کد خبر: ۳۵۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵ 29 December 2016
به گزارش تابناک یزد،شهر تاریخی یزد شاهد آمد و رفت کارشناسان یونسکو است، سازمانی جهانی که برای حمایت از آثار تاریخی کشورهای مختلف شکل گرفته است. مسئولان استان هم بی وقفه تلاش می‌کنند تا به زودی بافت تاریخی یزد در فهرست آثار تاریخی جهان ثبت شود ولی در همین نزدیکی و در شهر تاریخی یزد عده ای با سهل انگاری یا نادیده‌گرفتن اهمیت آثار تاریخی سعی در تغییر کاربری آنها برای نفع مادی دارند تا جایی که این اتفاق برای آثار تاریخی که به ثبت ملی رسیده اند پیش می‌آید. به تازگی مطلع شدیم دیوارمجموعه تاریخی حمام خرمشاه یزد تخریب شده است. موضوع را از متولیان این مجموعه پیگیری کردیم.
 
مداخله بدون مجوز در حمام خرمشاه

دبیر انجمن میراث فرهنگی محله خرمشاه یزد گفت: مجموعه تاریخی خرمشاه که به ثبت ملی رسیده، تخریب شده است.
«سید رضا سادات اخوی» افزود: با وجود این‌که مجموعه تاریخی خرمشاه وقف عام است و امام جماعت مسجد محل تولیت آن را  برعهده دارد، ولی اداره اوقاف شهرستان یزد بدون اجازه متولی این مجموعه تاریخی را به شخصی اجاره داده و متصرف جدید به تخریب این اثر تاریخی ملی اقدام کرده است.
وی عنوان کرد: حمام خرمشاه اکنون هم مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد و اعتبارات ملی و استانی زیادی برای مرمت آن به کار رفته ، با این حال خودسرانه بخشی از آن تخریب شده است.
 وی گفت: با توجه به این‌که امام جماعت مسجد تولیت این مجموعه را بر عهده دارد، قصد داشتیم حمام را به صورت سنتی و به شکل اولیه خود بازسازی و مرمت کنیم تا مردم هم استفاده کنند.
سادات اخوی افزود: پس از بررسی‌ها متوجه شدیم متصرف جدید بدون طرح و نقشه تایید شده به تخریب این مجموعه اقدام کرده است که باید این مورد هم بیشتر بررسی شود.
وی گفت: حمام خرمشاه متعلق به دوره قاجاریه است و حریم مجموعه خرمشاه شامل بازار، مسجد، آب انبار و حوض خانه است که پیش از این نیز تصمیم داشتند بدون مجوز آن را به سفره خانه سنتی تبدیل کنند که با اعتراض مردم و اقدام قانونی اداره اماکن مواجه و متوقف شد.

دخل و تصرف
مسئول حقوقی اداره اوقاف شهرستان یزد هم گفت: با توجه به این‌که حمام خرمشاه تولیت خاصی ندارد و تولیت آن مجهول است، اداره اوقاف و امور خیریه مسئولیت آن را بر عهده دارد و در صورتی که امام جماعت ادعای تولیت دارد، باید حکم تولیت از دادگاه دریافت کند و در آن صورت است که اقدامات اداره اوقاف جنبه نظارتی خواهد یافت.
«محسن ایمانی» گفت: بر اساس ماده یک قانون اوقاف، تولیت این مجموعه با اداره اوقاف است و اجازه اجاره دادن آن را دارد. ضمن این‌که شکایت‌ها باید قانونی باشد و به صرف ادعا نمی‌شود چیزی را اثبات کرد.
وی افزود: در صورتی که اوقاف مکانی را اجاره دهد بر متصرف جدید نظارت می‌کند و اگر دخل و تصرفی خارج از قرارداد اجاره در آن مکان ایجاد شود اداره اوقاف به طور جدی رسیدگی خواهد کرد.
«محمود ادیبان»، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد، نیز گفت: در دستور کار است تا در صورت تامین اعتبار، حمام خرمشاه به شکل تاریخی خود تا پایان سال 95 مرمت شود.

برخورد قضایی با شخص متخلف
رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی و محوطه‌های تاریخی استان یزد با بیان این‌که این بنا متعلق به دوره قاجاریه و 12 مهر ماه سال 1377 با شماره 2131به ثبت ملی رسیده است، گفت: اداره اوقاف این مجموعه را به شخص دیگری اجاره داده و آن شخص طبق درخواست خودش در تاریخ31مرداد ماه سال94 فقط مجوز تعمیر کاهگل‌های قدیمی پشت بام مجموعه خرمشاه را از اداره کل میراث فرهنگی داشته است.
«علی اصغر صمدیانی» عنوان کرد: اداره میراث فرهنگی برای این مرمت در تهیه مصالح هم قول همکاری داده بود ولی این شخص خارج از مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان به تخریب دیوار ضلع جنوبی مجموعه اقدام کرده است و بدون مجوز و نقشه معماری قصد ایجاد سفره‌خانه سنتی در این مکان دارد. در حالی که یکی از شروط فعالیت و مرمت در آثار تاریخی به ویژه آثار تاریخی که به ثبت ملی رسیده اند، داشتن نقشه معماری پروژه است که باید مورد تایید این اداره کل قرار گرفته باشد.
وی گفت: زمانی که این تخلف برای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان معلوم شد، به اخطار و تعطیلی پروژه مذکور اقدام کردیم.
وی افزود: اجاره نامه شخص متخلف به علت ارائه ندادن طرح مرمت و توجیه اقتصادی طرح به اداره کل میراث فرهنگی استان، 10مرداد 95 باطل شده و فعلا کار این پروژه تعطیل است.
 سرپرست یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد افزود: در صورتی که شخص متخلف تا 2 روز بعد از تعطیلی این پروژه بدون مجوز، مدارک لازم را ارائه و مجوز قانونی را از اداره کل میراث فرهنگی استان یزد دریافت نکند، اقدام قضایی علیه وی انجام خواهد شد.  این مقام مسئول گفت: هر اقدام و دخل و تصرف در بنای تاریخی به ویژه بناهای دارای ثبت ملی باید با نظارت و مجوز اداره کل میراث فرهنگی انجام شود، حتی اگر شخص صاحب اصلی ملک باشد.

   معماری بی‌نظیر مجموعه خرمشاه
مجموعه خرمشاه یزد که معماری بی‌نظیری برخوردار است مربوط به سده نهم هجری قمری و از مجموعه‌های به جا مانده از دوره قاجار است که مهرماه سال 77با شماره ثبت ۲۱۳۱ در فهرست آثار ملی قرار گرفت. محله خرمشاه، از آبادی‌های قدیمی و سرسبز شهر یزد در بلوار شهید صدوقی و اکنون از محلات قدیمی داخل شهر یزد است. سبک معماری و کاربندی گچی محراب مسجد خرمشاه و آجر چین سقف حمام از داخل به صورت خفته راسته با استفاده از دو رنگ طبیعی آجر و نحوه استقرار گرمخانه آن از خصوصیات و ویژگی‌های مجموعه خرمشاه است.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار