معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان این مطلب که بیش از ۱۷ درصد از مردم استان یزد به مصرف سیگار اعتیاد دارند، گفت: در هفته مبارزه با دخانیات ۳ مرکز تخصصی ترک سیگار در استان افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۳۸۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳ 24 May 2015
به گزارش تابناک یزد،  محمدحسن لطفی پیش از در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن هفته مبارزه با دخانیات برگزار شد، با بیان اینکه سیگار و فرآوردهای دخانی دومین علت مرگ در جهان است، اظهار داشت: سیگار بیش از 150 بیماری قلبی، عروقی، فشارخون، تنفسی و سرطان را منتقل می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به ارتباط بیش از 20 درصد جمعیت دنیا با دخانیات گفت: سالانه بیش از 6 میلیون مرگ از استعمال انواع دخانیات در جهان رخ می‌دهد.

لطفی با اشاره به صرف سالانه بیش از 30 هزار میلیارد تومان هزینه در ارتباط با حوزه دخانیات در کشور ایران افزود: در سال بیش از 13 هزار میلیارد تومان برای مصرف دخانیات و بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای درمان عوارض ناشی از مصرف دخانیات در کشور هزینه می‌شود.

وی تصریح کرد: سیگار دروازه رفتارهای پر خطر از قبیل اعتیاد است که متأسفانه، اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان در معرض شدید این آسیب هستند.

وی با اشاره اینکه در استان یزد بیش از 27 درصد جامعه جزو مصرف سیگار و قلیان هستند، گفت: متاسفانه از سال 1382 تا 1385 مبتلایان به سرطان ریه در استان بیش از 5 برابر افزایش داشته‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با این مطلب که افزایش بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات به دلیل عدم اجرای صحیح قانون پیشگیری در مورد استفاده از دخانیات در استان است، اظهار داشت: آموزش شهروندی، توجیه خانواده‌ها و آگاه‌سازی مردم از آسیب‌های انواع مواد دخانی و اجرای جدی مقابله با مصرف دخانیات در جامعه از جمله اقدامات قابل اجرا در این مورد است.

لطفی گفت: برگزاری همایش محل کار سالم در بیمارستان شهید صدوقی و افتتاح 3 کلینیک تخصصی ترک سیگار با ظرفیت بیش از 30 نفر طی 6 جلسه آموزشی در استان از جمله شاخص‌ترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در هفته مبارزه با دخانیات در استان است.

وی عناوین، خود مراقبتی برای دوری از دخانیات، خانواده سالم با دوری از دخانیات، محل کار سالم، اجرای کامل قوانین برای دوری از دخانیات، آموزش‌های دینی برای دوری از دخانیات، جوانی سالم بدون سیگار، قلیان و مقابله با قاچاق دخانیات را عناوین روزهای هفته مبارزه با دخانیات عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، افتتاح موزه دخانیات در یزد، راه‌اندازی کمپین مبارزه با دخانیات، برگزاری مسابقه پیامکی در طول هفته دخانیات، بازدید از روستای فاقد هرگونه دخانیات در استان یزد را از دیگر برنامه‌های هفته مبارزه با دخانیات در استان دانست.

وی با اشاره به اینکه بحث جلوگیری از مصارف دخانیات موضوعی چند وجهی است، افزود: تمام دستگاه‌های استان به ویژه دستگاه‌های مرتبط با موضوع باید برابر ضوابط به وظایف خود در این مورد عمل کنند تا بیش از پیش نسبت به پلمپ واحد‌های صنفی که در حال عرضه قلیان هستند، اقدام شود.

لطفی با اشاره به اعتیاد بیش از 4 در صد از زنان به قلیان و سیگار در استان یزد تصریح کرد: متأسفانه در استان یزد بیش از 17 درصد از تمام گروه‌های سنی سیگار مصرف می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار