طرح پارکومتر یک سال است که در اکثر معابر مهم و مرکزی شهر یزد در حال اجراست اما باید توجه داشت که ظرفیت پارک‌های حاشیه‌ای محدود است و باید برای ساخت پارکینگ‌های عمومی‌‌در شهر تلاش بیشتری انجام شود.
کد خبر: ۳۶۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴ 19 May 2015
به گزارش تابناک یزد، طرح پارکومتر یک سال است که در اکثر معابر مهم و مرکزی شهر یزد در حال اجراست اما باید توجه داشت که ظرفیت پارک‌های حاشیه‌ای محدود است و باید برای ساخت پارکینگ‌های عمومی‌‌در شهر تلاش بیشتری انجام شود.
هر چند بیش از 60 پارکینگ درون محله‎ای در هسته مرکزی شهر و بیشتر در محله‌های واقع در بافت تاریخی شهر، تسطیح شده است اما باید قبول کرد که ساخت پارکینگ‌های طبقاتی و عمومی ‌‌با ظرفیت پارک بالا هر روز ضرورت بیشتری می‌یابد.
دسترسی نامناسب و ظرفیت محدود برای ورود و خروج خودروها یکی از معضلات مراجعه شهروندان به پارکینگ‌های درون محله‌ای است، از این‌رو پارک‌های حاشیه‌ای در میان شهروندان یزد طرفداران بیشتری دارد.
شهرداری یزد از اردیبهشت ماه سال گذشته برای مدیریت پارک‌های حاشیه‌ای معابر شهر به ویژه در معابر مرکزی و مهم شهر، نسبت به اجرای طرح پارکومتر اقدام کرده است.

اجرای طرح پارکومتر با فعالیت 60 پارکبان
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار یزد می‌گوید: طرح پارکومتر با مشارکت 2 شرکت خصوصی با حضور 60 پارکبان در خیابان‌های مهم شهر در حال اجراست.
«محمدرضا شفیعی»  از خیابان‌های دهم فروردین، امام خمینی(ره) شمالی و جنوبی، فرخی، کاشانی، تیمسار فلاحی، مسکن، بلوار امامزاده جعفر(ع)، بلوار طالقانی و پارکینگ زیرگذر میدان باهنر به‌عنوان معابری که طرح پارکومتر در آن اجرا شده است نام می‌برد.
به گفته وی در آینده نزدیک، شاهد اجرای این طرح در بلوار آیت الله صدوقی و خیابان اصلی آزادشهر نیز خواهیم بود.

شرایط و قیمت خرید لیبل پارکومتر
شفیعی درباره نحوه استفاده و استقبال شهروندان از طرح پارکومتر نیز می‌گوید: شهروندان متقاضی پارک در حاشیه معابر باید لیبل پارکومتر را از پارکبان‌ها خریداری و شارژ کنند.
این مسئول می‌افزاید: این لیبل به بهای 5 هزار تومان شامل 2 هزار تومان بهای لیبل و 3 هزار تومان شارژ اولیه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و بعد از اتمام شارژ، خرید اعتبار شارژ از پارکبان‌ها میسر شده است.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد به این ترتیب شهروندان در نیم ساعت اولیه توقف در حاشیه معابر، بهایی پرداخت نخواهند کرد اما در نیم ساعت بعدی، یعنی یک ساعت توقف در حاشیه معابر، 300 تومان از شارژ لیبل آنها کاسته می‌شود.
این مسئول بهای توقف 2 و 3 ساعت در حاشیه معابر را به ترتیب 400 و 500 تومان اعلام و بیان می‌کند: توقف بیش از 3 ساعت در حاشیه معابر شهر ممنوع است و خودرو با همکاری پلیس راهور و پارکبان جریمه خواهد شد.
وی یکی از مشکلات اجرای این طرح در شهر را ارتباط مستقیم پارکبان‌ها با شهروندان عنوان می‌کند و می‌افزاید: برخی از شهروندان در مقابل این قانون پارک، مقاومت‌ می‌کنند که در ارتباط مستقیم با پارکبان مطرح می‌شود.
شفیعی با اشاره به مقاومت‌های اولیه شهروندان در مقابل اجرای طرح پارکومتر در معابر شهر شرایط حال حاضر اجرای این طرح را مطلوب ارزیابی می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: یک ماه اول شروع اجرای طرح پارکومتر فقط به اطلاع‌رسانی و توزیع بروشورهای راهنمایی شهروندان اختصاص یافت تا شهروندان از مزایا و نحوه اجرای آن مطلع شوند.

معابر مشمول اجرای طرح پارکومتر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار می‌گوید: معابر مشمول اجرای طرح پارکومتر با نصب علائم و هشدارهای ترافیکی به شهروندان نشان داده شده است و در صورتی که نسبت به پارک بدون لیبل پارکومتر در این معابر اقدام کنند جریمه می‌شوند.
وی از هزینه شدن سهم شهرداری از اجرای این طرح برای ساماندهی معابر شهر و ایجاد پارکینگ‌های عمومی‌خبر می‌دهد.
شفیعی می‌افزاید:  بیش از 60 پارکینگ درون محله‎‎ای در داخل بافت تاریخی شهر یزد (به‌ویژه در هسته مرکزی شهر) ایجاد شده است که نقش زیادی در تامین پارکینگ مورد نیاز شهروندان دارد.
وی می‌گوید: البته 32 مورد از پارکینگ‌های درون محله‎‎ای که مساحتی بیش از 500‌متر دارند، در پشت معابر اصلی بافت قرار گرفته‎‎اند و برای توقف خودروهای شهروندان در معابر شلوغ شهر تعبیه شده‌اند.
این مسئول از جمله به پارکینگ محله‌های گلچینان و گازرگاه اشاره و اظهار می‎‎کند: تابلوهای هدایت مسیر برای این پارکینگ‎‎ها نیز در معابر اصلی نصب شده است.
این مسئول از نصب راهنمای مسیر تا 500‌متر داخل بافت از معابر اصلی برای پیدا کردن راحت‌تر پارکینگ‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: البته اصلی‌ترین شرط برای افزایش استفاده از این پارکینگ‌ها تامین دسترسی است.
وی ادامه می‎دهد: با وجود این، معابر کم عرض و باریک بافت تاریخی، اجازه تردد خودروهای زیاد را نمی‌دهد و از این رو به دلیل مراجعه مردم برای ورود و خروج از پارکینگ با مسدود شدن مسیر کوچه‌ها مواجه می‌شویم.

مكث
وجود 15 پارکینگ با ظرفیت بالای 60 خودرو در شهر
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار یزد از وجود 15 پارکینگ با ظرفیت بیش از 60 دستگاه خودرو در شهر خبر می‌دهد. «محمدرضا شفیعی» می‌گوید: 2 باب از این پارکینگ‌ها که به صورت خصوصی مدیریت می‌شود، طبقاتی و بقیه مسطح و عمومی‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار