از تخریب و تهمت زدن به رقبای احتمالی خود در فضای مجازی مضایقه نمی کنند که این امر نمود منفی و ناخوشایندی را بر جامعه تحمیل کرده است.
ایجاد چالش با سایر داوطلبان در این رقابت ها و انتقاد از مواضع و رویکردهای جناحی و سیاسی به ویژه نقد عملکرد سایر نامزدها بیشترین راهبرد ستادهای انتخاباتی در رسانه ها و فضای مجازی است.
راه اندازی کانال ها و گروه های متعدد در شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام با حضور پرشمار اعضای ستادهای انتخاباتی و هواداران نامزدهای انتخاباتی با عناوین مختلف که با هزینه های بالایی راه اندازی شده حربه و ترفندی جدید برای جلب آرای موافق قشرهای مختلف مردم است.
ایجاد و راه اندازی نظرسنجی های مردمی در فضای مجازی که اغلب به صورت جناحی و سفارشی توسط ستادهای انتخاباتی هدایت می شود نیز از شیوه های جدیدی است که در دور اول انتخابات مجلس و دوره اخیر به چشم می خورد.
در این نظرسنجی ها که با اعمال نظر برخی از داوطلبان نمایندگی کنترل و اداره می شود افرادی که مد نظر هستند در ردیف های بالا نشان داده می شوند و به نوعی در مردم این فکر را القا می کنند که فلان نامزد از شانس بیشتری برای حضور در مجلس برخوردار است.
به گزارش ایرنا، انتخابات اولین میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌ جمهوری ایران و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت 1396 برگزار می شود.
شهرستان های مراغه و عجبشیر با حدود 340 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان شرقی واقع شده و به عنوان یک حوزه انتخابی دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هستند که با فوت منتخب مردم این حوزه در سانحه رانندگی، انتخابات میان دوره ای مجلس برای انتخاب نماینده مردم در این حوزه برگزار می شود.
انتخابات میان ‌دوره‌ ای مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه اصفهان، مراغه، اهر و بندرلنگه در روز 29 اردیبهشت 96 برگزار می‌ شود./ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار